Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurwithahat
Vet inte om den här frågan hör hemma här eller inte men antar det.
När jag skissar så brukar jag kunna få fram ganska snygga pieces (min åsikt, det är säkert jävligt fult egentligen). Grejen är bara en att efter att jag är klar med blyertsen så vill jag ofta köra outlinsen med smala pennor, runt 0,8, och det blir jävligt skevt eftersom jag inte är så stadig på handen. Hur tränar jag upp det här? Antar bara att det är att skissa och skissa men finns det några mer tips? Ska jag stödja med handen när jag drar lines eller ha handen i luften? Ska jag dra lines direkt med bläck eller skissa upp med blyerts innan som jag gör nu? Hur vare för er, hade ni samma problem?
Tack på förhand

Övningar för att bli stadigare på handen? Minns ett par saker som min gammla bildlärare sa, bland annat att du ska rita med armen och inte bara handleden. detta var väldigt viktigt enligt han.
sen nämnde han ett par övningar som
*ta ett papper och dra linjer från en sida till den andra och få dom så raka och parallella som möjligt utan att dom nuddar varandra
*rita ett sträck sedan ett till över det och fortsätt att rita samma sträck utan att sträcket "flyger i väg" när du är klar ska det alltså bara finnas ett sträck även om du ritat det hundra gånger.
*cirklar och fyrkanter, tja rita bara cirklar och fyrkanter, försök att få dom så noga som möjligt och gör dom så fort som möjligt, du ska alltså bli säker på handen här.
*rita "blommor" (tänk dig ett pentagram där man drar sträcket fram och tillbaka, ungefär samma sak fast inte så noga och många fler toppar) och försök få dom så runda som möjligt.
Annars är det bara att fortsätta rita det mesta kommer naturligt för eller senare fast han sa att det aldrig skadar att träna på det lite.