(Wall of text, men som sagt, Google kommer tacka mig.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Bruno.K
Hittils så har jag bara öppnat program, filer och mappar genom quicksilver. Tex om jag ska öppna kalkulatorn så gör jag bara cmd+ mellanslag vilket är min trigger, tryck C så kommer calculatur upp och trycker på enter. Fruktansvärt smidigt! Och nu blir det mer och mer triggers för olika mappar och program.
Vi måste reda ut begreppen. Quicksilver är ett ganska komplext program med olika delar och då gäller det att ha kolla på vad dessa heter. Vilka dessa delar är är ganska enkelt att greppa. När man gjort detta kan man använda Quicksilver på ett mer avancerat sätt genom att blanda olika delar.
När jag talar om
triggers menar jag just det som Quicksilver kallar triggers, alltså kombinationer av objekt och actions som körs via ett eget kortkommando. En lista med triggers finns i Quicksilvers inställningsfönster. Vid enkla triggers, t.ex. Safari > Toggle, ser man överhuvudtaget inte Quicksilver. Vid en del triggers öppnas Quicksilver, men inte med det vanliga fönstret där du kan söka i katalogen utan bara en viss del, t.ex. det aktuella programmets menyobjekt, eller bara det aktuella dokumentet.
Ditt cmd + mellanslag (som även jag använder) är inte en trigger, det är helt enkelt kortkommandot för att öppna Quicksilver. I inställningarna kallas detta för en
activation hotkey . Detta kan jämföras med en trigger jag har för Safari > Toggle som är satt till F16. Trycker jag F16 aktiveras triggern, men jag ser inget av Quicksilver.
Inte heller när du öppnat Quicksilver och tryckt C för att få fram Calculator använder du en trigger. Istället gör du en sökning, och Quicksilver har lärt sig att C är en
mnemonic för Calculator. Jag har några tips om du ofta använder mnemonics:
Säg att du vill att
C ska få upp Contacts istället för Calculator överst i listan? Det är enkelt, när du skrivit C bläddrar du längre ner i listan och väljer Contacts. Efter ett par gånger bör Quicksilver ha fattat att du vill ha Contacts överst när du skriver C. Självklart behöver det inte vara första bokstaven, du kan lära Quicksilver att
Co ska visa Contacts först.
Men ibland kan det vara drygt att lära om Quicksilver på detta sätt. Säg att du vill att
far ska visa Safari först. Om du skriver far kommer visserligen Safari hittas i en sökning, men långt ner på listan eftersom Quicksilver hellre visar objekt med "far" i början än i mitten. I så fall kan jag fuska genom att leta upp Safari som vanligt, dvs. genom att skriva
saf vilket garanterat kommer visa Safari högst upp på listan. Sen som action väljer jag
Assign Abbrivation och i tredje panalen far. Nu när jag gör en sökning i Quicksilver efter far och Safari kommer åtminstone hamnar i topp tre. Skriv far och välj Safari en gång och det bör flyttas upp till plats ett.
Nu var ju detta ett långsökt exempel, ett kanske bättre är om du har två ofta använda poster i katalogen vars standard-mnemonics överlappar varandra. Jag har både svt.se och svtplay.se i katalogen.
svt bör vara mnemonicen för svt.se. Men vad ska jag ha för svtplay.se? Jag orkar inte skapa en trigger eftersom då måste jag komma ihåg ett kortkommando. Mnemonicen
svt är upptagen, men jag orkar inte använda
svtp utan vill hålla mig till tre bokstäver. Lösningen är att leta upp svtplay.se i katalogen och kör Assign Abbrivation >
spl. Du kan nu komma åt SVT Play utan att behöva komma ihåg ett kortkommando, utan att behöva skriva mer än tre bokstäver och samtidigt ha en bokstavskombination som är lätt att komma ihåg (
SVT
Play).
Allmänt så kan jag rekommendera dig att utforska alla actions och inte bara den primära för ett visst objekt. Du kan även ta vissa genvägar för att välja alternativa actions istället för att manuellt söka efter dem. Om du håller in cmd när du har valt ett objekt så kommer den primära action bytas till en sekundär. Exempelvis
Open kommer bytas till
Reveal. Ett annat sätt är att använda cmd + skift + bokstav för en viss action. Vi kan ta
Get Info som ett exempel. Sök efter en mapp i Quicksilver, men istället för att manuellt gå till den andra panalen och leta upp Get Info så trycker du helt enkelt
cmd + skift + i. Detta även om fokus är på objektet och inte en viss action.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bruno.K
Väldigt bra, vad använder du det mer till? Du som verkar vara en väldigt rutinerad användadre måste ju ha mängder med andra funktioner som du använder?
Japp, jag använder Quicksilver till mycket, här är det viktigaste. (Angående att uttöka Quicksilvers användningsområde, kom ihåg att plugins kan lägga till både katalogposter, actions och små inställningspaneler.)
1. Programstartare, med en kombination av triggers och mnemonics.
2. Filbläddrare. Jag har inte jättemånga mappar med i Quicksilvers katalog. Istället brukar jag söka efter en mapp och sen bläddra vidare med piltangenterna eller söka vidare i filträdet. Har även en del triggers av typen Mapp > Show Contents. Kör med även med
File Attribute Plugin för att kunna söka efter taggar och tilldela taggar till filer. Funkar perfekt eftersom Quicksilver förstår relationer mellan olika taggar genom magi. För mig har Quicksilver även ersatt menyn Öppna senaste… eftersom man kan "högerpila in" i program.
3. Menybläddare. Orka leta upp t.ex. Safaris "Rensa historik" med musen eller lära sig ett kortkommando. Jag skapade en trigger (ctrl + mellanslag) och får upp samtliga av det aktuella programmets menyer i Quicksilver. Sök efter menyobjektet jag vill ha, klart. Sen funkar mnemonics även i plugins så det räcker med att skriver "r" så kommer "Rensa historik" upp först i listan. Väldigt praktiskt.
4. Urklippshanterare. Jag använder pluginen
Clipboard och
Shelf (vet inte varför det krävs två) för att hålla kolla på urklippshistoriken. Skapade en trigger Clipboard History > Show contents för maximal snabbhet.
5. Webbläsarbokmärken och diverse annat webbläsargrejs. Alla Safaris (och Chromes och Firefox) bokmärken finns självklart med i katalogen och jag har även några bokmärkesbaserade triggers, men för det mesta använder jag mnemonics för bokmärken. En proxy jag brukar använder är Current Web Page (Safari) i kombination med Open URL With… för att sedan välja Firefox. Bra om en viss sida inte funkar i Safari.
6. Appleskript-baserade triggers. Har några triggers i Quicksilver som gör Appleskript som loggar ut mig från vissa webbtjänster. T.ex. en trigger ctrl + skift + g som loggar ut mig från Gmail, även om Safari inte är i fokus.
7. Tjänster. Använder Services Plugin för att komma åt det OS X kallar för Tjänster/Services.
8. Volymutmatare. Jag orkar inte leta reda på anslutna volymer (t.ex. externa hårddiskar) på skrivbordet eller i Finder och mata ut dem därifrån. Istället skapade jag triggern
/Volumes > Show contents . Då får jag upp en lista med volymer. Sen kör jag cmd + skift + e för att mata ut en volym (e eftersom
Eject är första action på e).
9. Programavslutare. Ibland måste jag avsluta småprogram som bara finns i menyraden, men jag orkar inte högerklicka på dem. Quicksilver kan då avsluta dem med
Quit. En del program som körs finns inte ens i menyraden. Då kan jag använda
Process Manipulation Plugin för att "högerpila in" i Aktivitetshanteraren och söka efter programmet där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bruno.K
En annan grej också. Jag har letat efter ett sätt att som i windows "visa skrivbordet" alltså minimera alla program och visa skrivbordet. Det enda sättet jag kommit fram hittills på mac är alt+cmd+h (gömmer alla fönster utan det aktuella) och sen cmd+m som minimerar det som är aktuellt. Det funkar men är inte särskilt smididgt. Finns det något sätt att göra en trigger för såna funktioner i quicksilver?
Och alltså inte som tex F11 knappen, utan mer som ag beskrev ovan. För om jag använder mig av f11 och öppnar en bild som ligger på skrivbordet som kommer ju allt annat som också är öppet upp.
Jag googlade nämligen på det här probblemet och det enda som fanns som info var just det jag skrev ovanför och att någon nämnde att det ev. kunde gå att göra i just quicksilver men han hade ingen aning. Vet du kanske?
Tyvärr tror jag inte Quicksilver kan gömma alla program eftersom OS X alltid måste ha ett aktivt program. Du kan själv testa detta genom att gömma alla program ett i taget. Till slut sitter du med ett ogömbart program. Nu är det i och för sig skillnad på gömma program å ena sidan och minimera eller stänga fönster å andra sidan. Så det borde ju finnas något program eller skript som fixar detta, men inget jag känner till tyvärr.
Det närmaste du kan komma med Quicksilver är att skapa en trigger för Finder >
Hide others eftersom Finder sannolikt är det enda programmet som inte har några fönster öppna. Hide others kräver pluginet
User Interface Access som jag rekommenderar starkt. Du behöver även besöka Systeminställningar > Säkerhet och integritet > Integritetsskydd > Hjälpmedel för att ge Quicksilver och User Interface Access tillgång till menyer, fönster och diverse proxies.
Inte någon större vinst jämfört med din nuvarande metod med att först gömma andra och sedan minimera, men det finns åtminstone en större chans att du slipper steget med att minimera.