2012-03-17, 22:15
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bailed
Jag har för mig att Rick Falkvinge i Piratpartiet omsatte sina sparade tillgångar i Bitcoins och hävdade att det var det enda sparandet. Vad jag vill ha sagt är att lägga alla ägg i en och samma korg kanske inte är så himla smart. Tillgångar kan fluktuera i värde rätt kraftigt och du verkar ha en bergfast övertygelse i att guld ska bli den enda valutan framgent.

FED's kvantifieringar kommer med all säkerhet urholka fiatvalutan och driva upp priset på ädelmetaller men du räknar med en flerfaldig avkastning och det gör inte dig till en sparare utan till en spekulant. När jag läser om din fördelning av storlekar kan jag se ett sparande med en logik jag känner igen. Det är nog det prompta "Last man standing" som inte riktigt får övertygelsen att bita fullt ut.

Jag köpte lejonparten av mitt guld innan jag visste ett skit om Freegold. Jag är alltså ingen spekulant, utan som sagt bara en simpel sparare. Det är bara det att jag råkar leva här och nu, mars 2012, då vi befinner oss mitt i ett paradigm skifte. Därmed suddas gränsen mellan investering och sparande och det fysiska guldet ÄR den bästa INVESTERINGEN...här och nu..."in this point of time"...

Citat:
A saver is different from an investor or a trader/speculator. A saver is one who earns his capital doing whatever it is he does, and then aims to preserve that purchasing power until he needs it later. Investors and traders aim to earn more capital by putting their already-earned capital at risk in one way or another. This takes a certain amount of specialization and focus. But this difference is a big topic for another post. And anyway, it doesn't matter so much in terms of the gold thesis for today.

Today the system is in transition, so you can throw your ideas about these differences out the window. There is no safe medium for simple preservation of purchasing power when the entire system shifts from the old normal to the new normal. When systems implode, the safest place to be pays off big time!

@Kos:
Tvärtom, min vän, tvärtom. För att förstå mitt ståndpunkt så läs hela tråden från min signatur.

Varför är jag här och skriver då? Av den enkla anledningen att dela med mig det jag lärt mig. För jag tror nämligen på en universell regel (vissa kallar det karma):

Citat:
When you do good things, good things happen to you.

As simple as that. Occam's razor. Anyway, time WILL tell...

Stay well\Etnad
Citera
2012-03-17, 22:40
Medlem
Baileds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Jag köpte lejonparten av mitt guld innan jag visste ett skit om Freegold.

Och vad fick dig att göra så?
Citera
2012-03-17, 22:51
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Och vad fick dig att göra så?

Ett litet problem med dagens ungdomar, som jag ser det, är att tålamodet är = 0. Det som gäller är "instant gratification"...

Återigen, från Freegold-tråden i signaturen:

Post #34 2011-10-16:
Citat:
Bara för att förtydliga:

Jag råder alla att inte ta mina skriverier eller mina investeringsråd för givet. Men jag råder alla att åtminstone överväga Freegold och framför allt att läsa ett par av FOFOA:s bästa posts. Och efter det bygga en egen uppfattning.

För egen del så köpte jag mitt guld (och en del silver) för 2 år sedan. Utan FOFOA eller någon annan, helt och hållet 100% eget beslut efter försäljning av alla aktier (svenska som utländska), fonder, $, etc. Faktum är att alla i närmaste kretsen inkl. familj trodde att jag var spritt språngande galen (Guld går ju trots allt inte att äta!). 2 år senare är de däremot inte lika övertygade att det var galet beslut.

FOFOA och Freegold upptäckte jag för 1 år sedan. Har läst bloggen intensivt i kanske 3 månader. Om mina posts får det att klicka hos någon...bra..om inte...bra också det. Freegold är inte beroende av varken mig eller dig.

Önskar bara att någon kunde tipsa mig om ANOTHER och FOA i 1997. Det var nämligen då jag köpte mina första $...och bevarade de i bankfack.

Men, men,...bättre ett decennium försent änn aldrig...

Samt post #36 2011-10-17:

Citat:
Mina aktier gick ner till 0 i 2008 efter finanskraschen. 1 år in i "återhämtningen" så sålde jag allt. Jag insåg nämligen att återhämtningen var ingenting annat än massivt tryckande av papperspengar. Eller ännu värre, digitala pengar som inte är värda pappret de inte är tryckta på. Företagen var desamma både före och "efter" finanskrisen. Man ökade helt enkelt den monetära basen. Mycket av det FOFOA skriver har jag kommit på själv..utan å ha kunnat sätta ord på det. Jag saknade en referensram. Mitt inköp av fysisk guld var också ett moralisk val. Återkommer till det i en senare post.

\Etnad
Citera
2012-03-17, 23:02
Medlem
Baileds avatar
Citat:
Ett litet problem med dagens ungdomar, som jag ser det, är att tålamodet är = 0. Det som gäller är "instant gratification"...

Återigen, från Freegold-tråden i signaturen:

Post #34 2011-10-16:

Samt post #36 2011-10-17:

\Etnad

Du får ursäkta att jag inte läst igenom dina postningar. När någon, med en dörrförsäljares envetna övertygelse, försöker få andra att satsa sitt kapital i något som inte är en vedertagen praxis kanske du kan förstå att man blir lätt matt. Jag invänder inte mot själva resonemanget kring guld, det är snarare den något fanatiska övertygelsen som fick mig att fundera över orsaken till att pusha metallen så hårt. Är du nöjd med ditt guld så är jag glad, tids nog kommer fler att vilja ha metallen och jag har inte bråttom.
Citera
2012-03-17, 23:15
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Du får ursäkta att jag inte läst igenom dina postningar. När någon, med en dörrförsäljares envetna övertygelse, försöker få andra att satsa sitt kapital i något som inte är en vedertagen praxis kanske du kan förstå att man blir lätt matt. Jag invänder inte mot själva resonemanget kring guld, det är snarare den något fanatiska övertygelsen som fick mig att fundera över orsaken till att pusha metallen så hårt. Är du nöjd med ditt guld så är jag glad, tids nog kommer fler att vilja ha metallen och jag har inte bråttom.

Nu, när tråden finns i signaturen, så kan man i alla fall hoppas att man slipper svara på samma frågor 30 gånger.

Att du uppfattar det som att jag pushar metallen så hårt är för mig beklagligt:
Aristotle:
Citat:
"It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it."

Angående vedertagen praxis och fanatiska övertygelsen:
George Orwell:
Citat:
In a time of universal deceit - telling the truth is a revolutionary act.
Citera
2012-03-17, 23:31
Medlem
Baileds avatar
Citat:
Nu, när tråden finns i signaturen, så kan man i alla fall hoppas att man slipper svara på samma frågor 30 gånger.

Att du uppfattar det som att jag pushar metallen så hårt är för mig beklagligt:
Aristotle:

Angående vedertagen praxis och fanatiska övertygelsen:
George Orwell:

För ca en vecka sedan bottnade guldgrafen, för ett ögonblick, på $1300. Detta är långt under nuvarande nivå som under en tid tycks vara fallande.

Om guldet ska upp till $2000/ounce vill det till något extraordinärt. Nivåer däröver tycks vara förbehållna drömmare eller dem som verkligen förstått paradigmskiftet.

När FED kan trycka obegränsade mängder med dollar och USA köper alla dessa nytryckta skuldsedlar utan möjlighet till att återbetala skulden, kanske det inte krävs så mkt fantasi för att inse att något är fel. Rimligtvis så borde detta redan återspeglas i guldpriset men det gör det inte. När du '97 började köpa guld kanske du hade en aning om detta, troligtvis inte men skitsamma, om genombrottet inte kommer 2012 och du kommer att behöva mer än vad du har i cash för löpande utgifter, vad gör du då?
Citera
2012-03-18, 05:07
Medlem
Till Etnad11

Jag försöker följa det du skriver och jag finner det väldigt spännande och intressant att läsa. Jag har hakat upp mig på en sak du ofta nämner. När du pratar om investeringsguld så säger du alltid guld med 99.99% renhet (24K). Du är noga med att påpeka just 99.99%. Jobbar du på Tavex eller finns det någon betydande nackdel med att investera i guld med lägre renhet?

T ex en sydafrikansk krugerrand som är världens mest präglade guldmynt har 22K. Mytet väger 33.93g och har en finvikt på 1 oz (31.1g). Alltså har den exakt samma mängd guld som ett 1 oz 99.99% maple guldmynt och kostar ungefär lika mycket. Jag tror att dom flesta guldmynten som finns är ca 22K. Ett annat exempel är 133.33g 18K(75% guld) guldsmycken som har samma mängd guld som en 100g 99.99% guldtacka.
Citera
2012-03-18, 08:52
Medlem
Kanske lite OT men ändån inte??

Om jag nu bestämmer mig för att investera lite i guld. Låt oss säga jag vill köpa tackor för ca: 200 000 sek.

Kan man förvara det på banken då eller? Vad kostar det?

Inte en chans jag hade vågat ha det hemma på gården med familj och allt om någon får reda på det...
Var förvarar ni ert guld?? Gärna adress och var i huset ni har det .

Nä men ärligt, är det helt 100% säkert på en bank? Får man guld av banken om det försvinner eller får man det vad värdet är just nu?
Citera
2012-03-18, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballekunskap
Kanske lite OT men ändån inte??

Om jag nu bestämmer mig för att investera lite i guld. Låt oss säga jag vill köpa tackor för ca: 200 000 sek.

Kan man förvara det på banken då eller? Vad kostar det?

Inte en chans jag hade vågat ha det hemma på gården med familj och allt om någon får reda på det...
Var förvarar ni ert guld?? Gärna adress och var i huset ni har det .

Nä men ärligt, är det helt 100% säkert på en bank? Får man guld av banken om det försvinner eller får man det vad värdet är just nu?
Man får inte förvara något värdefullt i bankfack, de är till för att förvara papper.
Citera
2012-03-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Man får inte förvara något värdefullt i bankfack, de är till för att förvara papper.

ironi?
Citera
2012-03-18, 11:17
Medlem
Baileds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballekunskap
ironi?

Nej, banken garanterar 15k i bankfack i händelse av inbrott har jag för mig. Bor du på landet så gräv ner tackorna och plantera träd över dem. Gärna där regnbågen slutar
Citera
2012-03-18, 11:30
Medlem
Baileds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m451
Till Etnad11

Jag försöker följa det du skriver och jag finner det väldigt spännande och intressant att läsa. Jag har hakat upp mig på en sak du ofta nämner. När du pratar om investeringsguld så säger du alltid guld med 99.99% renhet (24K). Du är noga med att påpeka just 99.99%. Jobbar du på Tavex eller finns det någon betydande nackdel med att investera i guld med lägre renhet?

T ex en sydafrikansk krugerrand som är världens mest präglade guldmynt har 22K. Mytet väger 33.93g och har en finvikt på 1 oz (31.1g). Alltså har den exakt samma mängd guld som ett 1 oz 99.99% maple guldmynt och kostar ungefär lika mycket. Jag tror att dom flesta guldmynten som finns är ca 22K. Ett annat exempel är 133.33g 18K(75% guld) guldsmycken som har samma mängd guld som en 100g 99.99% guldtacka.

Krugerrand är ett betalningsmedel och för att klara cirkulationen ute i samhället har man blandat i en legering så de inte slits och tappar sin guldvikt (därav den högre vikten på myntet). Maple leafs finns i ett extremt rent mynt (999,99) och är inte framtaget för att användas som valuta som krugerranden är. Det är ett inplastat samlarmynt. Det finns ingen nackdel med utblandat guld mer än att någon måste mäta guldhalten och det kostar en liten slant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in