2007-11-22, 20:20
Medlem
miklons avatar
Lång rubrik blev det och den säger väl det mesta: Har lagen några synpunkter på att en kommunal förskola organiserar en insamling från föräldrarna för att köpa färg till att måla om väggarna?

Personligen tycker jag ju att sådant bör skötas inom den kommunala budgeten, eftersom vi nu har det system vi har med skatter och dagisavgifter, men finns det något lagligt reglerat gällande finansiering av kommunal verksamhet med insamlingar?
Citera
2007-11-22, 21:16
Medlem
ormanoffs avatar
Sker det frivilligt tror jag inte lagen har något att säga mot det.
Citera
2007-11-22, 21:24
Medlem
tror inte att man får måla om själv utan detta ska ligga på entrepenad. Annars kallas det att "man tar arbete ifrån andra personer och företag".
Citera
2007-11-22, 21:27
Medlem
Är väl som sagt tveksamt om man kan säga så mycket om det om det inte sker regelmässigt. Har dock en känsla av att det här är vanligare än man tror, vilka föräldrar vill inte att deras små knyten ska få ha det fint å mysigt på dagis!? Själv tycker jag det är ett jävla otyg då det som sagt tar arbete från hårt arbetande företagare, vidare borde det väl finansieras av kommunen!?
Citera
2007-11-22, 21:34
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pozz2
tror inte att man får måla om själv utan detta ska ligga på entrepenad. Annars kallas det att "man tar arbete ifrån andra personer och företag".

Får dagispersonalen inte laga mat åt barnen heller?

Vad gäller mindre upprustning av lokaler, enklare renhållning och sådana tjänster ingår det säkerligen i de avtal dagispersonalen har. Färgen som köps ska väl kommunen centralt ha upphandlat, så inte heller där behöver ett lagbrott föreligga.
Citera
2007-11-22, 21:52
Medlem
morras avatar
Det strider mot skollagen att samla in pengar till skolans verksamhet, som övningsböcker, miniräknare, arbetskläder och skolresor under skoltid.
Föräldrar får samla in pengar till aktiviteter, som de ordnar för barnen utanför skoltid. När det gäller förskola och fritidshem är det tillåtet att samla in pengar till en barnkassa(?). Osäker om ovanstående även gäller för dagis...

Förövrigt tycker jag inte att man ska belasta föräldrar med krav på pengar och/eller insamlingsarbete. Och behövs ommålningen pga underhåll är det minst sagt anmärkningsvärt!
Citera
2007-11-22, 21:54
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morra
Föräldrar får samla in pengar till aktiviteter, som de ordnar för barnen utanför skoltid. När det gäller förskola och fritidshem är det tillåtet att samla in pengar till en barnkassa(?). Osäker om ovanstående även gäller för dagis...

Det gör det säkerligen eftersom att dagis är detsamma som förskola nu för tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in