2007-11-22, 11:25
Bannlyst
Hej, jag äter 4 Sobril/Oxazepam 15 mg 4 ggr om dagen och 5 Atarax 25 mg ggr om dagen. Är det mycket?

Jag har försökt trappa ner men det går inte för paniken tar tag i mig om jag inte får känna "berusningen" eller "lugnet" liksom. Och ja jag har försökt med KBT men det blev bara sämre då för det var så jobbigt.

Hur kan man göra för att sluta? Är det farligt att sluta? Kan man må bra av att sluta eller blir det värre? Är det bra att vara bland folk och aktivera sig i exempelvis studier och dylikt, eller ska man undvika sådant?

PS. Finns det något alternativ till benso? Gabapentin kanske inte är något?
Citera
2007-11-22, 11:39
Medlem
WrathInMes avatar
E själv inte så hajj på d där me benzo... visserligen poppar jag väl lite nu å då, mest för att d e kul... men jag tycker att d låter som väldigt mycket. Efter vad jag förstått så kan d vara direkt farligt att sluta med benz. En vän till mig, som var storbrukare av benz, (vi talar 20-30år nu) sa att hon höll på strök med när hon skulle lägga av. Sen lär det ju vara en mer utdragen process att sluta med benz än vad d är att sluta med ett heroinmissbruk. Och dessutom farligare... Hoppas allt går vägen för dig!
Citera
2007-11-22, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WrathInMe
E själv inte så hajj på d där me benzo... visserligen poppar jag väl lite nu å då, mest för att d e kul... men jag tycker att d låter som väldigt mycket. Efter vad jag förstått så kan d vara direkt farligt att sluta med benz. En vän till mig, som var storbrukare av benz, (vi talar 20-30år nu) sa att hon höll på strök med när hon skulle lägga av. Sen lär det ju vara en mer utdragen process att sluta med benz än vad d är att sluta med ett heroinmissbruk. Och dessutom farligare... Hoppas allt går vägen för dig!

Tack så mycket för dina svar.

Fan vad rädd jag belv nu. Jag trodde inte att jag ahde så hög dos, och dne är bara så den räcker precis Vad ska jag ta mig till? Har talat med läkaren otaliga gångerom detta, att få mer eller byta till starkare benso, men jag får inte för läkaren hävdar att hon inte får skriva ut mer eller starkare.

Då vågar jag inte sluta i alla fall.
Citera
2007-11-22, 11:48
Medlem
cannabe²s avatar
Hur länge har du gått på denna dosen, och hur länge har du käkat benzo?

Sluta inte helt, trappa ner istället. Men en sak är säker, du kommer inte kunna sluta förren du vill själv, och verkligen ger dig fan på det.

Detta skulle du tänkt på innan du startade din självmedicinering. Har du ångest så prata med din läkare så du får utbildad hjälp istället.

Edit: Tog för givet att du inte fick benzon utskriven. Prata mer med din läkare så får ni jobba fram något.
Citera
2007-11-22, 11:49
Bannlyst
Nu är ju inte sobril den värsta benson men av det jag hört av folk som gått på den länge så skall den vara riktigt jävlig att sluta med.
Personligen tycker jag läkemedelsverket borde dra in denna medecin då den enbart skapar beroende.
15 mg 4 ggr dagligen är iaf inte en särskilt högdos enligt mig.
Det enda preparatet jag har haft en riktig jävla at på var iktorivil den var hemsk.
Citera
2007-11-22, 11:50
Medlem
GodBolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimeni_on_Hanoi
Tack så mycket för dina svar.

Fan vad rädd jag belv nu. Jag trodde inte att jag ahde så hög dos, och dne är bara så den räcker precis Vad ska jag ta mig till? Har talat med läkaren otaliga gångerom detta, att få mer eller byta till starkare benso, men jag får inte för läkaren hävdar att hon inte får skriva ut mer eller starkare.

Då vågar jag inte sluta i alla fall.

Äsch bli inte så rädd, han har väl fått saker lite om bakfoten. Du kommer inte dö

Dina doser är inte speciellt höga (oxascand/sobril är ju en väldigt mild benso). Om du ska sluta så trappa ner helt enkelt, ta bort en halv 15mg var fjärde dag eller nåt liknande.

Jag äter själv oxascand, och den lugna känslan är ju helt klart fantastisk för oss med konstant oro/ångest. Den kommer bli svår att klara sig utan, men förhoppningsvis får du hjälp med samtal eller liknande så att du kan klara detta. Men det gör du om du verkligen vill och känner dig motiverad!

G
Citera
2007-11-22, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WrathInMe
Nja om det är värre en att sluta efter ett 30 årigt heroinmissbruk tål ju att diskuteras.
Citera
2007-11-22, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cannabe²
Hur länge har du gått på denna dosen, och hur länge har du käkat benzo?

Sluta inte helt, trappa ner istället. Men en sak är säker, du kommer inte kunna sluta förren du vill själv, och verkligen ger dig fan på det.

Detta skulle du tänkt på innan du startade din självmedicinering. Har du ångest så prata med din läkare så du får utbildad hjälp istället.

Jag har haft denna dosen länge nu, jag hade annan dos innan och var försökskanin på livsfarliga mediciner, trodde jag skulle dö. Denna dosen har jag bar haft i 6 månader eller så.

Detta är inte självmedicinering, det var läkaren som gav mig den här dosen, jag är ordinerad den. Har ångest, men läkaren hjälper mig inte. Är det bra att aktivera sig i saker och ting?

Är det hög dos?
Citera
2007-11-22, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GodBolt
Äsch bli inte så rädd, han har väl fått saker lite om bakfoten. Du kommer inte dö

Dina doser är inte speciellt höga (oxascand/sobril är ju en väldigt mild benso). Om du ska sluta så trappa ner helt enkelt, ta bort en halv 15mg var fjärde dag eller nåt liknande.

Jag äter själv oxascand, och den lugna känslan är ju helt klart fantastisk för oss med konstant oro/ångest. Den kommer bli svår att klara sig utan, men förhoppningsvis får du hjälp med samtal eller liknande så att du kan klara detta. Men det gör du om du verkligen vill och känner dig motiverad!

G

Okej, tack Så det är inte någon speciellt hög dos då? Bra! Samtal brukar göra att jag mår sämre, utan samtal mår jag bara dåligt. men vårdinrättningar och samtal får mig att bli panikslagen istället.
Citera
2007-11-22, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymAnvändare
Nu är ju inte sobril den värsta benson men av det jag hört av folk som gått på den länge så skall den vara riktigt jävlig att sluta med.
Personligen tycker jag läkemedelsverket borde dra in denna medecin då den enbart skapar beroende.
15 mg 4 ggr dagligen är iaf inte en särskilt högdos enligt mig.
Det enda preparatet jag har haft en riktig jävla at på var iktorivil den var hemsk.

Har haft den sedan våren 2006. SKit också, då går det inte trappa er på den då?

Skönt att det inte är så hög dos.

Ljuger läkaren när hon säger att hon inte får skriva ut nåt annat bättre?
Citera
2007-11-22, 11:54
Medlem
GodBolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimeni_on_Hanoi
Okej, tack Så det är inte någon speciellt hög dos då? Bra! Samtal brukar göra att jag mår sämre, utan samtal mår jag bara dåligt. men vårdinrättningar och samtal får mig att bli panikslagen istället.

Varför då?
Vill du leva så får du se till att få dig själv att må bättre. Det kommer inte hända automatiskt över en natt. Samtal behöver du
Citera
2007-11-22, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GodBolt
Varför då?
Vill du leva så får du se till att få dig själv att må bättre. Det kommer inte hända automatiskt över en natt. Samtal behöver du

Samtalen gör mig panikslagen. Jag blev ordinerad KBT, fan vad kasst jag mådde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in