2011-05-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Ok, nej jag har inte hittat något på TV10 så det är nog kört då. Nåväl, det kommer flera matcher

För har jag en gissning på callet och det är att man har dömt en foul i returtagningen off-ball.

Det som händer då är att man godkänner poäng samt bestraffar foulen. Jag antar att man var i lagfoul? Den spelare som blir foulad får då två kast.

Det roligaste är när man gör detta på treor, då kan man nämligen få en trea godkänd och två kast. Extra roligt är det om det är skytten som blir foulad men efter skottets avslut, har blåst det en gång och det skapade viss förvirring

Men jag tror att senariot var att den som gjorde poäng (och inte blev foulad) fick skjuta två straffar på en lose-ball foul av någon annan
Citera
2011-05-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gozu
Men jag tror att senariot var att den som gjorde poäng (och inte blev foulad) fick skjuta två straffar på en lose-ball foul av någon annan

Ja exakt. JOacob lägger i 2p ostört, BAeringsson foulas under korg och det blåses för foul. Om nu dessa två poäng godkänns så bör i mina ögon Baeringsson ta dessa straffkast då det var han som blev foulad.
Citera
2011-05-01, 23:15
Medlem
Är du säker på att det inte var skytt som foulades då? Man kan få två kast efter skott ifall rörelsen är avslutad när foul begås (ibland fuskar åtminstone jag med detta dock då det förvirrar folk för mycket, dvs i tveksamma foul bedömmer jag att rörelsen fortfarande pågick och dömer ett kast istället för två).

Nu blir det lite rotande i min regelbok här men så här står det om rörelse för målskott

"*Slutar när bollen lämnat spelarens hand/händer och, om skytten hoppar, skyttens båda fötter åter berör golvet."

Det kan inte vart så att följande dömdes:

Skott påbörjas, bollen lämnar handen. Spelaren landar med bägge fötter.

Eftersom anfallaren rör sig framåt skapas kontakt med försvarsspelare, denna försvarare har inte position, blockeringsfoul döms.

Bollen går i, försvararens lag är i lagfoulsläge.

Då skulle det beskrivna scenariot inträffa.

Eller så klantade dom till det, men det är svårt för mig att veta då jag inte såg situationen (samt att alla domare av ren självbevarelsedrift är jädrigt försiktiga med att snacka ner kollegor, framförallt sådana som dömer ligafinaler när jag själv inte gör det ).
Citera
2011-05-01, 23:26
Medlem
Svartpixlads avatar
Citat:
Jag hoppas att LF ser ut något så här nästa säsong:
Starting five:
Rudy
Crille Ryan
Forward position 3-4:a (Typ Anton Saks)
Ty Levett
Åkesson (eventuellt utländsk center)

Trollar du eller varför har du Åkesson som starter och Rosendahl på bänken?
Citera
2011-05-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartpixlad
Trollar du eller varför har du Åkesson som starter och Rosendahl på bänken?

Det är inte ens säkert att Rosendahl ska fortsätta. Och så vet jag inte hur mycket han kommer spela om han fortsätter. Men det beror helt på motståndarna också. Men det är klart, är han i bra form så kommer han nog starta

Sen spelar det ingen roll vem man startar. Man måste inte automatiskt starta sina bästa spelare.
Jag skulle hellre spara Rosendahl ibörjan av matcherna, för att kunna få ut maximalt i slutet.
Citera
2011-05-02, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Är du säker på att det inte var skytt som foulades då? Man kan få två kast efter skott ifall rörelsen är avslutad när foul begås (ibland fuskar åtminstone jag med detta dock då det förvirrar folk för mycket, dvs i tveksamma foul bedömmer jag att rörelsen fortfarande pågick och dömer ett kast istället för två).

Nu blir det lite rotande i min regelbok här men så här står det om rörelse för målskott

"*Slutar när bollen lämnat spelarens hand/händer och, om skytten hoppar, skyttens båda fötter åter berör golvet."

Det kan inte vart så att följande dömdes:

Skott påbörjas, bollen lämnar handen. Spelaren landar med bägge fötter.

Eftersom anfallaren rör sig framåt skapas kontakt med försvarsspelare, denna försvarare har inte position, blockeringsfoul döms.

Bollen går i, försvararens lag är i lagfoulsläge.

Då skulle det beskrivna scenariot inträffa.

Eller så klantade dom till det, men det är svårt för mig att veta då jag inte såg situationen (samt att alla domare av ren självbevarelsedrift är jädrigt försiktiga med att snacka ner kollegor, framförallt sådana som dömer ligafinaler när jag själv inte gör det ).

Så skulle det kunna vara, men Gee som fick foulen var i duell med Baeringsson och var inte han som direkt försvarade mot Jacobs 2p-försök. Det skulle kunna vara så att domartrion gav fel Dolphinsspelare foul, men vad jag kommer ihåg så gick Jacob upp relativt obehindrat. Men men Dolphins vann och ingen skada skedd nu i efterhand, men var som sagt ett skumt call.

Sedan kan det tilläggas att Stadium Arena redan är slutsåld inför imorgon och att 500 ståplatser till kommer att säljas!
Citera
2011-05-02, 17:40
Medlem
Skulle vara trevligt att knalla upp till Stadium Arena imorgon och se den (förhoppningsvis) sista finalmatchen för i år!
Blir Dolphins mästare i år igen tro?
Citera
2011-05-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Skulle vara trevligt att knalla upp till Stadium Arena imorgon och se den (förhoppningsvis) sista finalmatchen för i år!

Ja, allt annat vore ett misslyckande enligt mig

Dragons har inte mycket att komma med när de inte sätter sina trepoängare
Citera
2011-05-02, 20:50
Medlem
Andy90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joi

Det tycker jag att du ska!
De enda biljetter som finns kvar är 500 extra ståplatsbiljetter, de börjar säljas imorgon 17:30 och kan endas köpas där, så var där i tid
De räknar med rekordpublik imorgon och själv så har vi en av de bästa platserna i arenan, det känns kanon!
Citera
2011-05-03, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy90
Det tycker jag att du ska!
De enda biljetter som finns kvar är 500 extra ståplatsbiljetter, de börjar säljas imorgon 17:30 och kan endas köpas där, så var där i tid
De räknar med rekordpublik imorgon och själv så har vi en av de bästa platserna i arenan, det känns kanon!

Plannjas rekord -00 med 7200 slår ni inte!
Citera
2011-05-03, 11:37
Medlem
Andy90s avatar
Citat:
Plannjas rekord -00 med 7200 slår ni inte!

Det går in ca 3900 i Stadium Arena så det rekordet slår vi givetvis inte
Jag menade rekordet för Stadium Arena, vilket var 3582 (något i den stilen iallafall) i förra årets finalserie. Hoppas att det kommer slås ikväll.
Jag hade gärna sett att man i framtiden spelar endast en final som hålls i någon stor arena, som tex Globen. Men först måste sporten bli större givetvis
Senast redigerad av Andy90 2011-05-03 kl. 11:42.
Citera
2011-05-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy90
Det går in ca 3900 i Stadium Arena så det rekordet slår vi givetvis inte
Jag menade rekordet för Stadium Arena, vilket var 3582 (något i den stilen iallafall) i förra årets finalserie. Hoppas att det kommer slås ikväll.
Jag hade gärna sett att man i framtiden spelar endast en final som hålls i någon stor arena, som tex Globen. Men först måste sporten bli större givetvis

-00 spelade plannja i Coop Arena, vars Luleå hockey spelar

i pontushallen ryms det kanske 2700
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in