• 1
  • 2
2007-11-22, 17:40
Medlem
frutti_di_mares avatar
Någon som känner sig sugen på att dela med sig av drömmar, tankar och ev verkliga erfarenheter av seriösa försöka att "sätta båten i sjön" vad gäller film/tv/teater, etc. Själv har jag nyligen skickat in två manus till ett par screenplay tävlingar, främst i syfte att få lite feedback.

Jag vet att det inte är det vanligaste att folk har gjort en runda i "Hollywood" (jag menar film, teater, TV, *branschen), men fess up - varför inte? vad hände? vad händer i "framtiden"? vad är på gång?
Citera
2007-11-22, 17:42
Medlem
fnuskes avatar
Jag sätter upp tältet och väntar på Gaymans öronsloknade återtåg då.
Citera
2007-11-22, 18:03
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Jag sätter upp tältet och väntar på Gaymans öronsloknade återtåg då.

wtf?
Dont forget the lube pal...

Tack för den Jante.
Citera
2008-03-28, 10:58
Medlem
slrslrs avatar
Kan väl dela med mig av att jag vill skriva manus sjukt mycket och att jag har en del ideer men allt jävla tjöt om att en utbildning först och sen börja skriva gör mig galen, jag vet att det egentligen är det bästa att göra, utbilda sig och sedan börja skriva.

Hur har ni gjort ni som håller på med sånt här? Har ni bara skitit i allt eller har ni utbildat er? När man läser biografin på störa regissörer/författare så ha rju nästan ingen utbildning.
Citera
2008-03-28, 23:37
Medlem
Frostnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Kan väl dela med mig av att jag vill skriva manus sjukt mycket och att jag har en del ideer men allt jävla tjöt om att en utbildning först och sen börja skriva gör mig galen, jag vet att det egentligen är det bästa att göra, utbilda sig och sedan börja skriva.

Hur har ni gjort ni som håller på med sånt här? Har ni bara skitit i allt eller har ni utbildat er? När man läser biografin på störa regissörer/författare så ha rju nästan ingen utbildning.

Jag är ganska starkt emot den jävla utbildningshetsen som finns i Sverige (gäller ju inte bara film, det är rätt många anra brancher där det är en aldeles för stor tillit till att utbilda sig i många år). Så fort någon kommer med korkade argument att man måste gå på DI eller liknande högprestigeutbildning så är det roligt att namedroppa Quentin Tarantino, Kevin Smith och Paul Thomas Andersson, tre regissörer (och manusförfattare) som många skulle se som jävligt stora och lyckade. Ingen av dom har gått filmskola. Du lär dig av att filma/skriva, du lär dig inte i skolbänken av att läsa teorier skrivna om hur det "är" när verkligheten inte är sådan. Problemet är dock att de med pengar till filmstöd helst ger dom till säkra kort och de som gått utbildning, men att göra kortfilmer går att få några hundra tusen till "ganska lätt", blir ressultatet bra och du kommer in på filmfestivaler så är du inne i branchen.

ALLA kan bli bra filmare, ALLA kan bli skådespelare, ALLA kan lära sig skriva manus, det tar tid och visst kan man ha en fallenhet för något av det men det här tramset med att skådespelare är något man föds till orkar jag inte med, jag har sett det överbevisas aldeles för många gånger. Det handlar om 100% övning och ett genuint intresse för att utvecklas inom ämnet i fråga och du är aldrig fullärd.
Citera
2008-04-01, 21:21
Medlem
Fantômes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostnatt
Jag är ganska starkt emot den jävla utbildningshetsen som finns i Sverige (gäller ju inte bara film, det är rätt många anra brancher där det är en aldeles för stor tillit till att utbilda sig i många år). Så fort någon kommer med korkade argument att man måste gå på DI eller liknande högprestigeutbildning så är det roligt att namedroppa Quentin Tarantino, Kevin Smith och Paul Thomas Andersson, tre regissörer (och manusförfattare) som många skulle se som jävligt stora och lyckade. Ingen av dom har gått filmskola. Du lär dig av att filma/skriva, du lär dig inte i skolbänken av att läsa teorier skrivna om hur det "är" när verkligheten inte är sådan. Problemet är dock att de med pengar till filmstöd helst ger dom till säkra kort och de som gått utbildning, men att göra kortfilmer går att få några hundra tusen till "ganska lätt", blir ressultatet bra och du kommer in på filmfestivaler så är du inne i branchen.

ALLA kan bli bra filmare, ALLA kan bli skådespelare, ALLA kan lära sig skriva manus, det tar tid och visst kan man ha en fallenhet för något av det men det här tramset med att skådespelare är något man föds till orkar jag inte med, jag har sett det överbevisas aldeles för många gånger. Det handlar om 100% övning och ett genuint intresse för att utvecklas inom ämnet i fråga och du är aldrig fullärd.

Fast QT har ju i alla fall gått skola i skådespeleri, antar att man kanske lär sig lite där också. Glöm inte Stanley Kubrick(kan ha fel)
Citera
2008-04-01, 23:39
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantôme
Fast QT har ju i alla fall gått skola i skådespeleri, antar att man kanske lär sig lite där också. Glöm inte Stanley Kubrick(kan ha fel)

Ja du, utbildning eller ej, någon annan som har lust att fylla i?
Citera
2008-04-02, 00:31
Medlem
Frostnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantôme

Nej det har han inte, han är ett high school dropout men han har dock pysslat med teater. Det har kanske inte så mycket med skola att göra dock.
Citera
2008-04-28, 08:58
Medlem
attackks avatar
Det absoluta toppskiktet inom dramatik och film har ju sällan gått några längre utbildningar..
Citera
2008-04-28, 09:59
Medlem
Min personliga dröm (om det nu har något med detta att göra) är att jobba på ett företag som heter Davie Brown (www.davie-brown.com). De syslar en hel del med produktplacering och sånna grejer. Har sökt in till linjen "Filmproduktion" i Trollhättan till hösten som ett steg i riktningen.

Har lite kontakter på plats i företaget. Drömmer om ett internship eller dyligt.

Återstår att se hur det går!

Edit: Stavning
Citera
2008-04-30, 05:55
Medlem
UtflippaDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostnatt
Nej det har han inte, han är ett high school dropout men han har dock pysslat med teater. Det har kanske inte så mycket med skola att göra dock.

Han (Kubrick) pysslade även med fotografi innan han påbörjade filmandet, vilket gav honom kunskap om ljussättning och komposition. Han tog bland annat bilder för magasinet "Look". Bilder finns här och här (första bilden här är troligen den mest kända av dem).

Ni som vill skriva manus, ladda ner Celtx (googla, det är ett gratisprogram), läs igenom http://www.screenwriting.info/, börja skriv! Tramsa inte runt på en utbildning när all information faktiskt finns på internet (plus att själva skrivandet utvecklar en).

Själv har jag planer på att välja producentvägen. Håller på med ett slutprojekt nu i skolan där jag är producent. Otroligt roligt och lärorikt. Som Frostnatt nämnde, allt handlar om att se mängder med film, öva och "göra det", inte att läsa om hur man gör. Däremot ska man inte bryta mot reglerna innan man kan dem. That's it.

Martin Scorsese läste på universitet och fimskola (som han sen var lärare på under några år), samt det faktum att han har sett övermänskligt många filmer. Så visst har toppskiktet utbildning. En iallafall .
Citera
2008-05-01, 15:40
Medlem
slrslrs avatar
wow... en med utbildning, asså jag tror fanimej man inte kommer långt av att stanna i det här jävla landet :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in