2010-10-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Naturfolken hade upptäckt det ifall det var sant ...

Om man själv registrera förändringen utan att använda vetenskapliga verktyg så är det nog placebo ...

Kan det varit placebo?

Ja, det är ju lätt att tro eller misstänka det. Men jag vill utifrån mina egna mångåriga erfarenheter av dessa fenomen hävda att det finns ett samband.
Sedan om det kan bevisas vetenskapligt är ju givetvis en annan fråga.

Detta menar jag eftersom flera av attackerna av dessa energiformer ger en stark förnimbar påverkan på energikroppen som är fysiskt kännbar. Det är ingen självsuggestion.

Om man har praktiserat ex ceremoniell magi, wicca, shamanism, reiki, qi gong, tai chi, kriya yoga, och andra praktiker, så har/får man över tid också en utvecklad känsla över hur energi flödar genom chakran och andra energipunkter. En blockering i energiflödet ex vid ckakran (man pratar inom reiki ex om "energimaskar") blir då väl påtagliga.
En core-energy attachment point är både en slags blockering och en manipulationspunkt.

För den som vill förstå hur det är kopplat till "psychic attacks" så kan jag bl.a. hänvisa till Dion Fortune - "Psychic Self-Defense".

Inom nordamerikansk shamanism förespråkar ex att man "borstar" loss blockeringar i auran med salvia/white sage rökelse och en örnfjäder, man kan likaså skallra bort mindre blockeringar med en skallra, eller använda en s.k. Tibetan Singing Bowl. Så dessa tekniker har sina föregångare inom äldre shamanism också.

Det finns tekniker inom kinesisk taoistisk yoga som ex lärs ut av Mantak Chia, som beskriver hur man kan skapa balans i energikroppen genom att cirkulera energin runtom chakran.
Detta skapar både en kroppsmedvetenhet rent fysiskt på samma sätt som Indisk yoga men också en djupare medvetenhet om hur energi (eller qi) pulserar genom kroppen.

Robert Bruce har utvecklat sina healing/energywork tekniker (som han beskiver i boken "Energy Work") där han mer utgår från det taktila snarare än det visuella manipulerandet av energin.
Citera
2010-10-03, 21:39
Medlem
Tack för ett välskrivet svar. Det där med energikropp och sådant är inget jag har utvecklat mig i. Dock vet jag om dessa varelser du pratar om, man måste uppleva det själv för att kunna vet att det är sant, där finns ingen vetenskap eller bevis som kan övertyga än om riktigheten.

Dock skulle jag vilja ställa några frågor. Du sa att olika kulturer har pratat om detta med chakra; om dessa kulturer är oberoende av varandra så ger det en viss trovärdighet; det är min vilja att ställa den fråga som är så typisk för flashback; "källa tack!"
Citera
2010-10-03, 21:59
Medlem
Jag läste i Alberto Viloldos bok "Schamansk healing" att de asiatiska akupunkturmeridianerna överensstämmer exakt med de peruanska schamanernas energibanor.

Viloldo är en professor med labb och assistenter som gav sig ut i världen för att undersöka naturfolkens tro, han ville veta varför vissa människor kunde överleva dödsdomar och andra inte.

Det är inte samma som chackror men jag har inte läst något om att de skiljer sig åt. Men däremot har jag för mig att han skrev om att schamaner har kännedom om 2 chackror ovanför kronchackrat. Nu var det x antal år sedan jag läste boken så jag är inte hundra.
Har för mig att det handlade om kontakten med världsaltet och det högre jaget. Jag får nog återkomma när jag har friskat upp minnet, är ju inte som Symbolisten som verkar ha ett fotografiskt minne..
Lr så kan någon rätta mig.
Citera
2010-10-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Tack för ett välskrivet svar. Det där med energikropp och sådant är inget jag har utvecklat mig i. Dock vet jag om dessa varelser du pratar om, man måste uppleva det själv för att kunna vet att det är sant, där finns ingen vetenskap eller bevis som kan övertyga än om riktigheten.

Dock skulle jag vilja ställa några frågor. Du sa att olika kulturer har pratat om detta med chakra; om dessa kulturer är oberoende av varandra så ger det en viss trovärdighet; det är min vilja att ställa den fråga som är så typisk för flashback; "källa tack!"

Energikropp är en sammanfattningsnamn för astralkropp/eterkropp, om man vill studera hur detta hänger samman kan man både gå till ex Patanjalis "Yoga Sutras", diverse Taoistisk Litteratur (s.k. Inre/Sexuell Alkemi som ex "The Secret of the Golden Flower") som har kopplingar till praktiker som Chi Kung/Qi Gong/Tai Chi/Akupunktur/Akupressur och Reiki, Aikido, Shiatsu.

Alla dessa energitekniker diskuterar ju Prana/Chi/Qi och dess förhållande till energipunkterna, meridianerna, där chakras är de största och viktigaste.
Dessa är kopplade till de endokrina körtlarna, så att andningstekniker (s.k. Pranayama i Yoga/Tantra) har en definitiv påverkan inte bara andligen utan likaså på den fysiska kroppen och blodet.

Negs/negativa energi-former attackerar ju personens energikropp, så för att förstå hur denna energi infiltrerar/manipulerar den attackerade personens kropp så är kunskaper inom dessa olika system mycket värdefulla. Energin tränger ju in genom auran (när den är skadad/försvagad, ex när personen är rädd/traumatiserad) och sedan fäster den sig och utökar sitt inflytande långsamt gradvis genom att fixera sig vid vissa energipunkter. Personen kommer då under energins inflytande känna obehag, drömma konstiga mardrömmar som gör att personen blir ännu mer rädd, och energin kan ytterligare utöka/sprida sitt inflytande likt tentakler eller nät.

Robert Bruces motmetoder handlar mycket om att påverka den negativa energin, dvs störa den så att den försvagas och flyttar sig. Detta för att få ett hum om var den är lokaliserad, vilka trauman den använder sig "bild-minnen" som man likaledes kan bearbeta.

Kunskapen kring chakras är utbredd tvärkulturellt mellan olika västerländska och österländska system, men är kanske mest förfinad just i österlandet där man i många tusen år behandlat folk för fysiska åkommor med akupunktur (som ju är en positiv/balanserande manipulation av energi-linjerna).

Om du vill ha en västerländsk motsvarighet så kan du fördjupa dig i diverse kabbalistisk och alkemistisk litteratur så hittar du exakt samma information i symbolisk form.
Kabbalans "LIvets Träd" symbol med tio cirklar är ju också en karta hur de olika andliga nivåer förhåller sig till individen på mikronivå, så då kan du se sambandet mellan de olika hierarkiska nivåerna (Atziluth, Briah, Yetzirah, Assiah) i individens energi-kropp.
Jag rekommenderar ex Dion Fortune - "Principles of Esoteric Healing" som beskriver sambanden mellan chakra-punkterna och Kabbalans Tio Sefirot.

Det enklaste sättet att lära sig healing är väl annars att gå en grundkurs i Reiki, då får man väl också hjälp att lokalisera och hitta störningar och blockeringar hos en själv.
Att ta hjälp av en healer och medium är ju alltid att rekommendera då man själv kan ha svårt att exakt att förnimma energin. Men Bruces metoder är enkla sätt att spåra upp om det finns ett igenkännbart mönster i de fenomen man upplever, om man nu misstänker att man är ansatt av negativa energier.
Citera
2010-10-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Jag läste i Alberto Viloldos bok "Schamansk healing" att de asiatiska akupunkturmeridianerna överensstämmer exakt med de peruanska schamanernas energibanor.

Viloldo är en professor med labb och assistenter som gav sig ut i världen för att undersöka naturfolkens tro, han ville veta varför vissa människor kunde överleva dödsdomar och andra inte.

Det är inte samma som chackror men jag har inte läst något om att de skiljer sig åt. Men däremot har jag för mig att han skrev om att schamaner har kännedom om 2 chackror ovanför kronchackrat. Nu var det x antal år sedan jag läste boken så jag är inte hundra.
Har för mig att det handlade om kontakten med världsaltet och det högre jaget. Jag får nog återkomma när jag har friskat upp minnet, är ju inte som Symbolisten som verkar ha ett fotografiskt minne..
Lr så kan någon rätta mig.

Ja, de överensstämmer.

Däremot sägs det av vissa experter, ex ockultisten Walter Ernest Butler, att det kan vara olämpligt att blanda österländska och västerländska metoder (som ex Yoga - Kabbala), inte för att de står emot varandra, utan för att de bygger sina system på olika sätt.

Inom Tantra diskuterar man om ett dolt chakra som skulle vara ovanför sfären ovanför kronchakrat. Detta har det mörkermagiska sällskapet Dragon Rouge tagit fasta på i sitt system och deras kosmologi där den mörke vänstrahands adepten söker nå det kaosartade urtillståndet som föregår det skapade.

Yoga/Tantra/Taoism sätter fokus på de lägre ckakran (ex Kundalini-energin) och reser den nerifrån och upp. Medan Ceremoniell Magi/Alkemi/Wicca i väst jobbar uppifrån och neråt, dvs från Kronchakrat och neråt, eftersom man anser att de högre chakran är renare/mer balanserade i sin grund-status, medan rot/könschakran är mer svårhanterade.
Butler varnar ex för att laborera med pranayama och kundalini då detta kan sätta igång paranormala maniestationer i ens omgivning som kan vara svåra att lugna ned.

Problemet är dock att Ceremoniell Magi kanaliseras ju paralellt via könschakrat vid ritual (sålunda orden "all magi är sexuell"), så de lägre chakran är involverade.
Dion Fortune skrev i en av sina böcker, "Sane Occultism", att de flesta kommer att fastna i Yesod (den 9e Sefiran/Månens sfär) på väg upp genom Kabbalans Livets Träd (där man börjar nerifrån roten av trädet; Malkuth, den 10e Sefirot). Fortune, som även var utbildad psykolog/psykoterapeut, tyckte sig se detta som en orsak till föfekomsten av sexuella neuroser, vilket också skulle kunna visa på samband mellan varför vissa personer fastnar i sexuella tvångshandlingar som negs använder sig av.

Kabbalans Kelipot/Kliffot (dvs negs) sägs dväljas nedanför Malkuth, som korresponderar till just
rotchakrat och fotsulorna, vilka kanske också kan ses som en analogi att aktiverandet av Malkuth väcker dessa energier (ex vid vissa tidiga försök vid Astralresor).

Malkuths dygd är att "överkomma orörlighet/lättja" och den kliffotiska motsvarigheten är just "lättja/orörlighet" vilket kan visa på att personer som är neg-drabbade ofta upplever depressiva tillstånd av psykisk trötthet som övergår i sexuella periodvisa tvångshandlingar (=Yesod).
Citera
2010-10-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Ja, de överensstämmer.
Däremot sägs det av vissa experter, ex ockultisten Walter Ernest Butler, att det kan vara olämpligt att blanda österländska och västerländska metoder (som ex Yoga - Kabbala), inte för att de står emot varandra, utan för att de bygger sina system på olika sätt.
Inom Tantra diskuterar man om ett dolt chakra som skulle vara ovanför sfären ovanför kronchakrat. Detta har det mörkermagiska sällskapet Dragon Rouge tagit fasta på i sitt system och deras kosmologi där den mörke vänstrahands adepten söker nå det kaosartade urtillståndet som föregår det skapade.
Yoga/Tantra/Taoism sätter fokus på de lägre ckakran (ex Kundalini-energin) och reser den nerifrån och upp. Medan Ceremoniell Magi/Alkemi/Wicca i väst jobbar uppifrån och neråt, dvs från Kronchakrat och neråt, eftersom man anser att de högre chakran är renare/mer balanserade i sin grund-status, medan rot/könschakran är mer svårhanterade.
Butler varnar ex för att laborera med pranayama och kundalini då detta kan sätta igång paranormala maniestationer i ens omgivning som kan vara svåra att lugna ned.

Problemet är dock att Ceremoniell Magi kanaliseras ju paralellt via könschakrat vid ritual (sålunda orden "all magi är sexuell"), så de lägre chakran är involverade.
Dion Fortune skrev i en av sina böcker, "Sane Occultism", att de flesta kommer att fastna i Yesod (den 9e Sefiran/Månens sfär) på väg upp genom Kabbalans Livets Träd (där man börjar nerifrån roten av trädet; Malkuth, den 10e Sefirot). Fortune, som även var utbildad psykolog/psykoterapeut, tyckte sig se detta som en orsak till föfekomsten av sexuella neuroser, vilket också skulle kunna visa på samband mellan varför vissa personer fastnar i sexuella tvångshandlingar som negs använder sig av.

Kabbalans Kelipot/Kliffot (dvs negs) sägs dväljas nedanför Malkuth, som korresponderar till just
rotchakrat och fotsulorna, vilka kanske också kan ses som en analogi att aktiverandet av Malkuth väcker dessa energier (ex vid vissa tidiga försök vid Astralresor).

Malkuths dygd är att "överkomma orörlighet/lättja" och den kliffotiska motsvarigheten är just "lättja/orörlighet" vilket kan visa på att personer som är neg-drabbade ofta upplever depressiva tillstånd av psykisk trötthet som övergår i sexuella periodvisa tvångshandlingar (=Yesod).

Hmm.. Jag har alltid trott att det var kursen i Reiki som öppnade mig lite för mkt och för fort, gjorde att jag fick så många paranormala upplevelser. Men jag gick en gång på Yoga och hade inga svårigheter att känna av kundulini energi.. Det kanske var därför jag fick så mkt paranormala upplevelser.

Men jag har lite svårt att minnas tidsperspektivet nu eftersom jag inte har tänkt i de banorna förut. Jag tror att det var mkt paranormalt redan innan Yogan, men det kanske bidrog till att bli värre då.. En nyttig kunskap att ha i åtanke iaf.
Citera
2010-10-03, 23:08
Medlem
Citat:
Hmm.. Jag har alltid trott att det var kursen i Reiki som öppnade mig lite för mkt och för fort, gjorde att jag fick så många paranormala upplevelser. Men jag gick en gång på Yoga och hade inga svårigheter att känna av kundulini energi.. Det kanske var därför jag fick så mkt paranormala upplevelser.

Men jag har lite svårt att minnas tidsperspektivet nu eftersom jag inte har tänkt i de banorna förut. Jag tror att det var mkt paranormalt redan innan Yogan, men det kanske bidrog till att bli värre då.. En nyttig kunskap att ha i åtanke iaf.

Man bör också ha i åtanke att de österländska systemen ofta är väldigt lärar/guru styrda, dvs man får utportionerat de kunskaper man är redo för. Och gurun följer ens utveckling noga.
I Västerlandet (ex ndg de magiska ordnarna) har kunskapen länge varit hemlig/endast avsedd för de som är initierade i en viss grad, och som student med full tillgång kan man lätt frestas att hoppa fram i läroboken till de avsnitt som är mer spännande, fast grejen är då att man inte ofta inte har någon lärare som tillrättavisar en.

Inom New Age tycker jag det där är ett problem, dvs att man rullar fram esoteriska kunskaper som ett läckert smörgåsbord och bjuder folk att testa på astralresor ena kvällen och kundalini den andra.
Det kan tyvärr få ödesdigra konsekvenser för den som har ett skört psyke, eftersom man inte är redo att ta emot kunskapen. Har man otur så kan man t.o.m. få fysiska skador.

Jag frestades i början av min karriär att köra på med kraftfulla energiresande övningar under en stressig period med jobb, vilket ledde till näthinneavlossning för min egen del. Det kanske bara var en slump, då mina näthinnor var sköra pga grav närsynthet, men jag tror bestämt att det fanns ett samband.
Jag hade också blivit varnad innan av ett medium att "jag skulle ta det lugnt med magin"...
Citera
2010-10-04, 11:28
Medlem
Ja, jag känner mig jätteskeptisk emot många helgkurser och intensivkurser här i västvärlden. Jag upplever att många som är öppna för paranormalt är vidöppna, utan någon återhållsamhet och skeptism. De sväljer allt entusiastiskt med hull och hår. Som du säger upplever jag dem mentalt sköra och stundtals är de nedlåtande självgoda och självcentrerade.

Raka motsatsen alltså till vad jag ser som egenskaper hos folk som verkligen har någon kunskap.

Själv har jag fortfarande inte återupptagit något, inte ens meditation lr litteratur och just nu känns det lugnt runt omkring mig igen så jag kanske kan stoppa huvudet i sanden ett tag till.. Förutom att alla apparater envisas med att gå sönder hemma och att man aldrig hittar det man ska ha.. Men min knarrade trappa är tyst nu iaf så reningen fungerade verkar det som.
Senast redigerad av Tina... 2010-10-04 kl. 11:30.
Citera
2010-10-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ja, jag känner mig jätteskeptisk emot många helgkurser och intensivkurser här i västvärlden. Jag upplever att många som är öppna för paranormalt är vidöppna, utan någon återhållsamhet och skeptism. De sväljer allt entusiastiskt med hull och hår. Som du säger upplever jag dem mentalt sköra och stundtals är de nedlåtande självgoda och självcentrerade.

Raka motsatsen alltså till vad jag ser som egenskaper hos folk som verkligen har någon kunskap.

Själv har jag fortfarande inte återupptagit något, inte ens meditation lr litteratur och just nu känns det lugnt runt omkring mig igen så jag kanske kan stoppa huvudet i sanden ett tag till.. Förutom att alla apparater envisas med att gå sönder hemma och att man aldrig hittar det man ska ha.. Men min knarrade trappa är tyst nu iaf så reningen fungerade verkar det som.

Det är som en guru sa till en lärjunge som sa att han inte upplevde några starka inre upplevelser (vilket ofta är något man gör när man börjar med meditation):
"Bra, då är du på rätt väg".

Det finns inom vissa grenar av New Age ett sökande efter dels inre storartade upplevelser dels en övertro på vad vissa medier säger. Vad som är viktigt att veta är att ett medium tolkar subjektivt det den upplever, precis som en astrolog tolkar ett personligt horoskop olika (med aspekter osv).

Något som är underskattat vdg andlig utveckling är disciplin och tålamod. Jag har själv problem med detta, det är lätt att man hittar på ursäkter för sig själv att inte ta sig tiden.
Aleister Crowley sa: "Work without lust for result", och det tror jag är av vikt. Man måste ha tålamod och envetet streta på med de övningar i det system som man valt.

Sedan kämpar vi ju alla med att få ihop livspusslet, och det är ofta en lika stor utmaning som att komma någonstans på vägen. Men jag tror man måste ha tillit till sin egen förmåga och tro på att det är meningen att man ska fortskrida. Sedan kan jag irritera mig på att ex negativa energier sätter käppar i hjulet för en, men det är väl som Dion Fortune skriver att betraktas som "positiv ondska", dvs de utgör ett nödvändigt motstånd, en friktion som man på den här utvecklingsnivån behöver för att göra reella framsteg på den andliga vägen.
Citera
2010-10-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Det är som en guru sa till en lärjunge som sa att han inte upplevde några starka inre upplevelser (vilket ofta är något man gör när man börjar med meditation):
"Bra, då är du på rätt väg".

Det finns inom vissa grenar av New Age ett sökande efter dels inre storartade upplevelser dels en övertro på vad vissa medier säger. Vad som är viktigt att veta är att ett medium tolkar subjektivt det den upplever, precis som en astrolog tolkar ett personligt horoskop olika (med aspekter osv).

Något som är underskattat vdg andlig utveckling är disciplin och tålamod. Jag har själv problem med detta, det är lätt att man hittar på ursäkter för sig själv att inte ta sig tiden.
Aleister Crowley sa: "Work without lust for result", och det tror jag är av vikt. Man måste ha tålamod och envetet streta på med de övningar i det system som man valt.

Sedan kämpar vi ju alla med att få ihop livspusslet, och det är ofta en lika stor utmaning som att komma någonstans på vägen. Men jag tror man måste ha tillit till sin egen förmåga och tro på att det är meningen att man ska fortskrida. Sedan kan jag irritera mig på att ex negativa energier sätter käppar i hjulet för en, men det är väl som Dion Fortune skriver att betraktas som "positiv ondska", dvs de utgör ett nödvändigt motstånd, en friktion som man på den här utvecklingsnivån behöver för att göra reella framsteg på den andliga vägen.

Kan du förklara lite mer vad som menas med "positiv ondska", är du snäll...

Jag tyckte att det blev för mkt alltsammans och när jag sen träffade på en otrevlig typ när jag mediterade så lade jag ner..
Jag är mest nöjd när det är lugnt och jag kan känna att ju mer man "grottar ner sig" i det desto mer kan man råka ut för.
Så kan jag känner lite att om jag vet en massa om vad som kan hända så är risken större att det händer men om jag stoppar huvudet i sanden och lever mitt vardagsliv med min familj så slipper jag undan..

Jag flyttade ju för ett år sen och det var aktivitet här då, men det var snälla och vänliga människor som ägt huset även om damen var manodepressiv. Jag kände av känslan från henne och jag kände av honom också men det hotade mig inte och därför konstaterade jag det inte ens helt klart.
Det var först när min dotter berättar att hon tycker att det känns obehagligt, känner sig iakttagen osv som jag vaknar upp och känner efter ordentligt vad som pågår.
Jag renar hemmet i flera omgångar och nu är det lugnt, bland annat är trappan tyst för första gången sen vi flyttade hit.

Så jag är jätteglad och nöjd så länge det är lugnt och tyst så jag slipper ta upp huvudet ur sanden.
Citera
2010-10-04, 21:06
Medlem
Citat:

Jag tyckte att det blev för mkt alltsammans och när jag sen träffade på en otrevlig typ när jag mediterade så lade jag ner..
Jag är mest nöjd när det är lugnt och jag kan känna att ju mer man "grottar ner sig" i det desto mer kan man råka ut för.
Så kan jag känner lite att om jag vet en massa om vad som kan hända så är risken större att det händer men om jag stoppar huvudet i sanden och lever mitt vardagsliv med min familj så slipper jag undan..

Jag flyttade ju för ett år sen och det var aktivitet här då, men det var snälla och vänliga människor som ägt huset även om damen var manodepressiv. Jag kände av känslan från henne och jag kände av honom också men det hotade mig inte och därför konstaterade jag det inte ens helt klart.
Det var först när min dotter berättar att hon tycker att det känns obehagligt, känner sig iakttagen osv som jag vaknar upp och känner efter ordentligt vad som pågår.
Jag renar hemmet i flera omgångar och nu är det lugnt, bland annat är trappan tyst för första gången sen vi flyttade hit.

Så jag är jätteglad och nöjd så länge det är lugnt och tyst så jag slipper ta upp huvudet ur sanden.

Positiv ondska representerar negativa krafter som går tvärsemot evolution/utveckling/framåtskridande.

Man kan likna det vid "skuggans arketyp", de sidor vi har men som vi förtränger, som är omedvetna i psyket, kommer att bromsa oss så länge vi förnekar dem såsom totalt väsensskilda från oss själva.

Man kan också se dem som onda/obalanserade krafter som uppkommer som en reaktion mot något annat. Religiös fanatism, paranoia, liksom fascism/nazism, kommunism, är alla former av "positiv ondska".

Sedan är det frågan om perspektiv, motsatta åsiktsriktningar ser ofta varandra som "onda". Man kan ex ställa konservatism/ålderdom och rebelliskhet/ungdom mot varandra, båda är beroende av varandra, och behöver balanseras mot varandra. En + och - polaritet alltså.

I kabbala diskuterar man allt i förhållande av motsatser, Chesed (sefira nr 4) som bygger upp/expanderar, Geburah (sefira nr 5) som bryter ned/begränsar, båda är nödvändiga, och balanseras i Tiferet (sefira nr 6). Men om det blir för mycket av något så leder det till oabalans och ondska.

Vad jag menar är att "positiv ondska" handlar om att vi drar till oss krafter som speglar vår egen andliga utvecklingsfas, och att vi kan använda oss av dessa för att förstå oss själva bättre.

Som Dion Fortune skriver i "The Mystical Qabalah", varje ockultist som åkallar en planetarisk/sefirotisk sfär av inflytande, måste vara beredd på att hantera dess obalanserade/kliffotiska aspekt likaväl som dess balanserade aspekt. Vi kan inte "förstöra ondska/negativism", vi kan däremot balansera/harmonisera det inom och utanför oss själva.
Citera
2010-10-04, 21:06
Medlem
Mindfullness avatar
Citat:

Med risk för att hamna på djupt vatten så vill jag inflika med mina funderingar här. Det sägs att Gud agar den han älskar. Här kan man frestas till att tala om just ondska men vi behöver inte gå längre än till oss själva och hur vi uppfostrar våra barn med ett vakande öga och ibland med "positiv ondska" om man så vill, iaf om man ser det ur barnets perspektiv som kan känna sig omilt behandlat och oförstått, men som bättre vetande förälder gör vi det av kärlek. Om vi håller i minnet hur fadern "behandlade" sin son Jesus Kristus så ser vi det tydligare, faktum var ju att Jesus om det var möjligt ville slippa undan. Än mer inveklat blir det när vi vet att Jesus själv lär att fadern är barmhärtig och god. Men som sagt detta kan vara svårsmält och svårdefinierbart, säger det ändå fast att Tina kan bli arg på Fadern på nytt

Ordspråksboken 3:12 Ty Herren tuktar den han älskar och agar den son han har kär.
Ordspråksboken 23:13 Undanhåll inte pojken fostran, agar du honom slipper han dö.
Jesus Syraks vishet 30:1 Barnuppfostran. Den som älskar sin son agar honom ofta, då kommer han till slut att få glädje av honom.
Hebreerbrevet 12:6 Ty den Herren älskar, den tuktar han, och han agar var son som han har kär.

Den occulta positiva ondskan vet jag inte om den kan sägas gifta sig med ovan sagda men det är väldigt intressant och jag vill som vanligt finna likheter.

Blir en del OT från ämne ibland men man vinner en del på att ta ut svängarna tror jag så att en bredare förståelse kan ske.

Edit; ser att Symbolisten i samma stund skrev inlägg om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in