2007-11-23, 00:48
Medlem
Okej nu äre så att några flickor gjort en anmälan på mig och en kompis för en händelse som inträffade för ett tag sedan, händelsen utspelade sig så att jag och min polare var ute och körde bil en sen lördagsnatt och av någon anledning tog min polare med sig mitt softairgun.. När vi står i en rondell redo att svänga av mot stan så tar min polare upp softairgunet och viftar med det vårdslöst utanför bilens fönster och råkar då sikta mot en annnan bil och skrämmer då dessa.

Dom anmälde då detta och jag är då skäligen misstänkt för att ha lånat ut ett skjutvapen till en minderårig, han är 17 år .. Dock så framgår detta varken i hans version eller min då jag påstår att han tog med den utan mitt tillstånd. Han är misstänkt för olaga hot och olaga vapeninnehav. Jag tycker det är så jävla löjligt egenltigen och som grädde på moset så kräver dessa tre tjejer 25 000:- i skadestånd var för traumatisk upplevelelse..

Hur tror ni att detta kommer eskalera?
Citera
2007-11-23, 02:59
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Möjlig utväg: Vapenlagen kap 3 1§ st. 1 samt st. 2 p. 2: "Den som har rätt att inneha ett skjutvapen får vid enstaka tillfällen låna ut vapnet om [...] vapnet innehas och används under långivarens uppsikt". I kombination med kap 3 3§ p. c "Ett skjutvapen får lånas ut till den som är under arton år endast om [...] utlåningen avser ett effektbegränsat vapen och vapnet skall innehas och användas under långivarens uppsikt".

Detta verkar dock kräva att ni ändrar er story till att passa in på detta fall. Jag är inte alls säker på att det är bättre rent praktiskt, eller om jag tänkt rätt angående de relevanta lagrummen. Någon som känner sig säkrare får alltså väldigt gärna fylla i innan du börjar ändra dig.

edit: Glömde möjliga konsekvenser: 9 kap 1§: "Den som uppsåtligen innehar ett skjutvapen utan att ha rätt till det eller överlåter eller lånar ut ett skjutvapen till någon som inte har rätt att inneha vapnet döms för vapenbrott till fängelse i högst ett år.
Om brottet är grovt döms för grovt vapenbrott till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.
Om gärningen har begåtts av oaktsamhet eller om brottet är ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
Troligen borde detta vara att bedöma som ett ringa fall, då det rör ett airsoft vapen och någon som nästan är 18. Inte helt säker dock och har inte orkat kolla om praxis finns
Citera
2007-11-23, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Ordförande
Möjlig utväg: Vapenlagen kap 3 1§ st. 1 samt st. 2 p. 2: "Den som har rätt att inneha ett skjutvapen får vid enstaka tillfällen låna ut vapnet om [...] vapnet innehas och används under långivarens uppsikt". I kombination med kap 3 3§ p. c "Ett skjutvapen får lånas ut till den som är under arton år endast om [...] utlåningen avser ett effektbegränsat vapen och vapnet skall innehas och användas under långivarens uppsikt".

Detta verkar dock kräva att ni ändrar er story till att passa in på detta fall. Jag är inte alls säker på att det är bättre rent praktiskt, eller om jag tänkt rätt angående de relevanta lagrummen. Någon som känner sig säkrare får alltså väldigt gärna fylla i innan du börjar ändra dig.

edit: Glömde möjliga konsekvenser: 9 kap 1§: "Den som uppsåtligen innehar ett skjutvapen utan att ha rätt till det eller överlåter eller lånar ut ett skjutvapen till någon som inte har rätt att inneha vapnet döms för vapenbrott till fängelse i högst ett år.
Om brottet är grovt döms för grovt vapenbrott till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.
Om gärningen har begåtts av oaktsamhet eller om brottet är ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
Troligen borde detta vara att bedöma som ett ringa fall, då det rör ett airsoft vapen och någon som nästan är 18. Inte helt säker dock och har inte orkat kolla om praxis finns

Eftersom det framgår att jag inte lånat ut "vapnet" till den underårige, utan att den underårige på eget bevåg tagit med sig leksaken, bör väl betyda att jag inte begått något brott?
Citera
2007-11-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murphyes
Eftersom det framgår att jag inte lånat ut "vapnet" till den underårige, utan att den underårige på eget bevåg tagit med sig leksaken, bör väl betyda att jag inte begått något brott?

Någon kunnig som är villig att svara på detta?
Citera
2007-11-24, 00:47
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
En soft airgun är fan inget vapen. Hela åtalet kommer att fallera på det. Det är lika mkt vapen som en slangbella eller en knölpåk. Men det är väl traumatiskt att se det oxå?? Dessutom borde ni sagt att det var en oladdad knallpulverpistol från butterix. Case closed?
Citera
2007-11-24, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldiebutgoldie
En soft airgun är fan inget vapen. Hela åtalet kommer att fallera på det. Det är lika mkt vapen som en slangbella eller en knölpåk. Men det är väl traumatiskt att se det oxå?? Dessutom borde ni sagt att det var en oladdad knallpulverpistol från butterix. Case closed?

Kan ingenting om soft air-guns, dock så gäller vapenlagen "Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.". Borde inte soft air-guns ingå då?
Hur som helst, trådskaparen har inte uppsåt till något brott, möjligen medhjälp till brottet.
Citera
2007-11-24, 04:03
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murphyes
Någon kunnig som är villig att svara på detta?

Det kommer uppstå några frågor:

Varför hade du inte uppsikt över ditt soft-air gun?

Hur kunde din kamrat "stjäla" vapnet och sedan frakta det i bilen utan att du visste något tills han drog fram det?

Det bästa hade naturligtvis varit om ni hävdat att det var hans vapen och att du inte visste något om det förutom att du provskjutit det nån gång för länge sen.

Om du kan förklara de ovan nämnda frågorna hos Polisen eller i en domstol samt att din kamrat håller med dig om händelseförloppet så blir du troligtvis frikänd.
Citera
2007-11-24, 12:00
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Måste få klarhet i detta, är softairgun ett skjutvapen i lagens mening alltså?? Så man kan bli dömd för vapenbrott pga det? Men inte grovt eller??
Citera
2007-11-24, 13:08
Medlem
Det är "effektbegränsat" och därför lagligt att inneha för personer över 18 utan licens.
Citera
2007-11-24, 13:16
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Då kan det väl knappast aldrig någonsin gå under vapenlagen om man är över 18år?? Du borde väl kunna vifta runt med det hur mkt som helst och inte bli dömd under vapenlagen.
Citera
2007-11-24, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicyspicy
Kan ingenting om soft air-guns, dock så gäller vapenlagen "Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.". Borde inte soft air-guns ingå då?
Hur som helst, trådskaparen har inte uppsåt till något brott, möjligen medhjälp till brottet.

En liten notis såhär i efterhand, vapnet är trasigt & det går ej att skjuta med i det skick leksaken är i just nu. Så mitt soft air gun är lika oskyldigt som en ärtballare utan ärtor.. Dock så ser den ju väldigt autentisk ut, och det är detta jag tror kan orsaka åtal..
Citera
2007-11-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Det kommer uppstå några frågor:

Varför hade du inte uppsikt över ditt soft-air gun?

Hur kunde din kamrat "stjäla" vapnet och sedan frakta det i bilen utan att du visste något tills han drog fram det?

Det bästa hade naturligtvis varit om ni hävdat att det var hans vapen och att du inte visste något om det förutom att du provskjutit det nån gång för länge sen.

Om du kan förklara de ovan nämnda frågorna hos Polisen eller i en domstol samt att din kamrat håller med dig om händelseförloppet så blir du troligtvis frikänd.

I min version så sa jag att jag inte visste hur vapnet kom med i bilen & att det är trasigt och inte använt på många år, & i hans version så förklarar han att den kom med av misstag med hans jacka som låg i min andra bil. Så historien som helhet bör vara tät. Och eftersom jag fokuserade på att köra bilen så kunde jag inte hindra honom från att sticka ut vapnet genom rutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in