2021-09-23, 14:07
Medlem
Köping flyttade seriepremiären mot Södertälje och den matchen spelas den 20/12. Nu blir det istället premiär borta mot Umeå och första hemmamatchen spelas den 1/10 mot Fryshuset i den nya arenan Köping Bad o Sport (KBS) Jag tror att det kan bli fullt hus i första matchen och det betyder ca 1260 åskådare, ungefär lika många som tryckte in sig i gamla KB-hallen på 80-talet när Köpings GIF spelade. Det kommer att finnas ca sjuhundra biljetter till försäljning eftersom man har sålt en hel del säsongskort så förhoppningsvis blir det fullt på läktarna i de flesta matcherna, det ryms ca tusen pers på läktarna och resten får sitta på stolar på golvet. .
Alla verkar tippa Köping på en sjunde plats i tabellen men jag tror att man kommer att göra ett bättre resultat än förra säsongen och en placering på plats fem eller sex är helt realistiskt. Den nya coachen Torbjörn Gehrke gillar att prata det märks och ibland vet man inte riktigt vad han menar, men jag tror att han är försiktigt positiv då laget långsamt blir bättre för varje vecka. Liksom förra säsongen har laget en hel del skador men man får hoppas att det blir bättre med den saken. Jävligt kul att han ger mycket speltid till spelare som troligen kommer att bli bänkspelare, dom har fått visa upp sig ordentligt i träningsmatcherna och det har sett bra ut. Svårt att värdera de nya importerna men dom har visat bra kvalite stundtals men någon ny Jeremy Combs kommer vi inte att få se .Däremot är Hampus Åhlin och Tim Carlsten två bra svenska nyförvärv, även Kevin Senghore - Peterson har gjort bra ifrån sig.
Det är jävligt roligt att Köping ska spela i nya arenan, det är dock en hel del jobb inför matcherna med golvet som ska läggas på, jag ska vara med och jobba med den saken och det blir intressant att se hur lång tid det kommer att ta. Det gäller att höjden till korgarna blir rätt eftersom det är fasta basketkorgar i KBS och inte portabla korgar. Den här säsongen har man bytt produktionsbolag till Staylive och tack vare den nya arenan kommer även SVT att kunna sända matcher från Köping.
Man kan ju hoppas att ligan utökas, hur många lag det borde vara är svårt att säga, men jag tycker nog att minst tolv lag är ett måste, om man tittar på lagen i Superettan så är det väl först och främst Uppsala som har ambitionen att ta steget upp i SBL. Uppsala är ju en klubb som i princip alltid spelat i högsta ligan och förutsättningar finns att återigen etablera sig i SBL. De andra lagen vet jag inte så mycket om men det lär visa sig när serien kommer igång.
Senast redigerad av kirespappapa 2021-09-23 kl. 14:15.
Citera
2021-09-23, 21:57
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggsi
Dålig fart här i tråden men nu när basketligan startar tänkte jag ändå försöka mig på ett tips.

1. Norrköping
2. Jämtland
3. Södertälje

4. Borås
5. Luleå
6. Nässjö

7. Köping
8. Umeå

9. Fryshuset

Ser ligan som rätt lätt att tippa i år (peppar peppar) där det finns fyra tydliga grupperingar. Norrköping, Jämtland och Södertälje kan redan räkna in en varsin semifinal-plats i princip. Ser Tälje som starkare än Jämtland men de har många gamla kroppar och kommer ta det lugnt i grundserien.

Borås, Luleå och Nässjö får slåss om den sista semifinal-platsen där kanske Borås har kommit längst i sitt lagbygge. Nässjö siktar på repris från förra året och har lyckats behålla stommen medan Luleå är smala men kan bli spetsiga med tur om importerna håller måttet.

Det enda köping och Umeå har att spela om är huruvida de ska möta Norrköping eller Jämtland i kvartsfinal.

Fryshuset vinner max en match och får skärpa till sig om de ska vara i ligan framöver.

Intressant inlägg. Tack. Spännande att det kör igång nu. Viktigt att media börjar att rapportera mer om basket. Intresse finns.
Citera
2021-09-24, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggsi
Dålig fart här i tråden men nu när basketligan startar tänkte jag ändå försöka mig på ett tips.

1. Norrköping
2. Jämtland
3. Södertälje

4. Borås
5. Luleå
6. Nässjö

7. Köping
8. Umeå

9. Fryshuset

Ser ligan som rätt lätt att tippa i år (peppar peppar) där det finns fyra tydliga grupperingar. Norrköping, Jämtland och Södertälje kan redan räkna in en varsin semifinal-plats i princip. Ser Tälje som starkare än Jämtland men de har många gamla kroppar och kommer ta det lugnt i grundserien.

Borås, Luleå och Nässjö får slåss om den sista semifinal-platsen där kanske Borås har kommit längst i sitt lagbygge. Nässjö siktar på repris från förra året och har lyckats behålla stommen medan Luleå är smala men kan bli spetsiga med tur om importerna håller måttet.

Det enda köping och Umeå har att spela om är huruvida de ska möta Norrköping eller Jämtland i kvartsfinal.

Fryshuset vinner max en match och får skärpa till sig om de ska vara i ligan framöver.

Bli inte förvånad om Köping är en eller ett par placeringar högre i tabellen när serien är slutspelad. Man har ny coach, nästan ett helt nytt lag ny arena osv, man vet inte själva vilken klass man kommer att hålla så det finns all anledning att omvärdera tipset så småningom. Det är åtminstone min åsikt.
Citera
2021-09-25, 19:58
Medlem
Vad hände med att Jerebko var klar för NBA?

Personligen så tror jag aldrig att vi kommer få se honom i NBA igen då han inte är tillräckligt bra helt enkelt. För dåligt försvarsspel då han inte kan röra sig speciellt bra och tempot i NBA blir bara snabbare och snabbare för varje år som går. Det enda han gör helt ok är att skjuta treor men han skjuter inte en tillräckligt hög % för att det ska göra upp för hans andra svagheter.

Tror att han kommer att avsluta karriären innan nästa sommar är slut, han kommer inte komma till ett lag nu i NBA som det verkar då training camp börjar nästa vecka och de flesta platserna är fyllda och han kanske väntar tills vår i förhoppning om att något slutspelslag ska ta in honom inför slutspelet men när(om) det inte sker så kommer han troligtvis avsluta karriären.

Det är min personliga åsikt och jag har även hört lite lösa rykten om att karriären är på väg att möjligtvis avslutas inom närtid(inom ett år). Min NBA teori är dock helt min egna, inget jag har hört.
Senast redigerad av Pushallin 2021-09-25 kl. 20:00.
Citera
2021-09-26, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin

Personligen så tror jag aldrig att vi kommer få se honom i NBA igen då han inte är tillräckligt bra helt enkelt. För dåligt försvarsspel då han inte kan röra sig speciellt bra och tempot i NBA blir bara snabbare och snabbare för varje år som går. Det enda han gör helt ok är att skjuta treor men han skjuter inte en tillräckligt hög % för att det ska göra upp för hans andra svagheter.

Tror att han kommer att avsluta karriären innan nästa sommar är slut, han kommer inte komma till ett lag nu i NBA som det verkar då training camp börjar nästa vecka och de flesta platserna är fyllda och han kanske väntar tills vår i förhoppning om att något slutspelslag ska ta in honom inför slutspelet men när(om) det inte sker så kommer han troligtvis avsluta karriären.

Det är min personliga åsikt och jag har även hört lite lösa rykten om att karriären är på väg att möjligtvis avslutas inom närtid(inom ett år). Min NBA teori är dock helt min egna, inget jag har hört.

Det återstår att se.
Citera
2021-09-27, 09:11
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin

Nej, jag är också tveksam. Blev väldigt överraskad när jag läste nyheten och var snabbt in och skrev det här. Men det visade sig ju bara vara ett felaktigt rykte. Han är 34 år - iofs ingen ålder när det gäller basket - men har ju knappt spelat på 1 år sen han lämnade Khimki. Svårt att se att han ska kunna ta plats i NBA nu. Men de europeiska ligorna är väl igång nu och trupperna är väl fyllda, så frågan är var han ska spela. Eller blir det pension?
Citera
2021-09-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Bli inte förvånad om Köping är en eller ett par placeringar högre i tabellen när serien är slutspelad. Man har ny coach, nästan ett helt nytt lag ny arena osv, man vet inte själva vilken klass man kommer att hålla så det finns all anledning att omvärdera tipset så småningom. Det är åtminstone min åsikt.

Kan ge dig att om allt klaffar kan dom nog klättra en placering och gå om Nässjö. Tror det blir svårt dock att gå om något av de andra lagen.
Citera
2021-09-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nej, jag är också tveksam. Blev väldigt överraskad när jag läste nyheten och var snabbt in och skrev det här. Men det visade sig ju bara vara ett felaktigt rykte. Han är 34 år - iofs ingen ålder när det gäller basket - men har ju knappt spelat på 1 år sen han lämnade Khimki. Svårt att se att han ska kunna ta plats i NBA nu. Men de europeiska ligorna är väl igång nu och trupperna är väl fyllda, så frågan är var han ska spela. Eller blir det pension?

Med tanke att ha säljer kåken han har här i Sverige och dragit till USA med familjen så verkar han ju ha något på gång, om det är en sista satsning på NBA eller något annat.
Citera
2021-09-27, 17:21
Medlem
NBA kan du nog utesluta då i princip alla platser inför training camp är fyllda och campen börjar på Måndag.

Därför det är konstigt att han åker till USA, hur länge sen var det nu? 2 veckor? Isåfall borde det offentliggjorts att han skulle ha fått en plats i training camp, inte precis så att lagen försöker dölja vilka som är med eller inte.
Mycket underlig situation, kanske något lag som drog sig ur i sista sekunden när han väl åkt över. Ska försöka se om jag kan gå tag på mer information men lär säkert vara en ganska liten krets som vet whats up.

EDIT: citeringen fuckar av ngn anledning på mobilen men svarade inlägget ovan.
Senast redigerad av Pushallin 2021-09-27 kl. 17:28.
Citera
2021-09-27, 20:42
Medlem
zebra121s avatar
Är det någon som vet var man kan se höjdpunkterna från SBL? Tidigare har det varit Sportsground man kunnat hitta på YT, men nu?
Citera
2021-09-28, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Är det någon som vet var man kan se höjdpunkterna från SBL? Tidigare har det varit Sportsground man kunnat hitta på YT, men nu?

Gå in på www.sblherr.se
Citera
2021-09-28, 17:58
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Gå in på www.sblherr.se

Tack. Såg det i morse faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera