Citat:
Ursprungligen postat av Bailed
Jag har för mig att Rick Falkvinge i Piratpartiet omsatte sina sparade tillgångar i Bitcoins och hävdade att det var det enda sparandet. Vad jag vill ha sagt är att lägga alla ägg i en och samma korg kanske inte är så himla smart. Tillgångar kan fluktuera i värde rätt kraftigt och du verkar ha en bergfast övertygelse i att guld ska bli den enda valutan framgent.
FED's kvantifieringar kommer med all säkerhet urholka fiatvalutan och driva upp priset på ädelmetaller men du räknar med en flerfaldig avkastning och det gör inte dig till en sparare utan till en spekulant. När jag läser om din fördelning av storlekar kan jag se ett sparande med en logik jag känner igen. Det är nog det prompta "Last man standing" som inte riktigt får övertygelsen att bita fullt ut.
FED's kvantifieringar kommer med all säkerhet urholka fiatvalutan och driva upp priset på ädelmetaller men du räknar med en flerfaldig avkastning och det gör inte dig till en sparare utan till en spekulant. När jag läser om din fördelning av storlekar kan jag se ett sparande med en logik jag känner igen. Det är nog det prompta "Last man standing" som inte riktigt får övertygelsen att bita fullt ut.
Jag köpte lejonparten av mitt guld innan jag visste ett skit om Freegold. Jag är alltså ingen spekulant, utan som sagt bara en simpel sparare. Det är bara det att jag råkar leva här och nu, mars 2012, då vi befinner oss mitt i ett paradigm skifte. Därmed suddas gränsen mellan investering och sparande och det fysiska guldet ÄR den bästa INVESTERINGEN...här och nu..."in this point of time"...
Citat:
A saver is different from an investor or a trader/speculator. A saver is one who earns his capital doing whatever it is he does, and then aims to preserve that purchasing power until he needs it later. Investors and traders aim to earn more capital by putting their already-earned capital at risk in one way or another. This takes a certain amount of specialization and focus. But this difference is a big topic for another post. And anyway, it doesn't matter so much in terms of the gold thesis for today.
Today the system is in transition, so you can throw your ideas about these differences out the window. There is no safe medium for simple preservation of purchasing power when the entire system shifts from the old normal to the new normal. When systems implode, the safest place to be pays off big time!
Today the system is in transition, so you can throw your ideas about these differences out the window. There is no safe medium for simple preservation of purchasing power when the entire system shifts from the old normal to the new normal. When systems implode, the safest place to be pays off big time!
@Kos:
Tvärtom, min vän, tvärtom. För att förstå mitt ståndpunkt så läs hela tråden från min signatur.
Varför är jag här och skriver då? Av den enkla anledningen att dela med mig det jag lärt mig. För jag tror nämligen på en universell regel (vissa kallar det karma):
Citat:
When you do good things, good things happen to you.
As simple as that. Occam's razor. Anyway, time WILL tell...
Stay well\Etnad
.