Citat:
Ursprungligen postat av HörOchHäpna
Objektiv journalistik existerar inte någonstans i världen. I varje nyhetstext finns ett ”jag” även om det i vissa fall må vara bättre dolt än i andra. Mediaforskaren Göran Rosenberg har skrivit en bok om detta där han förkastar begreppet objektivitet. En journalist är en människa, inte en robot. Han kan bara rapportera om sådant han själv ser, hör och förnimmer och därmed är han subjektiv.
En journalist bör därför istället sträva efter saklighet och opartiskhet snarare än objektivitet. Inga utsvävningar eller onödiga tolkningar.
Fula Gubben, jag vet inte vad ditt hat mot medierna härstammar ur men du gör verkligen stora generaliseringar i ditt inlägg. Ingen tidning eller mediaföretag över huvud taget, känner förakt mot sina konsumenter, det kan jag försäkra dej om. De är deras levebröd och man skriver helt enkelt om sådant som de vill läsa om.
Faktum är att Sverige har en relativt opartisk nyhetsförmedling. De borgerliga medierna är dock snäppet vassare än de socialdemokratiska på den fronten och har så varit i alla tider. DN och SvD är därför att föredra framför Aftonbladet och dess systertidningar för den som vill ha en mer mångsidig rapportering.
Rätt i det stora hela. (Fast är Göran Rosenberg verkligen medieforskare?) Dock vill jag hävda att rätt många journalister inför varandra visar ett tämligen ohöljt förakt för läsare (och för all del icke-läsare) som inte delar deras värderingar.
För övrigt känns hela resonemanget - inklusive formuleringarna - märkligt bekant. Journaliststuderande?