• 1
  • 2
2007-11-22, 08:47
Bannlyst
Vart vänder man sig för att få antideprissiv och sömnpiller utskrivet?
ev. andra tunga saker.
Citera
2007-11-22, 08:56
Medlem
jonas.asss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puffu
ev. andra tunga saker.

Din centrala vårdcentral eller till en privatläkare. Tandläkare har väl också rätt att skriva ut om jag inte har helt fel för mig!?
Citera
2007-11-22, 09:50
Bannlyst
Citat:
ev. andra tunga saker.
Haha
Citera
2007-11-22, 09:52
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
ev. andra tunga saker.

Du bokar ett möte på vårdcentralen med en läkare. Denne kan skriva ut SSRI/SNRI-mediciner som är ett annat namn för antidepressiva. Vill du ha ut lugnande(benso) eller sömnpiller(t ex Stilnoct, Imovane) så kan det bli svårare och kräva en massa besök. Sömnhjälpmedel såsom Theralen, Propavan och andra inte klassade mediciner är dock inte så svåra att få ut då dessa inte är beroendeframkallande.

Privatläkare som nämns ovan är ju även det ett alternativ, kanske ett bättre då läkarna på VC oftast är överjävligt jäktade.

Alternativ tre är att köpa på nätet eller på gatan. Antidepressiva finns på många apotek inom EU, de tyngre medicinerna kan finnas, men då sänds det från obskyra länder såsom Pakistan mfl. Rekomenderar inte självmedicinering alls då det oftast slutar i kaos och man har dragit på sig ett beroende eller medicinerat sig helt fel. Det finns en uppsjö av antidepp och att hitta rätt kräver nästan en läkares rekomendation.

Letar du efter en kran så letar du på fel ställe, kolla badrummet eller köket istället...
Citera
2007-11-22, 10:01
Bannlyst
Tack för alla tips!
En till fråga förresten, vart ligger pris för såna här mediciner när man väl fått recept? kan ju bli svårt att punga ut massa stålar på sånt här i mitt taskiga läge.
Citera
2007-11-22, 10:16
Medlem
jonas.asss avatar
Citat:
Tack för alla tips!
En till fråga förresten, vart ligger pris för såna här mediciner när man väl fått recept? kan ju bli svårt att punga ut massa stålar på sånt här i mitt taskiga läge.

Hmm det är helt olika. Men går du till läkare och ber om antideppressiva så börjar dom oftast med de billigaste sorterna (t.ex. citalopram) vilket är en SSRI medicin som är billig (ca 50:- för 100/burk kanske). Jag har testat ganska många olika och är nu uppe på en mycket dyr medicin som heter Cymbalta som är en SNRI (ca 2500:- 100/paket kanske). Det skiljer sig helt och hållet på hur många tillverkare där är och hur långt tid det har tagit att utveckla läkemedlet osv.. Angående sömnmedicin så kostar det väldigt lite det också. Inga stora summor vi pratar om här heller.. Sen om du handlat för över 1800:- under en 12-månaders period, så har du frikort resten av perioden =) Väldigt bra system. Sen vet jag inte hur gammal du är? Är du över 20 så får du antagligen betala arvode första gången du hämtar ut på receptet (80:-).
Citera
2007-11-22, 10:17
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Tack för alla tips!

Finns ju "generic" dvs. mediciner som är likadana som de dyrare märkerna. Typ så kostade Zoloft över 700:- för ett startpaket när jag åt dem, sen gick patentet ut och nu kan man köpa Sertralin(den aktiva substansen i Zoloft) för typ 69kr. Annars behöver du bara stå för medicinerna till en kostnad av 1800kr sen hämtar du ut dem gratis...

*EDIT* Nån han före...
Citera
2007-11-22, 10:17
Bannlyst
De flesta bensodiazepiner är billiga enligt mina erfarenheter iaf!
Citera
2007-11-22, 10:25
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymAnvändare
De flesta bensodiazepiner är billiga enligt mina erfarenheter iaf!

Håller med, burk Stesolid på Apoteket kostar inte mycket över 25 spänn typ. Inte är det som priserna på gatan direkt, där snackar vi flera hundra procents ökningar i priset.
Citera
2007-11-22, 10:31
Bannlyst
frikort efter 1800:-, gäller det alla mediciner under behandlingen eller bara "per" sort av medicin?
Citera
2007-11-22, 10:39
Medlem
jonas.asss avatar
Citat:
frikort efter 1800:-, gäller det alla mediciner under behandlingen eller bara "per" sort av medicin?

Det gäller alla mediciner som du köper.. förutom den lilla burken Lergigan 25mg med 30st.. Fråga mig inte varför dock
Citera
2007-11-22, 10:51
Medlem
riZLa_87s avatar
Vänd dig till en vårdcentral så klart ....Men privat läkare brukar i regel vara mer generösa med att skriva ut roliga saker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in