Inte paj eller kräm (typ det västa jag vet). Marmelad har jag provat flera olika sorter men tycker inte att det blivit så gott (som jag inte utesluter kan bero på bristande talang)
Safter, bakelser, vin, geléer, kompotter, tårtor, som blandfrukt med andra, till vinbål, som mörningsfrukt till kött, grillade i samband med sommarens kött (!) och inlagda. Egentligen bara fantasin som sätter gränser .
Krusbärskompott (eller kanske heter det chutney)!
2 dl krusbär
1,5 dl strösocker
ca 1 msk färsk chili, strimlad och ev. urkärnad för svagare smak
ev. lite vatten
Lägg krusbär, chili och strösocker i en kastrull. Låt koka tills de mjuknat. Mosa bären tills du får en krämig konsistens. Späd ev. med vatten om du vill få kompotten tunnare. Äts med fördel tillsammans med stekt sill!
Vad bjuder oss uppriktigt Afrika?
Vad visa kan Amerika?
Vad Asien? Vad allt Europa?
Jag trotsar öppet alltihopa.
Men Skandinavien – det är alladar!
Blott Sverige svenska krusbär har.
Jag är definivit ingen storälskare av något med krusbär i. I helgen grävde jag t.o.m. upp mina buskar på tomten och gav bort ett par, och slängde ett par. Jag har massor av krusbärsmarmelad i kylen som jag kokat tillsammans med kanelstänger. Den är väldigt uppskattad av personer som jag bjuder den på, det kanske kan vara ett tips.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!