• 1
  • 2
2007-11-23, 19:58
Medlem
hur startar jag enkelt ett program via terminal p min mac? om jag tillexempel ssh:at in frn annan dator?
Citera
2007-11-23, 20:07
Medlem
Frotzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macbook
hur startar jag enkelt ett program via terminal p min mac? om jag tillexempel ssh:at in frn annan dator?

Vad r det du vill gra d? Har du ngon erfarenhet av *nix-system sen tidigare?
Citera
2007-11-23, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frotz
Vad r det du vill gra d? Har du ngon erfarenhet av *nix-system sen tidigare?

Nix det har han inte??
jag vill kunna start olika program frn tex en kompis dator via ssh
Citera
2007-11-23, 20:17
Medlem
Frotzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macbook
Nix det har han inte??
jag vill kunna start olika program frn tex en kompis dator via ssh

Ok, det du kan gra i princip r att anvnda dig av kommandon som fljer med systemet. Dessa r vanliga unix/linux-kommandon. ls fr att visa filer, cp a b fr att gra en kopia av a som heter b etc...

Du kan ven ladda ner fler verktyg/kommandon som r bra att ha men du kommer inte att ha tillgng till det grafiska grnssnittet p det sttet som du kopplat upp dig mot din kompis dator.

Det finns massvis med guider om hur man anvnder unix-kommandon men ven mnga guider specifikt fr just mac os x

http://www.ss64.com/osx/
En versikt av dom kommandon du har tillgng till frn brjan.

http://www.macrent.se/mactrix_katalog6.html
Dr r en annan miniguide p svenska.

Anvnd valfri skmotor och sug in kunskapen.
Citera
2007-11-23, 22:47
Medlem
CenkAslans avatar
Kommandot "open" funkar ju p den egna datorn, s det borde vl funka nr du ssh:at ocks.

$ open [namnet p programmet]

Du mste sklart st i rtt mapp. open ppnar app-filer (som ju egentligen bara r mappar) precis som om du dubbelklickat p dem i Finder. Vill man kan man vl knalla in nda till sjlva binren och kra dem vanligt ocks (./)... Det gick nr jag prvade iaf.

Jag r inte s haj p Terminalen eller *nix ht, s jag kan svamla om grejer jag inte har koll p.
Citera
2007-11-24, 12:29
Medlem
G Hrddiskssons avatar
Du kan inte starta grafiska program nr du r inloggad remote via SSH eftersom att din inloggning inte har ngot grafiskt. Det kommer inte dyka upp en massa fnster i din kompis inloggning, lika lite som det dyker upp fnster i din inloggning om du vxlar anvndare och lter din polare logga in nr ni sitter framfr din mac.
Citera
2007-11-24, 13:33
Medlem
Frotzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenkAslan
Kommandot "open" funkar ju p den egna datorn, s det borde vl funka nr du ssh:at ocks.

$ open [namnet p programmet]

Du mste sklart st i rtt mapp. open ppnar app-filer (som ju egentligen bara r mappar) precis som om du dubbelklickat p dem i Finder. Vill man kan man vl knalla in nda till sjlva binren och kra dem vanligt ocks (./)... Det gick nr jag prvade iaf.

Jag r inte s haj p Terminalen eller *nix ht, s jag kan svamla om grejer jag inte har koll p.

Klart du kan starta grafiska program men du kommer ju inte att ha tillgng till dom via terminalen/ssh. Knns ytterst meningslst att starta program som man inte kan styra men det r kanske min hgst personliga sikt
Citera
2007-11-24, 13:58
Medlem
CenkAslans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frotz
Klart du kan starta grafiska program men du kommer ju inte att ha tillgng till dom via terminalen/ssh. Knns ytterst meningslst att starta program som man inte kan styra men det r kanske min hgst personliga sikt

Nja, det var vl ingen som sa att det handlade om just grafiska program. Och grafiska program kan vl fortfarande spotta ut text i terminalen, ven p avstnd? Jag har aldrig prvat.
Citera
2007-11-24, 14:04
Medlem
Frotzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenkAslan
Nja, det var vl ingen som sa att det handlade om just grafiska program. Och grafiska program kan vl fortfarande spotta ut text i terminalen, ven p avstnd? Jag har aldrig prvat.

Inte direkt men lser man mellan raderna s fr iaf jag uppfattningen att det handlar om grafiska program d det str att man bara dubbelklickar p filen precis som i findern. Hursomhelst s kommer du inte att kunna styra program som inte r gjorda fr en terminal.

Sen finns det program dr du kan gra allt mjligt med en dator via terminalen frutom att mjligen redigera bilder

Det finns torrentprogram, mp3-spelare, msn/icq, irc, weblsare etc etc... s mjlighterna r ondliga men att styra t ex safari via terminalen kommer inte att fungera.
Citera
2007-11-24, 17:55
Medlem
det jag vill kunna gra r att om jag tillexempel sitter hos min kompis ska kunna dra igng en vine server eller liknande o senare f tillgng till det grafiska, givetvis frstr jag att jag inte kan f tillgng till det grafiska via terminalen. rtorrent, irssi och liknande program r inga problem att starta, men om jag till exempel bara vill ha igng safari eller liknande, det r mitt problem. och d i detta fakllet vine server
Citera
2007-11-24, 19:02
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Du kan inte starta grafiska program nr du r inloggad remote via SSH eftersom att din inloggning inte har ngot grafiskt. Det kommer inte dyka upp en massa fnster i din kompis inloggning, lika lite som det dyker upp fnster i din inloggning om du vxlar anvndare och lter din polare logga in nr ni sitter framfr din mac.
Det r vl inte ndvndigtvis helt sant utan mer upp till ssh-servern/klienten man anvnder iaf om det r X11-appar?

Om jag ssh-ar frn min Ubuntu till min MacOSX-laptop och skriver "open -a Gimp" s ser jag hur Gimp startar grafiskt p laptopens desktop.

Om jag kr "ssh -X" frn Mac-en till Ubuntu och sen skriver "gimp" s dyker Ubuntumaskinens Gimp-fnster upp p Mac-en.
Citera
2007-11-25, 13:53
Medlem
G Hrddiskssons avatar
Att man kan tunnla grafiska program frn remote-datorn till klienten med -X vet jag. Men att man kan remote starta grafiska program i en annan session verkar konstigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in