2007-11-22, 19:41
Medlem
Tjohildas avatar
Nu är det KRIG!! Har berättat i en annan tråd på fb (Företag vi vill varna för), om hur spärrlinjen lurade skjortan av mig för nåt år sedan. De ringde och ville sälja sin spärrservice (kontokort, mobil, bankomatkort osv).

Jag var inte intresserad av deras produkt, men gick med på att de skulle skicka lite information. Då drällde det hit ett säkerhetspaket med lite fula klisterlappar, samt en faktura! Och, ja jag vet jag skulle bestridit fakturan omedelbart. Jag ringde och sa att jag har inget beställt, då sa kärringen att "du har ett telefonkontrakt med oss". Det hade jag inte, endast uppgett namn och adress för den sk informationen som de ville skicka.

Jag var svårt sjuk och hade andra bekymmer, så när efter bara några dagar kom en faktura med krav och hot om kron-Olle så betalade jag, man är ju den där dumsnälla sorten som inte vill ha prickar i registret.

Hade trott jag skulle slippa det jävla rucklarföretaget, men så roligt ska vi inte ha det. Idag damp en NY räkning ner! Den var på 300 pix, skulle vara betald 2/12! Är det f ö tillåtet med så korta faktureringstider till privatpersoner?

Nu tänker jag göra så här:

Bestrida fakturan förstås. Jag har inte någonsin velat ha något avtal med dem och aldrig ingått vare sig muntligt eller skriftligt avtal med de här skojarna

Ringa bedrägeriroteln och anmäla dem.

Ringa konsumentverket och fråga om fler haft samma problem med denna firma

Ringa de jurister i Stockholm där man kan få gratis konsultation i tio minuter.

Ringa Sverker/tidningarna osv

Har ni några fler förslag på vad jag kan göra rent juridiskt? Och känner ni fler som råkat ut för Spärrlinjen???
Citera
2007-11-22, 19:46
Medlem
Pellles avatar
Bestrid fakturan skriftligen, gärna med rekommenderat brev.
Spara kopia.
Då kan inte kronolle göra något förrän en domstol sagt sitt om företagets krav mot dig.

Såna där spärrföretag är ju bara skit, man kan oftast få samma spärrservice gratis av sin bank om man ber om det och har alla sina bankaffärer samlat hos en och samma bank.

Give Them Hell !!!
Citera
2007-11-22, 19:48
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Är det f ö tillåtet med så korta faktureringstider till privatpersoner?
Har frågat om de själv härinne och det är det.
Företaget behöver inte ens skicka ut faktura om det, du är likförbannat skyldig att betala oavsett.
Citera
2007-11-22, 19:55
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Är det f ö tillåtet med så korta faktureringstider till privatpersoner?
Ja självklart, det är borgenären som avgör när gäldenären skall betala. Vill du ha en längre förfallotid så avtalar du förslagsvis om det.

Du har säkerligen lärt dig din läxa nu men i fortsättningen så räcker det med ett enkelt bestridande för att slippa problem av detta slag.
Citera
2007-11-22, 20:04
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ringa Sverker/tidningarna osv

Jag tror att du är för sent ute... vill minnas att Sverker redan dunkat spärrtjänst eller något motsvarande i soptunnan.

Nu är du nog bunden av ett avtal med bolaget eftersom du betalde förra fakturan. Enklast är nog att betala, läsa avtalet och se till så att du bevisligen säger upp avtalet inför nästa avtalsperiod.

Enda andra alternativet är nog att få/hota med så pass mycket massmedial uppmärksamhet att de efterskänker sitt krav "frivilligt".
Citera
2007-11-22, 20:07
Medlem
Tjohildas avatar
Ånä! Den här gången är det krig på allvar!!!

Hittade f ö ett forum där mina olyckssystrar och bröder diskuterar:http://www.cint.se/debatt//ShowPostF...16&PageIndex=2

Edit: Nu såg jag på debattforumet jag nämner ovan, att ett företag alltid är tvunget att meddela personen om uppsägning/förlängning av avtal 30 dagar i förväg. Finns redan en dom på detta mot Viasat: MD 2005:34

Nu jäääsingen är jag på g!
Citera
2007-11-26, 16:59
Medlem
blåljuss avatar
Bara bestrida. Du kan inte få en anmärking/prick hos kronofogden bara sådär.

Kronofogden måste först få kontakt med dig och förklara hur du upplevt allt osv.
Citera
2007-11-26, 22:14
Medlem
Som tidigare påpekats kan man alltid bestrida fakturor. I det här fallet är det även fråga om ett distansavtal varför du har "ångerrätt" under en viss tidsperiod enligt DaL. Har för mig att det är 14 dagar men jag orkar inte kolla.
Citera
2007-11-27, 12:38
Medlem
Optirocs avatar
Har oxå råkat ut för detta oseriösa företag!

Jag gjortde precis som TS, bad om mer information. En månad senare kommer en faktura eftersom jag tydligen ingått avtal. Jag ringer upp och säger att jag inte godkänt något avtal och att jag dessutom har 14 dagars ångerrätt efter det att första försändelsen har kommit.

Får till svar att jag vänligen skall betala in fakturabeloppet.

Jag ringer upp lite senare och får prata med en annan telefonist som också hävdar att det bara är att betala och på min fråga om vart paketet jag ska betala för har tagit vägen så får jag svaret att hon skall skicka ett nytt paket. Dom hade datum på när paketet skickades ut och om jag inte har mottagit det så var det postens fel. ringer posten som säger att paketet är deras så länge jag inte fått det i brevlådan.

Ringer tillbaka och berättar vad posten sa, får då till svar att jag ska kontakta deras "klagomålsavdelning". Vilket jag givetvis gjort och ännu en månad senare inte fått något svar av!!!

Får några veckorsen kom det dessutom två paket
Citera
2007-11-27, 13:19
Medlem
w84funs avatar
Ring din kommuns konsumentrådgivare. Sen har du rätt att kräva ångerrätt inom 14 dagar. Blev du nekad det? Lär dig nu att alla såna tjänster kostar mer än de smakar.
Citera
2007-11-27, 14:04
Medlem
Optirocs avatar
Jag har varit i kontakt med kommunen o dom säger att det är märkligt, inget mer. Jag beställde inte något paket eller liknande, utan bara mer information, just för att se vad det gick ut på. Men det är klart att odm tar chansen att luras lite, alltid några som betalar.
Har för övrigt inte betalat ännu, ska förresten ta o ringa dom nu, fick upp irritationsnivån igen!

Ang. returrätten, så hävdar dom att odm skickade ut paketet för en månadsen när jag ringde och att det därför borde ha kommit fram, om det inte gjort det så var det tydligen postens fel. Eller mitt eget eftersom jag inte ringde o frågade efter det. Men vem ringer o frågar efter något som man inte beställt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in