• 1
  • 2
2007-11-22, 13:04
Medlem
Kläppskogs avatar
Jag fick två brev från Bilprovningen idag. De meddelade glatt att de bokat besiktningstider till två av mina bilar. Men det var väl snällt?
Den ena tiden är i Vansbro och den andra i Norrtälje. Och jag bor i Hedemora.
Till Vansbro har jag 12,5 mil. Till Norrtälje 20 mil. Alltså skulle jag åka 65 mil totalt för att besiktiga två bilar. Istället för att åka till Bilprovningen i Hedemora en mil bort. Det blir totalt fyra mil.

Min tid är värd pengar. Likaså milkostnaden på bilarna. Att ett statligt verk skiter i det är väl en sak, men borde de inte satsa lite på miljömedvetande?
Om det nu är så illa att Bilprovningen i Hedemora är fullbokad ända till sista april (då den ena bilens besiktning går ut) så finns det stationer i Avesta och Borlänge också, bägge drygt tre mil från mig.

Förmodligen beror det på att jag besiktigade Saaben i Norrtälje förra året, men ändå. Varför uppmuntra till långa resor? Audin har jag nyligen köpt, men det är inte omöjligt att den besiktigades i Vansbro senast. Tänk om jag hade köpt den från Purkkijaur? Skulle de rekommenderat en semestertripp dit för besikning?
Citera
2007-11-22, 13:09
Medlem
rückblendes avatar
men det är ju bara att boka om.. det du skriver är så dumt att jag inte hittar ord
Citera
2007-11-22, 13:18
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
men det är ju bara att boka om.. det du skriver är så dumt att jag inte hittar ord

Klart jag vet att man kan boka om. Jag har aldrig använt mig av deras reserverade tider.
Det jag undrar över är varför de ens försöker få mig att åka 20 mil enkel resa för att besiktiga bilen? Känns som det är bättre att strunta i att skicka ut de där breven när de ändå är helt uppåt väggarna. Måste ju skickas ut brev för miljonbelopp varje år.
Kan mycket väl tänka mig att det finns en och annan som tänker "Jaha, nu är jag tvungen att åka till Kiruna och besiktiga bilen då" och bara gör som det står i brevet.
Systemet med reserverade tider kom väl till för att bättre utnyttja kapaciteten i anläggningarna. Men med så vrickade förslag måste de väl förstå att många ändå bokar om?
Citera
2007-11-22, 14:14
Medlem
MrHills avatar
Dom känner nog att deras monopol sitter löst, så dom försöker nog bättra sin image för att behålla kunder när dom får konkurans och så blev det lite tokigt.
Citera
2007-11-22, 14:37
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Förmodligen beror det på att jag besiktigade Saaben i Norrtälje förra året, men ändå. Varför uppmuntra till långa resor? Audin har jag nyligen köpt, men det är inte omöjligt att den besiktigades i Vansbro senast.
Det är så det fungerar. Man får en kallelse till det ställe där du besiktigade senast. "Du" kanske bor där egentligen, pendlar eller har någon anledning att vara där. "Du" besiktigade ju där senast. Hur ska de kunna veta?
Citera
2007-11-22, 14:45
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ticoroman
Hur ska de kunna veta?

De har ju min postadress. Det kan kanske vara en ledtråd...
Det rimliga är väl ändå att man besiktigar i närheten av bostadsorten, inte där förra ägaren besiktigade senast.
Citera
2007-11-22, 15:03
Medlem
rückblendes avatar
Besiktar man på ett ställe kommer nästa bli bokad på samma ställe, funkar säkert alldedes utmärkt för 95% av bilägarna.
Sen tror jag inte att det sitter nån på bilprovningen och mäter avstånd mellan besiktningen och bilägarna.
Har du inte besiktat så kommer den i närheten, annars kommer den där du va sist.
Förresten är det så för allt möjligt, tandläkare, banker osv..
För mig har det fungerat utmärkt varje gång, det bästa dom har infört på åratal.
Edit: kopplade inte att det inte var du som var ägaren sist, men då va de säkert pga nån övergångsmiss.
Citera
2007-11-22, 15:10
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Besiktar man på ett ställe kommer nästa bli bokad på samma ställe, funkar säkert alldedes utmärkt för 95% av bilägarna.
Sen tror jag inte att det sitter nån på bilprovningen och mäter avstånd mellan besiktningen och bilägarna.

Tidigare har jag fått tider i min närhet.
När jag bodde i Vallentuna blev jag rekommenderad Vallentuna-stationen trots att jag alltid besiktigade på andra stationer. Och när jag flyttade till Hedemora blev jag rekommenderad Hedemora-stationen. Så det lär ha ändrats det senaste året.
Självklart mäter ingen avståndet, men det känns ju rimligt att det är samma kommun, län eller landskap.
Att Bilprovningens datasystem är så omodernt att det inte kan se vilken station som ligger närmast kundens postnummer eller postadress verkar inte trovärdigt.
Citera
2007-11-22, 15:14
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Förresten är det så för allt möjligt, tandläkare, banker osv..

Min tandläkare är inte statlig, så där har jag ingen aning. När jag går till en privat tandläkare så är det ju klart att han inte rekommenderar mig att uppsöka någon annan. Där känns det som det är lite skillnad mot Bilprovningen. De olika stationerna har väl inget egenintresse i att ha mig som återkommande kund?

Men okej, jag viker mig. Bilprovningens idéer är jättebra. Du vinner.
Citera
2007-11-22, 15:38
Medlem
paridas avatar
Förrut så var det så att man fick besiktning automatiskt där man senast besiktade. Nu i år verkar det varit annorlunda för mig, då jag faktiskt fick besiktning på stationen närmast mig istället för Hedemora som jag besiktade vid senast...
Citera
2007-11-22, 19:35
Medlem
Erk Swedes avatar
Tja

Citat:

Jag förstår i princip hans indignation,för datasystemet bilprovningen har är tämligen värdelöst,och verkar inte kunna lägga ihop minsta lilla .
har själv en hobbybil som jag varje år besiktat kring mitten av september.
Sista åren har det kommit en lapp med en tid och det har faktiskt hänt att tiden passat.
I år kom ingen lapp alls(vilket är väldigt dåligt),så jag skulle ringa och beställa tid ,för det brukar vara smidigast.Då fick jag prata med en idiotisk dator som ingenting fattade ,och kön till personlig service var 45 minuter. så jag förstår att äldre personer blir förbannade.
Att beställa via internet går ju för mig,men jag har många bekanta som saknar dator och datavana,och dessutom ligger den förbannade bokningen på internet nere fyra gånger av fem som man försöker..
Fick veta av bilprovaren varför jag ingen kallelse fått ,nu skickas den ut kring 6 veckor före tiden man fått,då kan man undra varför inte tiden jag skulle tilldelas låg i spannet där jag brukar besikta?
men jag har då alltid fått tid till närmaste bilprovningen i varje fall..
Citera
2007-11-23, 00:57
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Jag förstår i princip hans indignation,för datasystemet bilprovningen har är tämligen värdelöst,och verkar inte kunna lägga ihop minsta lilla .
har själv en hobbybil som jag varje år besiktat kring mitten av september.
Sista åren har det kommit en lapp med en tid och det har faktiskt hänt att tiden passat.
I år kom ingen lapp alls(vilket är väldigt dåligt),så jag skulle ringa och beställa tid ,för det brukar vara smidigast.Då fick jag prata med en idiotisk dator som ingenting fattade ,och kön till personlig service var 45 minuter. så jag förstår att äldre personer blir förbannade.
Att beställa via internet går ju för mig,men jag har många bekanta som saknar dator och datavana,och dessutom ligger den förbannade bokningen på internet nere fyra gånger av fem som man försöker..
Fick veta av bilprovaren varför jag ingen kallelse fått ,nu skickas den ut kring 6 veckor före tiden man fått,då kan man undra varför inte tiden jag skulle tilldelas låg i spannet där jag brukar besikta?
men jag har då alltid fått tid till närmaste bilprovningen i varje fall..
Jag kan inte säga att jag känner igen mig alls.. varenda år får jag en tid på bilprovningen som ligger närmast. Passar inte tidpunkten ändrar jag på nätet. Passar systemet dig inte alls är det ju som sagt bara å göra som man gjorde förr i tiden, boka en tid.
Sen ska inte äldre personer ha bil iallafall
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in