2007-11-25, 02:33
Medlem
brydolfs avatar
Godkväll!

Jag och min flickvän firar 1 år tillsammans på torsdag och jag har lovat henne en mysig tre rätters middag. Till saken hör det att min flickvän endast äter fisk och kyckling i "köttväg". Hon är även lite kräsen med kraftigare ostar och råvaror med kraftig karaktär.

Jag har funderat lite själv och tänkte någon svampstuvning på vitt bröd som gratineras med någon lite mesigare ost till förrätt. Och kanske blåbärspaj med vaniljsås till efterrätt. Enkelt och gott! Behöver dock fler tips, mest vitalt kanske på en smarrig, ganska lätt varmrätt.

Vad skulle ni bjuda på i min situation? Kom med förslag!
Citera
2007-11-25, 02:46
Medlem
En sjötunga Walewska är aldrig fel i fiskväg! Romantisk så det förslår! Tryffeln kan du skippa, och fryst hummer lär passa bra om damen inte är en fullblodskonnessör. Champagne är ledmotivet till sjötungan så där är vindilemmat löst. Alternativt köper du en majskyckling och späckar med lite läckerheter; pancetta och lite rotfrukter och lite grädde (som blir god som sky tillsammans med lite potäter).

Lite pilgrimsmusslor med lite vitlök, färska örter och chili passar bra som förrätt. Eller löjromstoast, om det passar damens smaklökar det vill säga. Pilgrimsmusslorna har ju ingen jättestark smak, utan det styr man med vad man fräser tillsammans med. Havets wallenbergare fungerar också som huvudrätt till dessa förrätter.

Till efterrätt skulle jag personligen satsa på en hemmalagad chokladmousse spetsad med lite konjak. Allt detta innehåller en hel grädde, men blir riktigt krämigt...

/L
Citera
2007-11-25, 18:44
Medlem
hundhuvuds avatar
Apritretare: Ostron, naturella med lite citron på. Champagne eller billigt bubbel.
Förrätt: Chevice på lax. Halvtorrt vitt vin. Alternativt flamberad hummersoppa, och då passar champagnen bra.
Huvudrätt: Walewskan som föreslås ovan är ypperlig. Annars är fiskgratäng enkelt och gott. Går dessutom att förebereda. Torrt vitt vin.
Efterrätt: VAd som helst med mycket choklad i. Kraftigt rött vin, portvin.
Citera
2007-11-25, 19:07
Medlem
Snövits avatar
Till förrätt hade jag haft löjrom med vispad creme fraiche och rödlök på en krispig råraka.

Till varmrätt hade jag gjort något gott med kyckling. Tex specka kycklingfilé med någon lite snällare ost, eller med någon röra med hackade soltorkade tomater.

Till efterrätt en vit chaokladmousse med en hallonsås.

Spontan meny till någon som inte verkar tycka om kraftiga smaker.
Citera
2007-11-26, 18:50
Medlem
brydolfs avatar
Tack för tipsen! Jag är inte lika förtjust i fisk som min kvinna, så jag ska försöka kombinera fisk/skaldjur med kyckling. Kom med mer förslag!
Citera
2007-11-26, 19:42
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brydolf
Tack för tipsen! Jag är inte lika förtjust i fisk som min kvinna, så jag ska försöka kombinera fisk/skaldjur med kyckling. Kom med mer förslag!

Vad för fisk skaldjur kan du tänka dig då? Vad gillar du bäst. Gillar du inte fisk eller skaldjur så mycket så kanske det är bäst att ha det tillförrätt eller köra vego till förrätt.

Förrätter:
Hummersoppa
Färsk hummer
Gratinerad hummer
Lax carpaccio
Laxtartar på bröd
Bara lax på en macka
Räkröra på bröd eller till avocado
Kräftstjärtsröra på bröd eller till avocado
Stenbitsrom, lök och gräddfil på bröd eller till avocado
Löjromstoast eller råraka
Några mindra sushibitar
Tomat och mozarella sallad
Bruchetta

Du kan också köra en lite förrättsbuffe med olika plock
Tapernade på brödbitar
Coctailtomater med mozarella emellan på tandpetare
Små laxrullar med färskost och vårlök

Jag har ett supergott kycklingrecept där man panerar kycklingen med ost ska se om jag hittar det. Åter hon förresten ost? Det är ju löpe i ost?
Citera
2007-11-26, 20:53
Medlem
brydolfs avatar
Jag kan sträcka mig så långt att äta det i förrättsväg i.a.f. Så dina förslag är ypperliga, kan verkligen tänka mig kräftstjärtsröran på något gott bröd.

Ja ost äter hon, sålänge det inte är en alltför stark ost, så om du kunde skriva receptet skulle det vara kanon! =)
Citera
2007-11-26, 21:03
Medlem
Snövits avatar
Riv halloumiost till ca 2 fileer bör 150 g räcka.
Vänd kycklingfileerna i mjöl sen i ägg och sist i osten, se till att det blir mycket ost.

Stek kycklingfileerna på svagvärme i stekpanna med mycket olivolja, ca 3 min på varje sida.
Citera
2007-11-26, 21:22
Medlem
w84funs avatar
Gillar du inte någon fisk? Röding, tonfisk, lax, torsk, rödspätta... Det finns ju så många med olika smaker.
Citera
2007-11-26, 21:38
Medlem
w84funs avatar
Jag skulle i alla fall välja denna meny:

Laxbruschetta:
100 g rökt lax
2 msk olivolja, fin
2 tsk pressad citron
salt
peppar
2 dl grovhackad rucolasallad
2 ciabatta
Vitlöksolja:

1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja

Tillagning

Grovhacka laxen och blanda med olja och citronsaft. Smaka av med salt och peppar. Vänd ner salladen i laxröran vid serveringen. Sätt ugnen på 250°C. Pressa vitlöksklyftan i oljan. Skiva brödet, gärna lite på snedden. Grilla skivorna på båda sidor högt upp i ugnen tills de får fin färg. Pensla vitlöksoljan på det varma brödet och toppa med laxröran.

Varmrätt: en svamprisotto med parmesan. Massor av recept finns på nätet...

Efterrätt: http://www.fruktogront.se/modules/recept/?pageId=357

Sen kanske "matvetarna" går i taket över menyn. Men själv skulle jag jubla om någon man bjöd mig på denna middag.
Citera
2007-11-26, 23:44
Medlem
Jag är självutnämnd matvetare och bjuder Dig gärna på något... annorlunda
Citera
2007-11-27, 09:27
Medlem
w84funs avatar
Hmmmm.... det där lät farligt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera