Citat:
Ursprungligen postat av
doggsi
Dålig fart här i tråden men nu när basketligan startar tänkte jag ändå försöka mig på ett tips.
1. Norrköping
2. Jämtland
3. Södertälje
4. Borås
5. Luleå
6. Nässjö
7. Köping
8. Umeå
9. Fryshuset
Ser ligan som rätt lätt att tippa i år (peppar peppar) där det finns fyra tydliga grupperingar. Norrköping, Jämtland och Södertälje kan redan räkna in en varsin semifinal-plats i princip. Ser Tälje som starkare än Jämtland men de har många gamla kroppar och kommer ta det lugnt i grundserien.
Borås, Luleå och Nässjö får slåss om den sista semifinal-platsen där kanske Borås har kommit längst i sitt lagbygge. Nässjö siktar på repris från förra året och har lyckats behålla stommen medan Luleå är smala men kan bli spetsiga med tur om importerna håller måttet.
Det enda köping och Umeå har att spela om är huruvida de ska möta Norrköping eller Jämtland i kvartsfinal.
Fryshuset vinner max en match och får skärpa till sig om de ska vara i ligan framöver.
Sedan Wetterbygden lämnade herrligan har jag tappat intresse för tråden, då det ju är herrarna som är i fokus här. Av det lilla jag ändå följt kan jag väl instämma i ditt tips. Fryshuset vann visserligen en träningsmatch mot Wetterbygden, numera ett förväntat mittenlag i superettan. Men de vann med 15p (typ, kommer inte ihåg exakt) och då saknade WB flera spelare. Följer Umeå lite tack vare att Balibrea är där. Men de har ju tappat både Peleg och Dawit och kan inte se att de har någon chans att vara bättre än ifjol, så en nästjumboplats är på sin plats.
Men damligan är ju fortsatt intressant och efter att ha sett en del av lagen under försäsongen tror jag att serien kommer att vara väldigt oförutsägbar på förhand. Visst, Luleå och Umeå (typ de lagen jag inte sett nåt av) kommer ju alltid vara i toppen. Men därefter är det numera jävligt öppet mellan Alvik, SBBK, Wetterbygden, Högsbo och Norrköping. Två intressanta nykomlingar i Östersund och Borås, där Borås imponerade i försäsongsturneringen i Huskvarna och kan nog ta några segrar i serien.
Jag kommer att följa damligan mer än herrligan i år, det är en sak som är säker.
Hörde förresten rykte om att man vill utöka herrligan till 12 lag nästa år, vilket innebär att 3 från SE ska upp. Spontant känns det inte som att det kommer innebära en kvalitetshöjning av Ligan.