2007-11-25, 20:49
Medlem
von Vettets avatar
För en tid sedan så ringde två poliser på min dörr och krävde att bli insläppta.

De visade ingen polislegitimation, de bara gick in och sade till mej att sätta mej och började fråga ut mej vart jag varit under dagen, vad jag hade gjort där m m.

Det visade sig att de skulle meddela mej att en av mina föräldrar hade gått bort.
De lämnade över nycklarna till personens lägenhet och dennes id-kort.

Frågorna är:
Är det vanliga utryckningspoliser som kommer och meddelar dödsfall eller är det särskilda poliser?
Dessa två hade ingen batong, komradio, vapen osv som poliser ute har.
De tog av sig jackorna ju så det syntes tydligt ju att de inte hade det, därav frågan om det är särskilda poliser eller tar de av det för inte skrämma upp folk i onödan?

De måste ju upprättat en handling angående ärendet att personen hittades osv.
Har jag som anhörig rätt till att få ta del av den?

Ska inte polisen visa legitimation eller uppge något tjänstgöringsnummer som väktare gör när de ringer på och kräver att bli insläppta?
Citera
2007-11-25, 22:05
Medlem
ormanoffs avatar
Polisen ska uppge tjänstenummer/anställningsnummer när du frågar efter det. De behöver dock inte visa id-handlingar i dörren bara för att de ska prata med dig.

Och ja, de gånger jag varit i liknande situationer har det varit vanliga poliser som meddelat dödsfall. Det är mycket möjligt att de poliser du träffade på tog av sig vapen och liknande för att inte skrämmas eller jaga upp dig.
Citera
2007-11-26, 08:21
Medlem
BaronBs avatar
Som nyss sagts, i de fall det går försöker nog poliser som skall meddela dödsfall komma civila, i stället för att kliva in med skyddsväst, puffra, P-spray och hela faderulingen....
Citera
2007-11-26, 09:36
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
De behöver dock inte visa id-handlingar i dörren bara för att de ska prata med dig.
Hur ska man då kunna veta att dom verkligen är dom och inte nån polarn dragit dit för att jävlas ?
Citera
2007-11-26, 10:15
Medlem
Sunners avatar
Har en kompis vars far gick bort ganska abrupt.
Han fick påhälsning av polisen på morgonen precis innan han skulle åka till jobbet.
Enl honom var det två vanliga uniformerade poliser, även om jag just inte frågade honom om de hade sina vapen med sig
Citera
2007-11-26, 11:41
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Hur ska man då kunna veta att dom verkligen är dom och inte nån polarn dragit dit för att jävlas ?

Ja, man får naturligtvis lita på dem. Vad får vi för värld om vi inte längre kan lita på ett redigt handlsag? Skämt å sido, i normalfallet är polisen uniformerad och då framgår det ganska tydligt att det är en polis, förutsatt att man vet hur en polis ser ut. Man vet aldrig, läste i GP i morse om en kebabkioskägare i Trollhättan som inte kunde numret till 112 (låter som en Homer Simpson-grej). Han ringde 118 118 istället och blev kopplad till Polisens vanliga växel. Är poliserna civilklädda kan man naturligtvis be att få se legitimation.

Jag beklagar sorgen, Von Vettet.
Citera
2007-11-26, 11:46
Medlem
Giggis avatar
Enligt en släkting till mig beror det lite på situationen. Han har både meddelat dödsfall civilklädd och i uniform. Oftast är det hastiga olyckor som meddelas i uniform medans tex dösfall som man misstänker har skett för en längre tid sedan men inte uppmärksammats kan meddelas civilt då det finns tid för ombyte eller för att ringa in annan personal.

Vid en trafikolycka finns det ju oftast inte tid att ringa in annan personal eller byta kläder då man vet att någon sitter hemma och väntar på ankomst eller liknande.

Jag beklagar!
Citera
2007-11-27, 12:58
Medlem
Optirocs avatar
På min gamla arbetsplats kom en målad polisbil med två uniformerade poliser och en präst med när dom skulle meddela ett dödsbud. Så det varierar som tidigare sagts!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in