Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-25, 18:50
Medlem
Hur installerar man operativsystem i virtual pc 2007? Har läst i hjälpguiden men den var ju inte till någon nytta.. Någon som kan förklara lite ingående steg för steg hur jag ska göra? Kör XP och ska installera win95
Citera
2007-11-25, 20:23
Medlem
merlin2s avatar
gör en image av din win95 och mounta den med virtual2007-programmet. starta upp virtual 2007 och windowws 95 borde autostarta
Citera
2007-11-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
gör en image av din win95 och mounta den med virtual2007-programmet. starta upp virtual 2007 och windowws 95 borde autostarta

Har gjort det. Då kommer man ju till installationen men den kan ju inte hitta någon hårddsik att installera på?
Citera
2007-11-27, 11:11
Medlem
merlin2s avatar
du måste kanske partionera och formatera den virtuella hårddisken.
Citera
2007-11-27, 11:50
Medlem
gosas avatar
Hmm.. tror inte man behöver formattera/partitionera - det gjorde aldrig jag, men däremot är det ett bra steg att börja med att skapa en vhd (Virtual Hard Drive) kommer inte ihåg vilket menyval det finns under - sitter på jobbet - men jag kan skriva nåt mer när jag kommer hem om ingen hinner före mig..
Citera
2007-11-27, 12:38
Medlem
Zkalmans avatar
Du måste formatera den virtuella hårddisk det ska installeras på ja, Win95 innehöll ju inget formaterings/partitioneringsverktyg i installationsprogrammet. På den gamla goda tiden fick vi vackert köra FDISK......
Citera
2007-11-27, 13:04
Medlem
gosas avatar
Åhh.. f-n.. Okej då, tänkte inte på det. var ju inte igår man stoppade in nåt äldre OS än XP i burken.

Numera går det ju av bara farten när man tryckt i XP-skivan, bara ett steg på vägen liksom.

Jag som tänkte dra in Ubuntu på en vhd nån dag.. då måste den formatteras också eller kan man göra sånt från Ubuntu-skivan?

-Nån som har länk till en sjysst image-fil m fdisk och sånt?
(sorry för tråd-stölden)
Citera
2007-11-27, 17:21
Medlem
Va inne och kollade i Fdisk idag, och då fanns det tydligen en partition på ca 2000Mb vilket inte fanns igår. Så formaterade den och just nu installeras win95. Men vart är det jag installerar skiten egentligen? Har inte skapat någon partition överhuvudtaget. Hittar inte heller någon disk på 2000Mb någonstans.. Fattar nada
Citera
2007-11-27, 18:56
Medlem
Hur kopierar man filer till den virtuella hårddisken? Har inte stöd för cd-rom eller nätverk. Det är dessa drivrutiner jag måste få in men det går bara via diskett. Men hur gör man en diskett img fil som funkar? Vilket program skapar man såna med? Som det är nu så gnäller windows på att min img fil inte är i rätt storlek. Någon?
Citera
2007-11-28, 08:20
Medlem
gosas avatar
Okej.. får se om jag lyckas bättre med det här tipset..

Funkar inte funktionen för "shared folders" om man kör Win95 i Virtual PC?

Du bör i inställningarna till Virtual PC kunna sätta mappar som "delas ut" från den egna datorn, dessa mappar kommer sedan upp i utforskaren i ditt OS i Virtual PC

-Någon sådan lösning för att få in drivrutinerna borde väl funka?
Citera
2007-11-28, 18:28
Medlem
Ursäka, lånar tråden lite bara.

När jag försöker köra Ubuntu i Viritual PC så får jag ju fram bootskärmen och jag börjar ladda ubuntu men när jag kommer in till skrivbordet ser det ut så här http://pici.se/163163/

Någon som kan ha någon aning om varför? Det verkar ju bara typ förskjutet i sidled eler något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in