• 1
  • 2
2007-11-24, 01:17
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Alla har vi väl våra små snusritualer. Jag lägger den på tungan, viker den dubbel med hjälp av tunga/tänder, så sömmen hamnar i mitten, och petar in den på plats med snibbarna uppåt.

Det mesta nikotinet lär väl ändå tas upp genom den snussås man sväljer. Har mycket svårt att tro att nån nämnvärd del av det tas upp genom slemhinnan.

Saken är den att i princip all nikotin tas upp via slemhinnan och nästan inget från saften man sväljer.

Ref: http://www.swedishmatch.com/swe/Frag...p?categoryid=6

24. Hur får en snusare i sig nikotin?
Nikotin från snus överförs till blodet via munslemhinnan, vilket sker långsammare i jämförelse med cigarettrökning, där nikotinet tas upp i lungorna. Skillnaden i nikotinupptaget beror på att snus är basiskt och cigarettrök är sur.
Citera
2007-11-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Tjena alla nikotinister!

Måste bara fråga om jag är den enda människan i världen som lider av tvångstanken att "snörningen" på portionssnusen måste ligga ut, dvs mot läppen och inte tandköttet.

Min teori var förr att "snörningen" hindrade en mikrodel av nikotinet att ta sig in i blodomloppet och att snusen på så vis inte skulle ge full effekt. Detta har självklart gått över styr då jag måste plocka upp mobilen och lysa på snusen ifall det är för mörkt för att se, ibland tar jag även ut snusen för att kontrollera att den låg rätt.

Lider ni av samma tvångstanke eller kanske någon annan tobaksrelaterad tvångshandling?

Haha! jag har exakt samma "problem". Givetvis måste den "ihopsydda biten" ligga mot läppen och inte mot tandköttet. Jag trodde jag var ensam i världen med detta problem, men icke! Skönt att kunna dela med sig av sina tvångstankar.
Citera
2007-11-24, 14:48
Medlem
Sheiks avatar
Skönt att jag inte är ensam, nu blev min vardag lite ljusare.

Dock, om någon har sett filmen Ace Ventura pet detective så får man reda på att även fotbollspelaren Ray Finkle har den tvångstanken då han spelar amerikansk fotboll. I princip hela filmen handlar ju om hans misstag då snörningen på bollen låg innåt.

"It was all that Dan Marino's fault, everyone knows that. If he had held the ball, laces out, like he was supposed to, Ray would never have missed that kick. Dan Marino should die of gonorrhea and rot in hell. Would you like a cookie, son? "
Citera
2007-11-24, 15:06
Medlem
jingizus avatar
Jag har mycket svårt för att snusa portion då jag utav någon anledning måste bita av flärparna på sidorna för att snusen ska ligga bekvämt, vilket allt som oftast slutar med att påsen går sönder och jag får munnen full av lös portionssnus.. då kan jag lika gärna stoppa in lössnus på en gång ;D
Citera
2007-11-24, 16:57
Medlem
gööös avatar
Jag kör alltid med "sömmen" inåt, mot tandköttet... Vet egentligen inte varför, men det känns helt enkelt bäst så. Men jag är ju tydligen inte den ända som har denna tvångstanken.
Citera
2007-11-24, 18:31
Medlem
Precis samma för mig. Jag måste ha sömen mot tandköttet. Brukar också ta upp mobilen o lysa om det är mörkt haha :P
Citera
2007-11-24, 21:18
Medlem
gurkkungens avatar
måste ha sömmen inåt mot tandköttet. det är ju baksida av snusen liksom. den lilla söm"flärpen" som syns bäst på whiteportion måste vara riktad nedåt av någon anledning. jag lade in min första snus så och har alltid gjort det sen dess. måste tom ta ut den och kolla ibland att den ligger rätt.
Citera
2007-11-24, 23:34
Medlem
Verkade som jag var ensam med att ha sömmen mot tandköttet. Men jag hade visst fel, nu är vi många!
Citera
2007-11-25, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Tjena alla nikotinister!

Måste bara fråga om jag är den enda människan i världen som lider av tvångstanken att "snörningen" på portionssnusen måste ligga ut, dvs mot läppen och inte tandköttet.

Min teori var förr att "snörningen" hindrade en mikrodel av nikotinet att ta sig in i blodomloppet och att snusen på så vis inte skulle ge full effekt. Detta har självklart gått över styr då jag måste plocka upp mobilen och lysa på snusen ifall det är för mörkt för att se, ibland tar jag även ut snusen för att kontrollera att den låg rätt.

Lider ni av samma tvångstanke eller kanske någon annan tobaksrelaterad tvångshandling?

Jag lider exakt av samma tvångshandling som du. Det är otroligt jobbigt när man sitter i bilen och försöker sig på detta. Man får försöka se under den blanka tiondel som man åker under en trafiklykta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in