Svara
  • 1
  • 2
2007-11-25, 22:43
Medlem
Pytons avatar
Ålder: 24
Längd: 184
Tidigare erfarenheter: Inga, förrutom sprit och tobak.

Det var en dag för några månader sen. Jag åkte in till sjukhuset för att göra en mindre operation, en sk. korrigering från en tidigare, större, operation. Får min säng och ligger där och försöker koppla av, vilket inte är det lättaste. Jag har bett om att få lugnande innan, vilket jag får i form av en liten tablett. 15 minuter går och jag rullas ner mot operation. Det lugnande känns ytterst lite. Hoppar över till operationsbordet, och får en varm filt över mig, vilket gör att jag känner mig lite lugnare. Väl inne i operationsrummet sätts nål i handryggen och jag biter mig själv i tungan för att undvika att skrika. Ett av de känsligaste områderna på min kropp är just handryggen, och där sätter de in en 5 cm lång nål.

Med nålen inne börjar sköterskorna diskuttera. Narkosläkaren är inte där, så de bestämmer sig för att skjuta i mig allt utom sömnmedlet.

Första sprutan, ett medel mot illamående. Det isar lite i handen.

Jag mår som förrut.

Andra sprutan, sköterskan säger att det är smärtstillande. En annan i rummet (troligen läkarstudent) frågar vad det är för ämne. Fentanyl, svarar hon snabbt. Jag blir nu lite uppstissad, har hört hur jäkla starkt detta ämne är och trodde inte det användes under mindre operationer.

Sköterskan trycker in pumpen i nålen som sitter i handen, det isar till lite igen. Det går en sekund, sen känns det som om hela handen brinner! Värmen sprider sig snabbt uppför armen, upp i huvudet, ner i kroppen och benen. Det känns som om jag lyfts upp från bordet, sen sänks jag snabbt ner igen, landar i ett mjukt täcke samtidigt som jag öppnar ögonen. En enorm lättnad känns. Jag är helt obekymrad av läget och rör långsamt ögonen och tittar ut över människorna kring mig. Snackar med dem närmast, hur jag mår; som en fylla men ändå inte.

En maskin börjar pipa. Jag bryr mig inte men det gör folket kring mig. Jag får en mask över ansiktet för att andas. Sköterskan förklarar för läkarstudenten att jag inte andas tillräckligt; jag har helt enkelt inte brytt mig om att göra det. Andas in djupt ett par gånger, och somnar, men blir väckt igen. Ligger i detta tillstånd i ca. 1 minut till innan narkosläkaren kommer med en stor spruta. Hinner sluddra lite innan jag slocknar av sömnmedlet.

Vaknar upp på uppvaket, får en spruta till för att motverka illamående, vilket faktiskt funkar. Åker hem efter några timmar.

Dagen efter tar jag bilen för att göra ett ärende, men vänder efter några hundra meter. Fentanylet sitter fortfarande i, jag känner att jag inte riktigt har kontroll.

Betyg: 4 av 5. Tusan så det slog, snacka om nedklubbad. Verkar lite farligt dock.
Citera
2007-11-25, 23:31
Medlem
rubbuts avatar
Sjukt nice upplevelse verkar det som ! 3-/5
Ett säkert sätt att testa fentanyl på också!

Men varför får man både smärtstillande i form av fentanyl samt sömnmedel? Räcker inte en sömnmedelsnarkos eller har jag helt fel? Vad får man för sömnmedel förresten?

Upplevelsen av min handoperation bleknar jämfört med din, allt jag fick var tramadol (oralt) och armens blod utbytt mot xylocaine. Samt en okänd dos okänt ämne upp i venen när jag vridit mig i smärta en stund.
Citera
2007-11-25, 23:38
Medlem
Pytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbut
Sjukt nice upplevelse verkar det som ! 3-/5
Ett säkert sätt att testa fentanyl på också!

Men varför får man både smärtstillande i form av fentanyl samt sömnmedel? Räcker inte en sömnmedelsnarkos eller har jag helt fel? Vad får man för sömnmedel förresten?

Upplevelsen av min handoperation bleknar jämfört med din, allt jag fick var tramadol (oralt) och armens blod utbytt mot xylocaine. Samt en okänd dos okänt ämne upp i venen när jag vridit mig i smärta en stund.

Propafan heter väl sömnmedlet? En mjölklikande vätska. Slocknar 2-3 sekunder efter injektion.
Citera
2007-11-25, 23:58
Medlem
beatstreets avatar
Fick också fentanyl när jag opererades och ja det var skönt, synd bara att man endast fick uppleva det en så liten stund innan dom sövde en
Citera
2007-11-26, 03:10
Medlem
Nemesis1s avatar
Bytte du kön från man till kvinna eller vice versa (antar att det var det operationen handlade om då du inte skrev ut det på FB, och inte heller ditt kön)??

Välkommen till opioidsekten, förresten! =)
Citera
2007-11-26, 09:26
Bannlyst
Lånar tråden lite snabbt.
Finns Fentanyl i tablett form på sjukhus?
Citera
2007-11-26, 11:43
Medlem
Pytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Bytte du kön från man till kvinna eller vice versa (antar att det var det operationen handlade om då du inte skrev ut det på FB, och inte heller ditt kön)??

Välkommen till opioidsekten, förresten! =)

Haha, nädå. Jag är man, och operationen gjordes i näsan efter en tidigare operation på samma ställe.
Citera
2007-11-26, 19:07
bloodsugar:
Nä, fentanyl finns inte i tablettform, dock som sugklubbor.

Pyton:
Propofol heter sömnmedlet. Ganska mysigt, jag fick det en gång i sederande syfte, dvs. inte såpass mycket att jag somnade. Utan de bara sprutade in det i dropp-påsen jag hade.

Annars håller jag med om att fentanyl är mysigt, har testat det på ett antal olika sätt. Men senaste gången jag opererades så fick jag också fentanyl. Först fick jag midazolam att dricka men det märkte jag inget av. Sedan fick jag två sprutor, båda med fentanyl. Men jag sa inget, hörde bara nån säga;
-Har han fått fentanyl? Ja, det har han.

Sedan sprutade de in en sövande mängd propofol, samt fick jag inhalations-narkos, det kände jag på smaken i munnen efteråt. Operationen tog ca en timma, o när jag vaknade var jag fortfarande yr. Men efter en timme var jag pigg som en spigg, men fortfarande påverkad av fentanylet. Eftersom jag förts till regions-sjukhuset i Helsingborg så kunde jag inte gå hem, då jag bor i en annan stad. Men jag sa att jag skulle gå till min pappas lägenhet som ligger i Helsingborg. Fast i själva verket tog jag bilen ändå o körde hem till en väninna i södra Helsingborg o hjälpte henne med datorn, helt fentanyl-påverkad...
Citera
2007-11-26, 19:43
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Hehe, det är en riktig klubba det där.
Kul att få reda på vad man får. Jag frågar alltid vad det är dom ger mig för att det kan vara kul att veta

Offtopic:
Har varit inne på en väldigt omfattande tarmoperation och fick Fentanyl när dom gjorde förundersökningen och mina gallskrik utvecklades plötsligt till långdragna stön, i mitt huvud lät det som allt ekade runt om kring mig.

När undersökningen var klart kunde jag inte resa mig utan fick ligga ner. Somnade och vaknade 4 timmar senare.

Jag bröt även ryggen vid ett tillfälle för ganska längesedan och fick första dagarna morfin varranan timme och senare en pump som dom tog ifrån mig eftersom jag gjorde slut på det alldeles för fort.

Hade en pump efter tarmoperationen också men bara under en natt. Då satte jag klockan så den pep till varje halvtimme så jag kunde ta mig en dos(fick bara två doser i timman).

(dagarna efter mådde jag verkligen inte bra, allt gungade när jag gick och jag såg suddigt och frös/svettades från och till , fick ha en såndär gåstol för att kunna ta mig fram till fots, absolut inget vidare)

Inte konstigt man tycker om opioider numera
Citera
2007-11-27, 00:07
Medlem
Tomte99s avatar
Intressant rapport! fentanyl låter verkligen som en mycket spännande, men lite farlig drog. Annars så var rapporten lite kort kanske, men ändå helt okej!

3/5
Citera
2007-11-27, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyton
Sköterskan trycker in pumpen i nålen som sitter i handen, det isar till lite igen. Det går en sekund, sen känns det som om hela handen brinner! Värmen sprider sig snabbt uppför armen, upp i huvudet, ner i kroppen och benen. Det känns som om jag lyfts upp från bordet, sen sänks jag snabbt ner igen, landar i ett mjukt täcke samtidigt som jag öppnar ögonen. En enorm lättnad känns.

Sitter hemma i soffan och dreglar, tack för det! Personligen har jag bara lyckats få morfin i ambulansen, man får väl helt enkelt ta och skada sig lite oftare

Bra skrivet, det citerade stycket ovan var i mina ögon en riktig godbit!
Citera
2007-11-27, 11:38
Medlem
Pytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomte99
Intressant rapport! fentanyl låter verkligen som en mycket spännande, men lite farlig drog. Annars så var rapporten lite kort kanske, men ändå helt okej!

3/5

Ja, jag tycker också det var lite kort, men det är svårt att skriva mer när det var ganska kort tid (typ 5 minuter), och jag var dessutom ganska borta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in