2019-09-09, 17:10
Medlem
De två gruppomgångarna är klara och det är klart för kvartsfinaler i VM! Har varit ett intressant VM hittills: bland annat var Turkiet två straffkast från att besegra USA, Spanien vann över Serbien vilket gör att Serbien och USA är på samma sida av slutspelet, Grekland med Giannis åkte ut där en förlust mot Brasilien med en poäng var en stor faktor, Australien ser vassa ut, Tjeckien som gör sitt första VM är i kvartsfinal och hemmanationen Kina tog sig inte ens till gruppomgång två.

Slutspelsträd:
Serbien - Argentina, 10/9 13.00 på TV3 Sport och ViaPlay
USA - Frankrike, 11/9 13.00 på TV3 Sport och ViaPlay

Spanien - Polen, 11/9 15.00 på TV3 Sport och ViaPlay
Australien - Tjeckien, 10/9 15.00 på TV3 Sport och ViaPlay
Citera
2019-09-10, 20:34
Medlem
Hunden007s avatar
va är det för jäkla bullshit kvalsystem man har till OS?

hur kan Spanien och Serbien vara klara för OS när Tjeckien och Frankrike är kvar?
Citera
2019-09-11, 16:23
Medlem
Hunden007s avatar
aja glöm vad jag skrev innan Frankrike slog idag ut USA.
Citera
2019-09-12, 11:38
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
aja glöm vad jag skrev innan Frankrike slog idag ut USA.

Ja, det var inget snack om saken i den matchen. USA har inte imponerat någonstans och förtjänade inte att gå vidare. Att USA har de bästa spelarna i världen råder ju inget snack om. Men det är inte så att USA har 100 spelare som är bättre än något annat lands spelare.

Gällande OS så är det som vanligt Europa som har det jobbigast. OS är ju en liten turnering och Europa har bara två direktplatser. Americas har också två platser, USA blev klara för att de andra lagen i Americas va sämre. Lika är Nigeria och Iran klara för OS trots att de inte gick vidare från första gruppspelet, eftersom de blev bästa afrikanska/asiatiska lag.

Serbien, Grekland, Italien, Ryssland, Tyskland, Litauen etc etc får spela en kvalturnering. 24 lag delas in i 4 grupper. Endast vinnaren i varje grupp går till OS.

Är ju samma upplägg för damerna. Men skillnaden där är att det inte har spelats något VM som utgjort kvalificering. Utan baserat på resultaten i EM (eller motsvarande) så har lag kvalat in till kvalet. Två lag är dock klara, Japan (värd) och USA (Världsmästare), men de ska ändå delta i kvalet vilket är helt sjukt.
4 grupper där topp 3 går till OS. Men från grupperna där USA och Japan hamnar går bara ytterligare 2 vidare oavsett var i gruppen dessa två placeras. Sverige kvalar ju tack vare femteplatsen i EM.
Senast redigerad av Beaver14 2019-09-12 kl. 11:45.
Citera
2019-09-12, 12:13
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Håller med, men jag är förjävla dålig på att komma ihåg att skriva här.
Men jag kan ju resonera lite vad jag tror. Helt klart kommer det att bli en intressant säsong, många lag har intressanta trupper men samtidigt är det som vanligt många nya namn (importer) som man inte har någon aning om på förhand om det blir flipp eller flopp.

Min pre-season ranking

1. Södertälje
Visst, man har tappat 75 % av sin startfemma men har gjort intressanta värvningar. Dino Pita känner klubben väl och kommer in med svensk spets och erfarenhet. Man har hämtat två amerikaner som har bevisat sig själv i Danmark. Andrew Smith är en sjujävla rollspelare med spets även om han dippade i semin mot just Södertälje. Drammeh blir joker från bänken.

2. Borås
Tappar Hilliard och Moore men lyckas behålla Tuys. Behållit den svenska kärnan och spetsat den med A. Person. Men mycket hänger på att de två nya amerikanerna och islänningen flippar.

3. Luleå
Har några platser att fylla. Om det görs smart är Luleå med i snacket om guld på allvar. Nordström, Upshur och Rozell är nyförvärv som bevisat sig med råge i ligan förut. Man fick behålla Denzel och Koblyak-Berglund kan ta ett eller två steg framåt i år. Outsider!

4. Wetterbygden
Ok, detta är med hjärtat. Men jag vet att det finns en mycket tydlig strategi för hur laget ska spela i år och rekryteringen har gjorts med mycket mer scouting och mindre highlights/agentlöften, för att passa spelidén. Alla amerikaner kommer från spanska ligor (inte förvånande) och Rönnqvist är ett statement. Men det blir tufft att nå hit, helt klart.

5. Jämtland
Började försäsongen med att tappa hela laget. Värvade CJ Dunston från Wetterbygden, vilket jag höjde ögonen åt. Sen blev han skadad. Men på slutet har det hänt grejer och Jämtland kommer femma som vanligt.

6. Djurgården
Finns även här ett par platser att fylla än. Började silly season med att sno åt sig Ramstedt, statement i samma klass som Rönnqvist (om inte bättre). Anzuluni är spännande! Men det blir en nästintill ny trupp som ska debutera i ligan så svårt att säga hur det går.

7. Nässjö
Spikade sin trupp mycket tidigt och det var några förståsigpåare som började tala om semifinal. Men truppen är mycket ung och räknar man bort dem (kommer nog mest att spela basketettan) så är det en tunn trupp. Det var den förra året också och då överraskade dem positivt. Slåss om plats 5-7.

8. Norrköping
För en månad sedan hade jag satt dem sist. Kass ekonomi och inga spelare. Sen har Zekovic, Saks och Schüberg kritat nytt samt att man hämtat in tre collegeamerikaner och lite unga svenskar. Att plocka amerikaner direkt från college är alltid en risk, inte sällan funkar inte det sociala.. Räcker nog till kvartsfinal men inte längre i år.

9. Köping
Det har hänt en hel del på slutet vilket kanske gör att jag borde ha omvärderat detta tips. Solevic är borta och han bar Köping på sina axlar och knän förra året, samtidigt som han också hade mycket turnovers. Blir ett annat spel utan honom, helt klart. Förra året hade Köping inget flyt alls med sina importer, där kan bara bli bättre i år. Chans på bättre placering!

10. Umeå
Fram till för en dryg vecka sedan hade man två spelare klara. Nu har man tagit in sina importer + Dawit från Uppsala. Men vilka är det som ska rädda Umeå kvar i ligan? Händer säkert grejer snart (Nilsson, Saleman?) men nu ser det mörkt ut.

Som jag ser det nu kommer topp 3 bestå av Södertälje, Borås och Luleå. Umeå kommer vara i botten. Men om platserna 4-9 tror jag att det är väldigt öppet vilket gör att det blir en mycket intressant SBL i år.

Såhär två veckor kvar så är det dags att revidera rankingen. Det har spelats en hel del träningsmatcher och även kommit in lite nya ansikten.

1. Luleå (+2)
Jag tycker att Luleås bygge ser mycket intressant ut. Deras senaste tillskott är en riktig "rim protector" och dessutom tror jag att Pelle Larsson kan få en hel del speltid. Tillhör ju fortfarande BG i huvudsak men såg honom i U19 (??) EM tidigare och han var jävligt mogen (både fysiskt och spelsinne). Luleå är mina favoriter.
2. Södertälje (-1)
Har visat upp sig lite varsamt. Två stora segrar mot superettanmotstånd (AIK, Fryshuset) och två matcher i Danmark. Jag var på väg att sätta Borås ovanför men Södertälje är Södertälje och kommer att vinna matcher.
3. Borås (-1)
Har imponerat i matcherna mot ligakonkurrenterna och verkar ha hittat rätt med importerna. Jag tror dock inte att det kommer att bli något SM-guld.
4. Wetterbygden (+-0)
Jag vidhåller tipset med hjärtat. Vunnit tre matcher mot danskt motstånd, en mot norskt och en knapp torsk mot Borås. En helt annan fart i spelet i år och mer fokus på skytte istället för inside. Man tycks också har hittat flera spelare som kan skjuta.
5. Djurgården (+1)
Har också matchat mot danskt motstånd samt tvålat dit Norrköping. Har ett mycket slagkraftigt lag för en nykomling och kommer vara en tuff motståndare.
6. Jämtland (-1)
Jag har inte sett någon match utan går på vad andra rapporterar. Det verkar finnas frågetecken kring guarduppsättningens offensiva förmåga. Vem ska producera? Tungt lass på Guinn verkar det bli och frågan är om han håller för det.
7. Norrköping (+1)
Har ändå fått ihop ett lag. Förlorat mot Djurgården och Borås men tvålade dit Nässjö ordentligt vilket får mig att skifta platser.
8. Nässjö (-1)
Nja, det talades friskt om att Nässjö skulle bli att räkna med i år när de spikade truppen tidigt. Men jag tycker att det är stora frågetecken kring kvalitén på spelarna. Ruffin har visserligen varit skadad och inte spelat särskilt mycket (något??). Storstryk mot Norrköping och även stryk hemma mot Köping.
9. Umeå (+1)
Har även dem fått ihop ett lag nu och det verkar som att Andre Nilsson och Saleman stannar (även om de inte skrivit på än). Spelat två jämna matcher med finska topplaget Karhu. Kanske blir de inte sist.
10. Köping (-1)
All produktion ligger på amerikanerna, visserligen producerar de också men av det jag sett tycker jag inte att truppen har slutspelskvalitet. Blir en fajt mot Umeå.

Inga stora skutt. Kan rätt övertygat säga att guldet hamnar antingen i Luleå, Södertälje eller Borås. Mellanskiktet kan sluta hur som helst mellan Wetterbygden, Djurgården, Jämtland och även Norrköping. Jag placerar nog Nässjö till den nedre regionen istället för mitten nu.
Senast redigerad av Beaver14 2019-09-12 kl. 12:17.
Citera
2019-09-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggsi
Dålig koll på ligan i år men försöker mig ändå på en tippning med lite uteslutningsmetod.

1: Luleå. Fått behålla Denzel, tagit in Nordström, Upshur och Rozell. Alla kan ligan sen innan, enda frågetecknet är bänken.

2: Södertälje. Tappat mycket så kommer ta en stund att få ihop laget. Kommer komma några onödiga torskar i början. När de får ihop det sannolikt laget att slå. Andrew Smith en favorit.

3: Borås. Hilliard är ett stort tapp. Bra förlängning av Tyus dock. Bättre än de bakom.

4: Jämtland. Osäker på Gehrke som coach, tappat Rönnqvist, Puidet bra värvning dock. Försvaret brukar inte vara Gehrkes fokus.

5: Norrköping. Omöjligt att veta var de står, mycket hänger på hur Ripiinen är som coach. Schuberg, Saks, Zekovic x2 + Morten Bulow bra grund. Är jänkarna bra kan de överraska.

6: Nässjö. Källman bra värvning som coach, assisterande under Chuk flera år och borde snappat upp ett och annat. Spetsen saknas men bredden och spelare som spelat i ligan förut gör att de får en bra start.

7: Wetterbygden. Rönqqvist är överskattad men ändå en profilvärvning. Såg spännande ut förra året och kan de fortsätta på samma spår vinner de fler matcher.

8: Djurgården. Ramstedt bra värvning, Barton bra coach men samma styrelse delvis som Stockholm Eagles så kommer säkert hitta ngt sätt att ställa till det på. Anzuluni alldeles för vild.

9: Köping. Ingen aning egentligen, men borde vara bättre än Umeå eftersom Umeå inte har några spelare i princip.

10: Umeå. Se ovanstående.

Får nog också revidera mitt tips lite nu när lagen träningsspelat lite mer, detta är mitt slutliga.
1. Luleå (+-0)
2. Borås (+1)
3. Södertälje (-1)
4. Jämtland (+-0)
5. Djurgården (+3)
6. Norrköping (-1)
7. Wetterbygden (+-0)
8. Nässjö (-2)
9. Umeå (+1)
10. Köping (-1)

Norrköpings nya jänkare Canty ser riktigt spännande ut, mot Nässjö såg det ut som att han var både en och två nivåer bättre än dem andra utan att behöva ta ut sig märkbart. Kan vinna poängligan.
Senast redigerad av doggsi 2019-09-12 kl. 13:31.
Citera
2019-09-13, 21:06
Medlem
Beaver14s avatar
Just sett säsongens första tävlingsmatch, cupen mellan Djurgården och Köping. Man ska ju inte dra några slutsatser av en match men några reflektioner i alla fall.

Köpings två guards kan spela. Jackson visade en jävla vision med 15 (!!) assists och Blackston visade upp ett bra skytte. Köping såg mycket bättre ut än jag trott.

Men, det kan vara så att det var Djurgården som gjorde Köping bra. För oj vilket lojt försvar de visade upp. Köping fick hur mycket ohotade skott som helst. Även i anfall såg det inte så bra ut, det var ofta en pass och avslut. Djurgården får nog hoppas att Anzuluni hade en dålig dag för han var otroligt blek. Långsam och dåliga beslut rakt igenom.
Citera
2019-09-23, 15:42
Medlem
SVT har köpt upp rättigheterna till SBL herr och dam. https://www.svt.se/sport/basket/storsatsning-pa-basket-minst-50-matcher-i-svt-under-sasongen
Citera
2019-09-23, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
SVT har köpt upp rättigheterna till SBL herr och dam. https://www.svt.se/sport/basket/storsatsning-pa-basket-minst-50-matcher-i-svt-under-sasongen
Och nu meddelar CMore, bara timmar efter SVTs besked, att man väljer att utöka sina NBA-rättigheter och kommer nu att sända en match per natt på Sportkanalen. Tidigare var det en söndagsmatch i veckan.

Basketen går åt rätt håll, hoppas intresset stärks ytterligare i Sverige!
Citera
2019-09-24, 16:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Citat:
Och nu meddelar CMore, bara timmar efter SVTs besked, att man väljer att utöka sina NBA-rättigheter och kommer nu att sända en match per natt på Sportkanalen. Tidigare var det en söndagsmatch i veckan.

Basketen går åt rätt håll, hoppas intresset stärks ytterligare i Sverige!

Härliga nyheter, särskilt med SBL gratis-tv. Även om det bara går på Play så har väl i stort sett alla en smart-tv med play app i idag eller chromecast så att det blir som att titta på tv.

Vad gäller Cmore och NBA så är det svårt för mig att dra nytta av de extra matcherna. På vardagar kan man inte gärna sitta uppe hela natten.. Kommer de finnas on demand? Helgmatcherna är däremot guld så det är bra de fortsätter med det. (annars är League pass faktiskt överkomligt i kostnad för det man får då)
Citera
2019-09-25, 17:24
Medlem
zebra121s avatar
Ikväll kör det igång. Djurgården vs Jämtland. Spännande!
Citera
2019-09-25, 21:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Ikväll kör det igång. Djurgården vs Jämtland. Spännande!
Det var ju en trevlig offensiv match att titta på. Men inget av lagen var särskilt intresserade av att spela försvar.

Otäck stukning på Jämtlandsspelaren (Dawson var det va?). I bästa fall är det en allvarlig stukning, men det såg verkligen ut som att fotleden gick av. Har dock själv varit med om situationer där jag varit övertygad om fotledsbrott men där det visade sig vara stukning. Helvete vad ont det gör att bara titta på, och SVT kör 10 repriser!

Där såg man också vilken budgetsport basket är i Sverige. INGEN sjukvårdspersonal närvarande och nån stackars materialare som får försöka linda en ispåse på foten och sen bäras bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in