• 1
  • 2
2007-11-22, 17:15
Medlem
Kyscs avatar
Skulle handla bullingredienser på Kista grossen i stockholm men hittade ingen färsk jäst så jag gick sonika ut efter en stunds letande. Halvvägs ut säger någon "ursäkta"; jag bryr mig inte om det utan går vidare och känner då en hand på axeln. Jag vänder mig om och en utlänning blänger på mig och säger med bred rinkebysvenska
-"Kom med här!".
-"Varför?" frågor jag förvånat.
Han mumlar något om att jag har snattat ett paket smör. Han halvt knuffar in mig i ett rum i gaberbobsstorlek och säger till mig att ta av mig jackan och tömma ryggsäcken. Givetvis hittar han ingenting och jag hinner bli riktigt förbannad, när han är färdig kallar jag honom plikttroget idiot och ber om hans legitimation, jag skriver ner namn och person nr.

Frågan är nu vad jag kan polisanmäla honom för? Kan inte tänka mig att man kan tvinga folk att tömma sina ryggsäckar utan väldigt skarpa misstankar d.v.s. att man ser att någon bortom allt tvivel begår ett brott.
Citera
2007-11-22, 17:19
Medlem
tjaboooos avatar
Kan väl börja med att han inte hade nånsomhelst rätt att titta i din väska, om det skötts korrekt skulle polis ha tillkallats för detta.

Att tvinga in dej i ett litet rum kan eventuellt gå som olaga frihetsberövande, något osäker på de.
Citera
2007-11-22, 17:38
Medlem
Anteuss avatar
Är det inte så att man får 500 kr om de kollar om man har snattat men inte hittar något?
Citera
2007-11-22, 17:43
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
Är det inte så att man får 500 kr om de kollar om man har snattat men inte hittar något?
nej de är inte sant
Citera
2007-11-22, 17:45
Medlem
Anteuss avatar
När tog de bort det då?
Citera
2007-11-22, 17:47
Medlem
Kyscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Kan väl börja med att han inte hade nånsomhelst rätt att titta i din väska, om det skötts korrekt skulle polis ha tillkallats för detta.

Att tvinga in dej i ett litet rum kan eventuellt gå som olaga frihetsberövande, något osäker på de.

Vad rubriceras själva visitationen som då?
Citera
2007-11-22, 18:05
Medlem
tjaboooos avatar
Ofredande ?
Beroende på vad som sagts, hot.
Förtal kan eventuellt finnas också.

Men sånt kan du få hjälp med om du går till din lokala polisstation(som du förhoppningsvis har en) och gör en anmälan.

Kanske skulle kontakta butikschefen också om detta.

Anteus, vissa butiker kompenserar frivilligt när fel görs vilket i sej kan va en kränkning med tanke på vilka idiotsaker en del butiker kommer med.
Citera
2007-11-22, 18:58
Medlem
Pellles avatar
Här har vi allvarliga saker !

För det första, en butiksväktare / butikskontrollant har inga mer befogenheter än gemene man, de har dock ett tjänstemanna skydd.
För att gripa en snattare så skall det ske på färsk gärning eller flyende fot.
Det betyder att väktaren / butikskontrollanten måste ha sett dig stjäla för att få gripa dig.
Något medtagande och visitation vid misstanke finns inte.
Självklart kan de be dig följa med och de kan be dig visa väskan, men du kan då helt enkelt bara gå därifrån.
Medtar de dig mot din vilja och visiterar dig mot din vilja så är det ytterst allvarligt, olaga frihetsberövande och olaga kroppsvisitation.
( Så länge som du inte har snatta / stulit något såklart. )
Jag är ytterst trött på att väktare / kontrollanter vid SL, butiker m.m., tar sig befogenheter de inte har och gör grova intrång i vanliga personers integritet.

Du skall givetvis Polisanmäla händelsen genast !

Jag har själv råkat ut för detta med att bli misstänkt för snatteri ! och eftersom jag kan detta med lag och rätt så blev det en hel del huvudbry när de först tänkte medtaga mig mot min vilja och tur för dem så ropade de dit sin gruppchef som genast såg till att be om ursäkt och lät mig gå.
Jag talade aldrig att jag var Polis utan höll bara på min rätt.
Vi lever trots allt i ett rättssamhälle och inte i någon bananrepublik.

Jag har också åkt till en T bane station i jobbet då SL´s biljettkontrollanter larmat om en bråkig resenär utan biljett.
Väl framme så stod 8 st gulklädda kontrollanter i ring runt en mamma med dotter typ 3 år.
Mamman var livrädd och nära till gråt, hon hade passerat en obemannad spärr och hade sålunda inte köpt någon biljett.
Kontrollanterna menade att hon då borde ha gått ut till en pressbyrå och köpt biljett...
Jag blev fullständigt rasande och kokade inombords.
Först såg jag till att min kollega tog ut mamman och dottern från stationen och sen läxade jag upp herrar och damer kontrollanter och frågade vad de egentligen lärt sig om olaga frihetsberövande och om det var SL policy att skrämma ihjäl småbarnsmammor som faktiskt inte gjort något fel ?!
Jag tog id på samtliga och skrev till SL säkerhetschef.
Jag tvingade också ut deras " gruppchef " till mamman och barnet och han fick be dem om ursäkt.
Sedan körde jag hem mor och dotter i Polisbilen, viket gillades mycket av dottern.

Självklart har butiksväktare och kontrollanter många gånger ett otacksamt jobb som måste göras för allas vår trevnad, men det skall banne mig göras på rätt sätt och inom lagens råmärke, vilket ändock flertalet gör, skall sägas.
De har även ibland att göra med psyksjuka och narkotikapåverkade individer och de är till och med så att de ibland risker sitt liv...vilket vi har i färskt minne.

Tack för ordet.
Citera
2007-11-22, 19:02
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellle
Först såg jag till att min kollega tog ut mamman och dottern från stationen och sen läxade jag upp herrar och damer kontrollanter och frågade vad de egentligen lärt sig om olaga frihetsberövande och om det var SL policy att skrämma ihjäl småbarnsmammor som faktiskt inte gjort något fel ?!
Jag tog id på samtliga och skrev till SL säkerhetschef.
Jag tvingade också ut deras " gruppchef " till mamman och barnet och han fick be dem om ursäkt.
Sedan körde jag hem mor och dotter i Polisbilen, viket gillades mycket av dottern.

Bra gjort! Skönt att se att det finns poliser med ett sådant förnuft du verkar inneha.
Citera
2007-11-22, 19:21
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellle
Medtar de dig mot din vilja och visiterar dig mot din vilja så är det ytterst allvarligt, olaga frihetsberövande och olaga kroppsvisitation.
Skulle man kunna streta emot och hävda nödvärn om de försöker dra iväg en mot sin vilja ?
Citera
2007-11-22, 19:27
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Skulle man kunna streta emot och hävda nödvärn om de försöker dra iväg en mot sin vilja ?

Ja.

Citera
2007-11-22, 19:36
Medlem
Pellles avatar
Citat:

Nja !

Det där kan då lätt gå överstyr och bli våld mot tjänsteman trots att någon rätt att gripa inte förelåg, du kan också bli skadad.
Mitt absoluta råd är att klargöra att du inte vill göra något frivilligt utan att de i såfall får gripa dig, följ med sedan och invänta Polisen, gör anmälan till dem om olaga frhetsberövande.
Det finns fängelse i straffskalan för det och ses som en mycket allvarlig kränkning av ens person.
Polisen är skyldig att ta emot din anmälan om du begär det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in