Citat:
Ursprungligen postat av
kirespappapa
Wetterbygden och Köping i topp efter åtta respektive sju spelade matcher. Som Köpingssuporter har jag svårt att ta in att detta verkligen händer. Det är jävligt roligt att både Köping och Wetterbygden lyckades ta sig upp i SBL samtidigt och ännu roligare att båda klubbarna lyckas så bra. Jag har ett hjärta i bäde Köping och Wetterbygden då jag är född och uppvuxen i Köping och har bott några år i Huskvarna och spelade lite basket då, inte på någon högre nivå utan enbart med Brahe Baskets u-lag. Jag är också i den åldern att jag minns när Köping spelade i Elitserien säsongen 1981-82, och på den tiden spelade i princip alla ungdomar i Köping basket. Därför är det inte så konstigt att läktarna är fyllda varje hemmamatch. Det är sjukt att tänka på hur mycket folk man tryckte in i KB-hallen på den tiden. Idag får man ta in 635 åskådare men publikrekordet är ca 1300 personer. Nästa säsong kommer Köping (förhoppningsvis) att kunna spela i den nya sporthallen som håller på att byggas här i Köping.
Innan säsongen tippade jag att Köping skulle klara kontraktet och kunna ta en slutspelsplats typ plats sju eller åtta, och jag tänker inte ändra det tipset ännu trots att säsongen börjat som den gjort. Jag tror att Södertälje, Luleå och Borås kommer att vara bland de tre fyra bästa lagen när serien är slutspelad, sen kan nog Wetterbygden blanda sig in bland topp fyra. Får Köping ha alla spelarna friska och skadefria så borde en slutspelsplats vara realistisk.
Jag tippade Köping sist 😁
Wetterbygden som fyra.
Jag får nog revidera mitt tips gällande Köping. Men tror ändå att Wetterbygden är starkare av de två sett till truppbredd, de har fler som kan producera helt enkelt.
Det är ju tidigt än men det är fan inte så självklart att Luleå kommer vara given i topp 3 så som de spelar nu. Jag tror dock redan att vi kan säga att topp 5 kommer bestå av de som nu ligger 1-5, Wetterbygden, Köping, Borås, Luleå och Södertälje.
De andra lagen har av olika anledningar sådana brister att de inte är några topplag i år. Det är möjligt att Jämtland kan få ordning på saker och fightas om en femteplats.
Jag tror att Djurgården får, likt Köping och Wetterbygden första året, fokusera på att hålla sig kvar. De kommer att fightas med Nässjö och Umeå om plats 8-10.
PS. Ty Sabin är inte från denna jord