2007-11-24, 22:47
Medlem
Blixis avatar
Hej, jag har fått lite problem med min dator och hoppas på att någon här kanske skulle kunna hjälpa mig..

Det hela började igår när jag startade datorn och hörde ett klickande ljud (som en hackspett, ungefär ). Datorn visade som vanligt master listan med grejer men istället för att ladda xp så hoppade den in i bios. En kompis tipsade mig om att min hårddisk hade förmodligen kraschat så jag for och köpte en ny. Jag kopplade in den nya samsung disken i datorn som master 2 och startade upp maskineriet igen. Samma sak som tidigare hände och jag kom in i bios igen, provade med att ha en xp skiva i och sätta cd-rom som boot priority ett men det hjälpte in heller.

Så nu har jag ingen aning om vad felet skulle kunna vara och jag har även provat att flytta hårddisken mellan master 2-5. Jag har ett INFINITY RS482 som moderkort och disken jag precis köpt är en 320gb sata hårddisk från samsung. Datorn fungerade som den skulle kvällen innan och vad jag har har luskat fram så har det inte varit något strömavbrott under tiden datorn har varit avslagen.

Så nu står jag här med en ny hårddisk som tydligen inte funkar och en trasig dator, vad skulle annars kunna vara fel om inte hårddisken var/blev trasig?

Flashback rädda mig!
Citera
2007-11-24, 23:04
Medlem
Ma.monkeys avatar
Hör du fortfarande ett klickande ljud? (var lite oklart för mig )
Hur kommer du in i bios? Kastar datorn dig bara in i bios?
Citera
2007-11-24, 23:07
Medlem
Blixis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ma.monkey
Hör du fortfarande ett klickande ljud? (var lite oklart för mig )
Hur kommer du in i bios? Kastar datorn dig bara in i bios?

Det klickande ljudet börjar efter några sekunder när man startar den och tickar på sådär 3-5 sekunder. Ja datorn bara skickar vidare mig in i någon bios meny där man kan fiffla runt lite.
Citera
2007-11-24, 23:16
Medlem
Ma.monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixi
Det klickande ljudet börjar efter några sekunder när man startar den och tickar på sådär 3-5 sekunder. Ja datorn bara skickar vidare mig in i någon bios meny där man kan fiffla runt lite.

Så du kör alltså fortfarande med den gammla hårddisken + den nya?
Eller låter den nya också som en hackspett?
Citera
2007-11-24, 23:25
Medlem
Blixis avatar
Citat:
Så du kör alltså fortfarande med den gammla hårddisken + den nya?
Eller låter den nya också som en hackspett?

Nej bara den nya och hackspets ljudet låter när jag kör med båda hårddiskarna inviduelt i datorn, funderar på om ljudet kan komma ifrån något annat ställa men vad jag kan höra så låter det som om det kommer ifrån hårddisken eller något området väldigt nära den.
Citera
2007-11-24, 23:29
Medlem
Ma.monkeys avatar
Om det är så att datorn beter sig skumt när du sätter i din gammla hårddisk och att den gammla låter som en hackspett är det garanterat hårddisken.

Om du har garanti kvar på den så skicka in den.
Citera
2007-11-24, 23:33
Medlem
Blixis avatar
Citat:
Om det är så att datorn beter sig skumt när du sätter i din gammla hårddisk och att den gammla låter som en hackspett är det garanterat hårddisken.

Om du har garanti kvar på den så skicka in den.

Garantin har nog gått ut men grejen är den att jag har en ny disk som jag har satt in och precis samma sak händer med den nya som den gammla :O
Samma ljud och samma bios menyer. Jag hittar den nya hårddisken i menyerna men längre än så kommer jag inte.
Citera
2007-11-25, 09:34
Medlem
Du måste ta reda på var ljudet kommer ifrån och inte bara sitta och gissa. Ta bort en enhet i taget och starta om och lyssna varje gång. Det kan också vara cd eller en sladd i fläkten. Du måste börja kolla i datorn medan den körs.
Citera
2007-11-25, 10:22
Medlem
Hammer79s avatar
Om jag förstått det rätt så klickar det bara när den gamla hårddisken är inkopplad? Då är nog den disken körd... Testa att ställa in orginalinställningarna i BIOS. Det ska finnas nåt i stil med "Load setup defaults". Funkar inte det så testar du att nollställa CMOS. Leta upp batteriet på moderkortet och ta loss det. Vänta ca 10-15 minuter innan du sätter tillbaka det. Sen går du in i BIOS och ställer in "setup defaults".
Citera
2007-11-25, 14:42
Medlem
Blixis avatar
Tack Hammer79, ska prova det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in