2007-11-25, 17:10
Medlem
asteaks avatar
Hoj

Köpte en w880i black edition från tradera med alla tillbehör och kvitto.

Den funkade utmärkt några tills mitt sim-kort blev inaktivt så jag lämnade in telefonen till Telenor och fick tillbaka den med ett papper där det stod att den var stulen eller IME-nr var spärrat.

Så vi (min far) ringde till snubben som sa att han hade köpt typ ett "mobil pack" alltså jätte många mobiler. Vi hotade att vi skulle polis-anmäla honom om han inte gav oss tillbaka pengarna. Så vi väntade 2 dagar och inga pengar så då ringde vi han igen men nu svarar han inte Har hans adress och allt.

Så vad ska jag göra? vad händer om jag lämmar in den till polisen?
Citera
2007-11-25, 17:24
Medlem
Lostkids avatar
Denna fråga passar nog bättre på juridik-delen.
Citera
2007-11-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asteak
Hoj

Köpte en w880i black edition från tradera med alla tillbehör och kvitto.

Den funkade utmärkt några tills mitt sim-kort blev inaktivt så jag lämnade in telefonen till Telenor och fick tillbaka den med ett papper där det stod att den var stulen eller IME-nr var spärrat.

Så vi (min far) ringde till snubben som sa att han hade köpt typ ett "mobil pack" alltså jätte många mobiler. Vi hotade att vi skulle polis-anmäla honom om han inte gav oss tillbaka pengarna. Så vi väntade 2 dagar och inga pengar så då ringde vi han igen men nu svarar han inte Har hans adress och allt.

Så vad ska jag göra? vad händer om jag lämmar in den till polisen?
Jag tror inte du kan åka dit för någonting om du lämnar in den. Är alla uppgifter på snubben riktiga, så lär du få dina pengar tillbaka. Är hans uppgifter falska, och polisen misslyckas med att identifiera honom, så är du en mobil fattigare, eftersom du inte får någon kompensation. Lämnar du däremot INTE in den, och operatören lyckas spåra ditt imei & din identitet, så riskerar du att åka dit för häleri. Inte så lyckat.
Kontakta telenor, och kolla om dom kan få reda på vem som spärrat/köpte telefonen, och kontakta denna. Det är mitt råd.
Citera
2007-11-25, 17:55
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Denna fråga passar nog bättre på juridik-delen.

Telekom -> Juridik

/Mod
Citera
2007-11-25, 18:17
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilloo
Jag tror inte du kan åka dit för någonting om du lämnar in den. Är alla uppgifter på snubben riktiga, så lär du få dina pengar tillbaka. Är hans uppgifter falska, och polisen misslyckas med att identifiera honom, så är du en mobil fattigare, eftersom du inte får någon kompensation. Lämnar du däremot INTE in den, och operatören lyckas spåra ditt imei & din identitet, så riskerar du att åka dit för häleri. Inte så lyckat.
Kontakta telenor, och kolla om dom kan få reda på vem som spärrat/köpte telefonen, och kontakta denna. Det är mitt råd.

Telenor kommer inte lämna ut några uppgifter angående vem som spärrat den.
Lämna in den till polisen tillsammans med uppgifterna på säljaren. Om ingen gör anspråk på mobilen blir den din och då skickar du in intyget från polisen till Telenor som öppnar mobilen igen.
Citera
2007-11-25, 20:14
Medlem
Pandemis avatar
Bara så du vet, om du köpte telefonen på ett sätt som gav dig skälig anledning att anta att telefonen var stulen etc. kan du ha begått häleriförseelse. Men om du köpt det på ett normalt sätt är det ingen fara.
Citera
2007-11-25, 21:12
Medlem
asteaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandemi
Bara så du vet, om du köpte telefonen på ett sätt som gav dig skälig anledning att anta att telefonen var stulen etc. kan du ha begått häleriförseelse. Men om du köpt det på ett normalt sätt är det ingen fara.

köpte den för 2500:- som jag tycker är ett rimligt pris
Citera
2007-11-25, 21:39
Medlem
Teutofilens avatar
Att du fick med kvitto och tillbehör tyder ju på att det var en legitim affär, så du har nog inget att oroa dig för.
Citera
2007-11-26, 01:51
Medlem
Är den stulen går den såvitt jag förstås inte att godtrosförvärva, dvs. du kan aldrig förvärna äganderätten över mobilen. Däremot kan du kräva killen på pengar. Polisen lär inte hjälpa dig men en advokat kan lämna in en stämningsansökan.
Citera
2007-11-26, 02:22
Medlem
Hmm jobbig sits men hoppas kvittot hjälper. Respekt att far din kliver in i handlingarna också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in