• 3
  • 4
2010-05-25, 01:15
Medlem
Feynmans avatar
Återupplivar lite. De senaste månaderna har Quicksilver dragit 100% CPU och sedan krashat efter ett par minuter. Någon som vet en fix eller liknande? Eller är det någon som arbetar vidare på Quicksilver nu när teamet inte gör det?
Citera
2010-10-02, 21:13
Medlem
Köttkvarns avatar
Kan man på något sätt att få quicksilver att välja den markerade filen/mappen utan att behöva skriva in dess namn? Har för mig att det finns ett snabbkommando för det men kan inte hitta
Citera
2010-12-31, 00:16
Medlem
Nån som kan hjälpa mig med QS problem?

Hade det på datorn men fick men det frös och vägrade sen starta så avinstallerade det. När jag tog hem det på nytt och ska flytta över programmet till programmappen är det inga problem och det går att starta. Iaf så mycket att QS i silver kommer upp men sen inget. Kan inte använda programmet, kommer inte upp nånting. Någon som vet vad det kan bero på?
Citera
2014-09-16, 18:25
Medlem
Två frågor ang. det här programmet?

Hur öppnar man en .pages fil? Jag tar fram quicksilver får fram pages och väljer open file sen så söker jag på mitt namn som dokumentet är döpt till men det hittas inte. Istället kommer det upp en massa torrentfilen som inte har något med det att göra alls.

Sen så undrar jag om man kan öppna specifika mappar med triggers. Jag har lyckats ställa in så jag öppnar finder med ett kommando som funkar överallt. Alltså det spelar ingen roll vilket program som är aktivt, quicksilver står så att säga över det andra programmet. Det samma gäller chrome, och en väldigt smidigt trigger. MEN jag vill kunna öppna en specifik mapp, vilket jag inte verkar kunna göra. Är det någon som har lyckats med det?

När jag annars får fram alternativer "Open" som när jag tex väljer ett programm Finder/chrome så när jag väljer en mapp så kommer det "open" alternativet inte upp. Utan bara en massa andra kommandon som Reveal, copy, move. osv...väldigt irriterande.
Senast redigerad av Bruno.K 2014-09-16 kl. 18:38.
Citera
2014-09-16, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Hur öppnar man en .pages fil? Jag tar fram quicksilver får fram pages och väljer open file sen så söker jag på mitt namn som dokumentet är döpt till men det hittas inte. Istället kommer det upp en massa torrentfilen som inte har något med det att göra alls.
OBS! Vilken version av Quicksilver och OS X har du? Många har fastnat med buggia versioner från 2009. Besök qsapp.com och ladda ner den senaste versionen, 1.1.3. När du kört igång den kan det även vara bra att uppdatera till Developer Preview av 1.2.0 från Preferences > Extras. Många buggar är fixade i den versionen.

Till dina frågor: Inte riktigt säker på att jag hänger med här. Du säger att du får fram Pages, vad menar du? Söker du efter programmet Pages? Om du vill söka efter en fil behöver du inte först välja program. Om din fil heter bruno.pages så öppnar du helt enkelt Quicksilver och börja skriv filnamnet tills filen hittas.

Det är inget speciellt med Pages-filer. Quicksilver kommer att hitta filer som finns med i katalogen. Kolla i Quicksilvers inställningar vilka mappar som är med i katalogen och deras djup. Kanske ligger filen utanför katalogen? I så fall kommer filen inte hittas vid en sökning. Du kan fortfarande bläddra dig till filen även den inte är med i katalogen. T.ex. kanske du har mappen ~/Documents med i katalogen, men bara en nivå medan bruno.pages ligger djupt begraven i mappstrukturen. Du kan då bläddra dig ner till filen.

Om du har öppnat filen tidigare kommer du även kunna hitta den genom att söka efter programmet Pages och trycka högerpil. Då får du upp de senast öppnade filerna i det programmet. Gäller även i andra program, givetvis.

Tänk dock på att det inte är Quicksilvers primära uppgift att söka efter filer. För det är Spotlight bättre. Det är rekommenderat att man INTE lägger till samtliga mappar och filer i Quicksilver. Det är bättre att välja ut några viktiga mappar och noga bestämma sökdjupet för dem. Om du vill öppna något utanför katalogen är det som sagt bara att bläddra dit eller skapa triggers.

Citat:
Sen så undrar jag om man kan öppna specifika mappar med triggers. Jag har lyckats ställa in så jag öppnar finder med ett kommando som funkar överallt. Alltså det spelar ingen roll vilket program som är aktivt, quicksilver står så att säga över det andra programmet. Det samma gäller chrome, och en väldigt smidigt trigger. MEN jag vill kunna öppna en specifik mapp, vilket jag inte verkar kunna göra. Är det någon som har lyckats med det?
Ja, självklart och det är mycket enkelt. Det fungerar på exakt samma sätt som för de andra triggers du nämnde. Välj mappen som objekt och Open som "action". Att du inte lyckats med det har nog samma orsak som ovan, nämligen att mappen inte finns med i Quicksilver katalog och att du därför inte hittar den med en gång. Det betyder inte att du inte kan skapa en trigger för den. Av samma anledning som ovan om att saker utanför katalogen kan hittas, så kan även triggers skapas för dem. (tillagt: skrev detta innan ditt tillägg)

Att lägga till saker i katalogen eller skapa triggers från Quicksilvers inställningar kan vara klumpigt. Du måste använda ett gäng små rutor för att söka efter objekt och actions. Det finns bättre sätt, nämligen att använda Quicksilvers vanliga interface.

För att lägga till en mapp i katalogen letar du reda på mappen i Quicksilver genom att bläddra efter den och därefter väljer du som action Add to catalog. Det kan hända att denna action inte finns med, i så fall måste du kryssa i den i Preferences > Actions.

För att skapa en trigger letar du upp objektet i Quicksilver och väljer önskad åtgärd. I ditt fall en mapp och Open. Vi har nog olika utseende på Quicksilver, men i stil med dethär: http://i.imgur.com/g7sf7i7.png

MEN istället för att trycka enter så trycker du ctrl + enter. Du kommer skapa vad QS kallar för Compound Command, ett kommando i ett kommando! Mycket praktiskt. Då kommer det se ut så här: http://i.imgur.com/4lXYNB8.png

Standard-action för Compound Commands är Run. I ditt fall vill du inte köra kommandot Open testmapp, utan du vill spara det som en trigger. Om du har fokus på actions så börjar du skriva triggers så att du får det här: http://i.imgur.com/JEFXVYA.png

Och i den tredje rutan väljer du Hotkey istället för Group: http://i.imgur.com/fGa2LoA.png

Trycker på enter och du tas till den vanliga triggers-panelen där du kan välja shortcut etc. för triggern.

Citat:
När jag annars får fram alternativer "Open" som när jag tex väljer ett programm Finder/chrome så när jag väljer en mapp så kommer det "open" alternativet inte upp. Utan bara en massa andra kommandon som Reveal, copy, move. osv...väldigt irriterande.
Se till att Open ligger före Reveal m.fl. i ordningen. Detta gör du i Preferences > Actions.
Senast redigerad av Alec-Stromberg 2014-09-16 kl. 19:15.
Citera
2014-09-17, 19:02
Medlem
Wow. tack som fan för det där svaret! Ska sätta mig in i det snart! Hade dock 1.1.3 men ska kolla upp developer preview också. OS X ligger på 10.9.4 som är det senaste vad jag förstått.
Citera
2014-09-19, 11:32
Medlem
Citat:
Wow. tack som fan för det där svaret! Ska sätta mig in i det snart! Hade dock 1.1.3 men ska kolla upp developer preview också. OS X ligger på 10.9.4 som är det senaste vad jag förstått.
Japp, 10.9.4 är senaste. Eller var det, sen du skrev inlägget har 10.9.5 släppts. Ang. Quicksilvers version är kan du byta tillbaka till "Final Releases" när 1.2.0 finns på http://qsapp.com/. Just nu är DP ett bättre val än Final, men DP av version 2.0.0 kommer förmodligen vara lite för buggig.

Sen rent allmänt om Quicksilver kan jag säga följande: mitt inlägg var en wall of text men grunden till de flesta problem är enkel: dåligt valda standardinställningar. Ändrar man dessa som fungerar allt mycket bättre. Exempel:

1. Actions har en dålig ordning och det krävs att man möblerar om där. Många viktiga actions är inaktiverade och många onödiga actions är aktiverade.
2. Plugins. Många viktiga plugins är inte aktiverade och många onödiga plugins är aktiverade. Kolla igenom listan både i själva programmet och på http://qsapp.com/plugins.php.
3. Kolla igenom Preferences > Extras. Nu var det ett tag sen jag körde med Quicksilvers standardinställningar, men det kan hända att man måste kryssa i en del grejer där. T.ex. Run tasks and actions in the background, Allow capitalized keys to select the action och Pressing the delete key twice clears the current object.
4. Om du använder OS X på svenska kan det vara irriterande att Quicksilver bara är delvis översatt. Bättre då att köra det på engelska, skriv defaults write com.blacktree.Quicksilver AppleLanguages -array en i Terminal för att ändra. Skriv defaults write com.blacktree.Quicksilver AppleLanguages -array sv för att ändra tillbaka.

Katalogen behöver också kollas upp. I Catalog > Quicksilver bör Internal Commands, Internal Objects och Proxy Object vara markerade. Jag är osäker på om de är det som standard.

Internal Commands är som namnet antyder interna kommandon och förklaras bäst med exempel: Öppna Quicksilvers inställningar, sök efter uppdateringar, tvinga omskanning av katalog.

Proxy Objects är extremt nyttiga. De är till skillnad från de mesta i katalogen inte fasta objekt utan beroende av vad användaren gör för tillfället. Ett exempel är Current application som är det program du använder just nu. Om du sitter i Safari, öppnar Quicksilver och söker efter Current application får du alltså upp Safari. Current web page får upp nuvarande webbsida, Current document nuvarnade dokument osv. Det bästa är att proxy objects kan användas i triggers. En typisk proxybaserad trigger är Current application > Show menu items. Då får du upp samtliga menyobjekt i Quicksilver för det program du för tillfället använder (kräver User Interface Plugin). En annan är Current document > Select in command window. Då visas nuvarande dokument i Quicksilvers kommandofönster. Perfekt om du snabbt vill komma åt actions för filen, t.ex. visa info, visa i Finder, lägg till taggar.

Måste också tipsa om en "action" som jag tror är inaktiverad som standard, nämligen Toggle. Toggle (i en trigger) är perfekt för att öppna program och fungerar som Open med några skillnader. a) Om programmet du vill öppna inte redan är öppet fungerar toggle på samma sätt, programmet öppnas. b) Om programmet redan är öppet så kan toggle användas för att gömma programmet, alltså samma funktion som finns med cmd + h. c) Om programmet är öppnet men gömt så gör toggle att programmet "ogöms" och hamnar i fokus.

Nu blev det en till wall of text, men jaja. Förhoppningsvis kan framtida google-sökningar landa här.
Citera
2014-09-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alec-Stromberg
Awsome!

Återigen, tack för grym info även o det kanske var lite mycket för just mig så kommer det säkerligen att hjälpa folk framöver! Det var nog just det där med djupet på mapparna som ställde till det för mig. Nu hittar jag alla filer och mappar jag ville ha när jag lagt till dom!

Hittils så har jag bara öppnat program, filer och mappar genom quicksilver. Tex om jag ska öppna kalkulatorn så gör jag bara cmd+ mellanslag vilket är min trigger, tryck C så kommer calculatur upp och trycker på enter. Fruktansvärt smidigt! Och nu blir det mer och mer triggers för olika mappar och program. Väldigt bra, vad använder du det mer till? Du som verkar vara en väldigt rutinerad användadre måste ju ha mängder med andra funktioner som du använder?

EDIT: Hittade programmet Hide Desktop som jag har triggat till cmd+D så det är väl en lösning. Dock så ligger det programmet alltid som en ikon nere i menyraden längst ner, vilket för mig inte är optimalt. Men det kanske måste vara så?

En annan grej också. Jag har letat efter ett sätt att som i windows "visa skrivbordet" alltså minimera alla program och visa skrivbordet. Det enda sättet jag kommit fram hittills på mac är alt+cmd+h (gömmer alla fönster utan det aktuella) och sen cmd+m som minimerar det som är aktuellt. Det funkar men är inte särskilt smididgt. Finns det något sätt att göra en trigger för såna funktioner i quicksilver?

Och alltså inte som tex F11 knappen, utan mer som ag beskrev ovan. För om jag använder mig av f11 och öppnar en bild som ligger på skrivbordet som kommer ju allt annat som också är öppet upp.

Jag googlade nämligen på det här probblemet och det enda som fanns som info var just det jag skrev ovanför och att någon nämnde att det ev. kunde gå att göra i just quicksilver men han hade ingen aning. Vet du kanske?
Senast redigerad av Bruno.K 2014-09-20 kl. 19:55.
Citera
2014-09-20, 22:52
Medlem
(Wall of text, men som sagt, Google kommer tacka mig.)

Citat:
Hittils så har jag bara öppnat program, filer och mappar genom quicksilver. Tex om jag ska öppna kalkulatorn så gör jag bara cmd+ mellanslag vilket är min trigger, tryck C så kommer calculatur upp och trycker på enter. Fruktansvärt smidigt! Och nu blir det mer och mer triggers för olika mappar och program.

Vi måste reda ut begreppen. Quicksilver är ett ganska komplext program med olika delar och då gäller det att ha kolla på vad dessa heter. Vilka dessa delar är är ganska enkelt att greppa. När man gjort detta kan man använda Quicksilver på ett mer avancerat sätt genom att blanda olika delar.

När jag talar om triggers menar jag just det som Quicksilver kallar triggers, alltså kombinationer av objekt och actions som körs via ett eget kortkommando. En lista med triggers finns i Quicksilvers inställningsfönster. Vid enkla triggers, t.ex. Safari > Toggle, ser man överhuvudtaget inte Quicksilver. Vid en del triggers öppnas Quicksilver, men inte med det vanliga fönstret där du kan söka i katalogen utan bara en viss del, t.ex. det aktuella programmets menyobjekt, eller bara det aktuella dokumentet.

Ditt cmd + mellanslag (som även jag använder) är inte en trigger, det är helt enkelt kortkommandot för att öppna Quicksilver. I inställningarna kallas detta för en activation hotkey . Detta kan jämföras med en trigger jag har för Safari > Toggle som är satt till F16. Trycker jag F16 aktiveras triggern, men jag ser inget av Quicksilver.

Inte heller när du öppnat Quicksilver och tryckt C för att få fram Calculator använder du en trigger. Istället gör du en sökning, och Quicksilver har lärt sig att C är en mnemonic för Calculator. Jag har några tips om du ofta använder mnemonics:

Säg att du vill att C ska få upp Contacts istället för Calculator överst i listan? Det är enkelt, när du skrivit C bläddrar du längre ner i listan och väljer Contacts. Efter ett par gånger bör Quicksilver ha fattat att du vill ha Contacts överst när du skriver C. Självklart behöver det inte vara första bokstaven, du kan lära Quicksilver att Co ska visa Contacts först.

Men ibland kan det vara drygt att lära om Quicksilver på detta sätt. Säg att du vill att far ska visa Safari först. Om du skriver far kommer visserligen Safari hittas i en sökning, men långt ner på listan eftersom Quicksilver hellre visar objekt med "far" i början än i mitten. I så fall kan jag fuska genom att leta upp Safari som vanligt, dvs. genom att skriva saf vilket garanterat kommer visa Safari högst upp på listan. Sen som action väljer jag Assign Abbrivation och i tredje panalen far. Nu när jag gör en sökning i Quicksilver efter far och Safari kommer åtminstone hamnar i topp tre. Skriv far och välj Safari en gång och det bör flyttas upp till plats ett.

Nu var ju detta ett långsökt exempel, ett kanske bättre är om du har två ofta använda poster i katalogen vars standard-mnemonics överlappar varandra. Jag har både svt.se och svtplay.se i katalogen. svt bör vara mnemonicen för svt.se. Men vad ska jag ha för svtplay.se? Jag orkar inte skapa en trigger eftersom då måste jag komma ihåg ett kortkommando. Mnemonicen svt är upptagen, men jag orkar inte använda svtp utan vill hålla mig till tre bokstäver. Lösningen är att leta upp svtplay.se i katalogen och kör Assign Abbrivation > spl. Du kan nu komma åt SVT Play utan att behöva komma ihåg ett kortkommando, utan att behöva skriva mer än tre bokstäver och samtidigt ha en bokstavskombination som är lätt att komma ihåg (SVT Play).

Allmänt så kan jag rekommendera dig att utforska alla actions och inte bara den primära för ett visst objekt. Du kan även ta vissa genvägar för att välja alternativa actions istället för att manuellt söka efter dem. Om du håller in cmd när du har valt ett objekt så kommer den primära action bytas till en sekundär. Exempelvis Open kommer bytas till Reveal. Ett annat sätt är att använda cmd + skift + bokstav för en viss action. Vi kan ta Get Info som ett exempel. Sök efter en mapp i Quicksilver, men istället för att manuellt gå till den andra panalen och leta upp Get Info så trycker du helt enkelt cmd + skift + i. Detta även om fokus är på objektet och inte en viss action.

Citat:
Väldigt bra, vad använder du det mer till? Du som verkar vara en väldigt rutinerad användadre måste ju ha mängder med andra funktioner som du använder?

Japp, jag använder Quicksilver till mycket, här är det viktigaste. (Angående att uttöka Quicksilvers användningsområde, kom ihåg att plugins kan lägga till både katalogposter, actions och små inställningspaneler.)

1. Programstartare, med en kombination av triggers och mnemonics.
2. Filbläddrare. Jag har inte jättemånga mappar med i Quicksilvers katalog. Istället brukar jag söka efter en mapp och sen bläddra vidare med piltangenterna eller söka vidare i filträdet. Har även en del triggers av typen Mapp > Show Contents. Kör med även med File Attribute Plugin för att kunna söka efter taggar och tilldela taggar till filer. Funkar perfekt eftersom Quicksilver förstår relationer mellan olika taggar genom magi. För mig har Quicksilver även ersatt menyn Öppna senaste… eftersom man kan "högerpila in" i program.
3. Menybläddare. Orka leta upp t.ex. Safaris "Rensa historik" med musen eller lära sig ett kortkommando. Jag skapade en trigger (ctrl + mellanslag) och får upp samtliga av det aktuella programmets menyer i Quicksilver. Sök efter menyobjektet jag vill ha, klart. Sen funkar mnemonics även i plugins så det räcker med att skriver "r" så kommer "Rensa historik" upp först i listan. Väldigt praktiskt.
4. Urklippshanterare. Jag använder pluginen Clipboard och Shelf (vet inte varför det krävs två) för att hålla kolla på urklippshistoriken. Skapade en trigger Clipboard History > Show contents för maximal snabbhet.
5. Webbläsarbokmärken och diverse annat webbläsargrejs. Alla Safaris (och Chromes och Firefox) bokmärken finns självklart med i katalogen och jag har även några bokmärkesbaserade triggers, men för det mesta använder jag mnemonics för bokmärken. En proxy jag brukar använder är Current Web Page (Safari) i kombination med Open URL With… för att sedan välja Firefox. Bra om en viss sida inte funkar i Safari.
6. Appleskript-baserade triggers. Har några triggers i Quicksilver som gör Appleskript som loggar ut mig från vissa webbtjänster. T.ex. en trigger ctrl + skift + g som loggar ut mig från Gmail, även om Safari inte är i fokus.
7. Tjänster. Använder Services Plugin för att komma åt det OS X kallar för Tjänster/Services.
8. Volymutmatare. Jag orkar inte leta reda på anslutna volymer (t.ex. externa hårddiskar) på skrivbordet eller i Finder och mata ut dem därifrån. Istället skapade jag triggern /Volumes > Show contents . Då får jag upp en lista med volymer. Sen kör jag cmd + skift + e för att mata ut en volym (e eftersom Eject är första action på e).
9. Programavslutare. Ibland måste jag avsluta småprogram som bara finns i menyraden, men jag orkar inte högerklicka på dem. Quicksilver kan då avsluta dem med Quit. En del program som körs finns inte ens i menyraden. Då kan jag använda Process Manipulation Plugin för att "högerpila in" i Aktivitetshanteraren och söka efter programmet där.

Citat:
En annan grej också. Jag har letat efter ett sätt att som i windows "visa skrivbordet" alltså minimera alla program och visa skrivbordet. Det enda sättet jag kommit fram hittills på mac är alt+cmd+h (gömmer alla fönster utan det aktuella) och sen cmd+m som minimerar det som är aktuellt. Det funkar men är inte särskilt smididgt. Finns det något sätt att göra en trigger för såna funktioner i quicksilver?

Och alltså inte som tex F11 knappen, utan mer som ag beskrev ovan. För om jag använder mig av f11 och öppnar en bild som ligger på skrivbordet som kommer ju allt annat som också är öppet upp.

Jag googlade nämligen på det här probblemet och det enda som fanns som info var just det jag skrev ovanför och att någon nämnde att det ev. kunde gå att göra i just quicksilver men han hade ingen aning. Vet du kanske?

Tyvärr tror jag inte Quicksilver kan gömma alla program eftersom OS X alltid måste ha ett aktivt program. Du kan själv testa detta genom att gömma alla program ett i taget. Till slut sitter du med ett ogömbart program. Nu är det i och för sig skillnad på gömma program å ena sidan och minimera eller stänga fönster å andra sidan. Så det borde ju finnas något program eller skript som fixar detta, men inget jag känner till tyvärr.

Det närmaste du kan komma med Quicksilver är att skapa en trigger för Finder > Hide others eftersom Finder sannolikt är det enda programmet som inte har några fönster öppna. Hide others kräver pluginet User Interface Access som jag rekommenderar starkt. Du behöver även besöka Systeminställningar > Säkerhet och integritet > Integritetsskydd > Hjälpmedel för att ge Quicksilver och User Interface Access tillgång till menyer, fönster och diverse proxies.

Inte någon större vinst jämfört med din nuvarande metod med att först gömma andra och sedan minimera, men det finns åtminstone en större chans att du slipper steget med att minimera.
Senast redigerad av Alec-Stromberg 2014-09-20 kl. 23:11.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in