Häromdagen ringde en kille hem till mig och sa att han och hans kompisar skulle slå mig, till och med döda mig. Jag skulle bland annat hamna i "likkista" och i skogen.
Anledningen att han hotade mig var pga en händelse som utspelade sig för ett år sedan. Det är jag och en kompis som är hotade. Killen som ringde är egentligen inte inblandad, utan bara kompis med de som vi haft en incident med. De har utländsk bakgrund (surprise).
Samtalet avslutades med att han sa: "vi ses i skolan". Sitter här nu och inget har hänt än så länge.
Nu undrar jag hur vi ska agera. Ska vi anmäla hoten eller vänta tills det händer något mer?
Om vi inte anmäler hoten och blir misshandlade, kan det då vara till vår nackdel att vi inte tagit in polisen tidigare?
Självklart skall du anmäla, grovt olaga hot är inget du skall tåla tigandes. Då du anmält finns det papper på det hela (polisen kan ju också ta reda på var samtalet kom ifrån).
Som tjaboooo sa så bör du spela in dina samtal. Då blir det inte "ord mot ord".
Just den sista meningen är problemet:
Det är nog - tyvärr!! -ingen större mening med att anmäla, då det med till visshet gränsande sannolikhet kommer att läggas ned då ord står mot ord. Med inspelning blir dock saken en helt annan.
Det nyss sagda gäller dock ibland inte när den misstänkte begått andra brott mot samma målsägande och det finns bevisning i de delarna; i sådana fall händer det att det olaga hotet följer med "av bara farten" eftersom målsäganden då kan anses mer trovärdig än den som bevisligen begått andra brott mot honom.
Hur är det med inspelningar av telefonsamtal, existerar det överhuvudtaget? Jag tänkte på samma sätt som SMS sparas, om det finns någon liknande för telefonsamtal.
Hur är det med inspelningar av telefonsamtal, existerar det överhuvudtaget? Jag tänkte på samma sätt som SMS sparas, om det finns någon liknande för telefonsamtal.
Alla någorlunda nya mobiler har inspelningsfunktion. RTFM som det så fint heter.
Självklart skall du anmäla. Även om inget händer från polisens sida (vilket det inte gör) innebär det att det finns en utpekad gärningsman. Således finns det ett skäl för killarna att passa sig. Det finns nämligen en anmälan hos polisen som pekar ut dessa.
Om de är det minsta intelligenta (vilket inte är säkert) fattar de kanske att det kommer bli dem som polisen riktar sina misstankar emot om de skulle våga sig på något.
En inspelning av samtal du deltar i är inte heller olaglig, den duger dessutom utmärkt som bevis.
Ur ett taktiskt perspektiv får du bedöma själv om det är smart att anmäla.
Ur ett rättsligt perspektiv så kan du ev få mer manöverutrymme vid en nödvärnssituation. Uppgifter om att du beväpnade dig med kniv för att du fruktadeför ditt liv kommer tas på större allvar om du anmält mordhot innan. (därmed inte sagt att du kommer komma undan med knivhugg i nödvärn, det är snarast straffrabbatten man diskuterar då.)
Att ett telefonsamtal från denna person har kommit till dig finns det ju bevis för. Det är vad som sagts som inte kan bevisas, men i ett sådant läge kommer det som sagts antagligen tolkas till din fördel.
Använder dom våld eller hot mot dig efter en anmälan och deras kännedom om denna, kommer deras brott antagligen utgöra övergrepp i rättssak, vilket är ett allvarligt brott.
Ett tips är att skaffa inspelningen på telefonen, och kanske även på dig personligen.
Klart du skall anmäla. Det skulle dessutom inte vara omöjligt att de, när de väl ger sig på dig/er (för det kommer de väl att göra oavsett om ni anmäler eller ej), kommer att vara upprörda och hota eller använda sig våld för att förmå er att ta tillbaka anmälan. Då kan det anses vara övergrepp i rättssak (BrB 17:10) vilket är ett alvarligt brott och oddsen borde vara bättre att polisen skulle reagera, bland annat för att brottet är ganska alvarligt och genom att det är något uppmärksammat med hot/våld mot vittnen och målsäganden.
Ni verkar ha delaktiga åsikter, men som jag uppfattat det gör det i alla fall ingen skada att anmäla.
Det jag funderar på är om det här bara är tomt snack från deras/hans sida, isåfall kanske det bara blir värre med en anmälan. Samtidigt känns det som att det är stor risk att vi åker på däng nästa gång vi springer på dem på stan, om vi gör det.
Gör det nån skillnad om vi avvaktar? Hur länge går det att vänta med en sån här anmälan?
Som ni säger, har de en anmälan på sig och gör någonting har jag fördel.
Jag kan väl bara anmäla killen som ringde till mig? De andra har jag ju inget att anmäla för.
Ringer han igen ska jag spela in samtalet. Be att han ringer på min mobil istället.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!