• 1
  • 2
2007-11-24, 12:47
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

PÅ min bärbara Vista Home Premium burk har jag ett extremt jobbigt problem. Så fort jag försöker använda torrent (oavsett program) så slutar internet att fungera. Testat Azuerus, och uTorrent, och direkt så fort jag startat något av programmen dör internet. Alla nödvändiga portar är öppnade, och jag har testat att köra med både trådlöst och med nätverkskabel (kat6) dirket till routern. Dock med samma resultat. Är detta något kännt problem, och finns det någon lösning?
Citera
2007-11-24, 13:03
Medlem
Flytande_argots avatar
Står det något i System/Applikationsloggarna som kan vara relevant?

Vet inte hur det ser ut i vista (kör XP själv), men testa att skriv eventvwr i run-menyn (om det nu finns nån sån?)
Citera
2007-11-24, 14:43
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Står det något i System/Applikationsloggarna som kan vara relevant?

Vet inte hur det ser ut i vista (kör XP själv), men testa att skriv eventvwr i run-menyn (om det nu finns nån sån?)

Har aldrig använt systemloggen tidigare (förrutom på gamla NT4 tiden), kollade dock men hittade inget speciellt av intresse.
Citera
2007-11-24, 14:44
Medlem
SinXs avatar
Märkte precis att det händer exakt samma sak när jag starta DC++. Har testat att stäna av alla visrus och brandväggskydd, men med samma resultat. Kan felet ligga hos Vista, och vad fan kan det vara?=
Citera
2007-11-24, 14:48
Medlem
Flytande_argots avatar
Är det en äldre dator? Eller va fan, det kan det ju inte vara om du kör vista på den

Vad är det för modell?
Citera
2007-11-24, 15:03
Medlem
jingizus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Är det en äldre dator? Eller va fan, det kan det ju inte vara om du kör vista på den

Vad är det för modell?

problemet är att torrentprogrammet öppnar för många "portar" på en gång, i SP2 och Vista har microsoft varit vänliga och strypt antalet "halvöppna TCP portar"... om du kollar i eventloggen igen så har du nästan säkert ett gäng med fel som har event id :4226

historia & patch för att lösa problemet finns här.

Om detta inte hjälper kan det vara så att du har ställ in utorrent felaktigt, så att den kopplar upp sig till tokigt många leechers och får din lina att häcka ihop totalt.

genomgå µTorrent Connection Setup guide

är det fortfarande knas efter detta måste jag se din utorrent settings.dat-fil och din eventlog
Citera
2007-11-24, 15:24
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jingizu
problemet är att torrentprogrammet öppnar för många "portar" på en gång, i SP2 och Vista har microsoft varit vänliga och strypt antalet "halvöppna TCP portar"... om du kollar i eventloggen igen så har du nästan säkert ett gäng med fel som har event id :4226

historia & patch för att lösa problemet finns här.

Om detta inte hjälper kan det vara så att du har ställ in utorrent felaktigt, så att den kopplar upp sig till tokigt många leechers och får din lina att häcka ihop totalt.

genomgå µTorrent Connection Setup guide

är det fortfarande knas efter detta måste jag se din utorrent settings.dat-fil och din eventlog

Sökte efter 4326 i loggboken, men fick ingen träff... Kan testa med lösningen som du rekomenderade i alla fall och se om det fungerar. Är det denna jag ska ladda hem:
Update of TCPIP.SYS

?
Citera
2007-11-24, 16:05
Medlem
SinXs avatar
Hittade det där felet nu i loggboken. Tankade hem patchen och körde:

Kod:
 Intelligent TCPIP.SYS patcher / EventID 4226 patch             Version 2.23d
 (c) 2004-05 LvlLord (www.LvlLord.de)        use parameter /? for more options

This program is in development. Visit http://www.LvlLord.de for a new version
--------------------------------------------------------------------------------

- Windows mode
 - Recognised Windows-directory: C:\Windows

C:\Windows\System32\Drivers\TCPIP.SYS cannot be accessed.
 Try using 64-bit system file unlock ...
 Unlocking 64-bit system files ...
 Retrying accessing file ...

File has restricted access rights ...
 Please check if the Windows-directory is correct or use /W parameter ...

Patch aborted ...
 Press any key to exit ...

Testat att köra som admin, men med samma resultat. Hittade inget om det här felet på nätet. Någon ide?
Citera
2007-11-24, 16:26
Medlem
jingizus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Hittade det där felet nu i loggboken. Tankade hem patchen och körde:

Kod:
 Intelligent TCPIP.SYS patcher / EventID 4226 patch             Version 2.23d
 (c) 2004-05 LvlLord (www.LvlLord.de)        use parameter /? for more options

This program is in development. Visit http://www.LvlLord.de for a new version
--------------------------------------------------------------------------------

- Windows mode
 - Recognised Windows-directory: C:\Windows

Try using 64-bit system file unlock ...
 Unlocking 64-bit system files ...
 Retrying accessing file ...

File has restricted access rights ...
 Please check if the Windows-directory is correct or use /W parameter ...

Patch aborted ...
 Press any key to exit ...

Testat att köra som admin, men med samma resultat. Hittade inget om det här felet på nätet. Någon ide?

du måste stänga av servicen protected storage, eftersom det är en systemfil du försöker byta ut så nekas du av windows.

testa detta :
klicka start --> kör, skriv CMD
i den nya rutan skriver du "net stop ProtectedStorage" utan "" nu kommer förhoppningsvis få svaret att servicen protected storage är avstängd, sen kör du patchen igen, OM datorn frågar efter windows xp skiva, välj avbryt.

starta om datorn och kör "net start ProtectedStorage" i CMD igen, så skall allt fungera bra sedan =)
Citera
2007-11-24, 18:10
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jingizu
du måste stänga av servicen protected storage, eftersom det är en systemfil du försöker byta ut så nekas du av windows.

testa detta :
klicka start --> kör, skriv CMD
i den nya rutan skriver du "net stop ProtectedStorage" utan "" nu kommer förhoppningsvis få svaret att servicen protected storage är avstängd, sen kör du patchen igen, OM datorn frågar efter windows xp skiva, välj avbryt.

starta om datorn och kör "net start ProtectedStorage" i CMD igen, så skall allt fungera bra sedan =)

Har stoppat tjänsten nu. Den stoppades som den skulle, men efter det så testatde jag igen att köra patchen. Testade både att köra som vanligt och som admin dock med samma resultat.

PS
Tack för all hjälp, är bra att det finns människor som är så hjälpsamma.
Citera
2007-11-24, 19:02
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Har stoppat tjänsten nu. Den stoppades som den skulle, men efter det så testatde jag igen att köra patchen. Testade både att köra som vanligt och som admin dock med samma resultat.

PS
Tack för all hjälp, är bra att det finns människor som är så hjälpsamma.

Lite spekulationer, har ingen direkt superkoll på Vista:

För det första, är rätt tveksam till att det är just antalet "halfopen connections" som ställer till det för dig. "Halfopen connections" är bara anslutningar som håller på att initieras så att säga. Att du drar igång en p2p-applikation som försöker öppna lite för mycket connections på en gång ska inte påverka program som är igång igång och redan upprättat connections sen tidigare. Det enda du borde märka av är att p2p-programmet falerar att öppna connections, om det är så att det p2p-program du kör inte har nån check för maxgränsen. Men har svårt att tänka mig att dagens p2p-program inte har det.

Jag hade nog i ditt läge börjat med att försöka uppdatera drivrutinen till nätverkskortet.

Men men, det är väl ändå en god ide att patcha tcpip.sysom du tänkt hålla på och köra BT i alla fall, så går det i alla fall snabbare att hitta snabba peers och sånt. Det blir i alla fall inte sämre av det.

Skulle tippa på att det helt enkelt är så att det är systemkontot som äger de nätverksrelaterade grejerna i Vista, MS har jobbat rätt hårt på att göra det svårare för malware att modifiera OS:et sedan alla problem med XP.
Skulle nog börja testa att leka lite med takeown, och sen försöka patcha:
http://technet2.microsoft.com/window....mspx?mfr=true
Citera
2007-11-24, 22:22
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Lite spekulationer, har ingen direkt superkoll på Vista:

För det första, är rätt tveksam till att det är just antalet "halfopen connections" som ställer till det för dig. "Halfopen connections" är bara anslutningar som håller på att initieras så att säga. Att du drar igång en p2p-applikation som försöker öppna lite för mycket connections på en gång ska inte påverka program som är igång igång och redan upprättat connections sen tidigare. Det enda du borde märka av är att p2p-programmet falerar att öppna connections, om det är så att det p2p-program du kör inte har nån check för maxgränsen. Men har svårt att tänka mig att dagens p2p-program inte har det.

Jag hade nog i ditt läge börjat med att försöka uppdatera drivrutinen till nätverkskortet.

Men men, det är väl ändå en god ide att patcha tcpip.sysom du tänkt hålla på och köra BT i alla fall, så går det i alla fall snabbare att hitta snabba peers och sånt. Det blir i alla fall inte sämre av det.

Skulle tippa på att det helt enkelt är så att det är systemkontot som äger de nätverksrelaterade grejerna i Vista, MS har jobbat rätt hårt på att göra det svårare för malware att modifiera OS:et sedan alla problem med XP.
Skulle nog börja testa att leka lite med takeown, och sen försöka patcha:
http://technet2.microsoft.com/window....mspx?mfr=true

Har testat att köra både med det trådlösa nätverkskortet och det trådbundna. Hittade dessutom den där felkoden i loggboken. Ska testa med takedown som du rekomenderade. Har du någon direktlänk? På länken du tipsade om hittade jag bara info om takedown, men inget ställe att tanka hem det på. Finns heller inte med i kommandotolken från början.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in