Citat:
Ursprungligen postat av adobereader1337
Koka en reduktion med schalloten, färsk dragon, rödvinsvinäger, vitpeppar.
Gula och ett par msk med reduktion i rund sauteuse, stor ballongvisp.
Vispa gulan riktigt tjock och luftig, tänk typ medelvispad grädde.
Häll i det skirade smöret under vispning, ta det försiktigt i början innan temperaturerna har hittat varandra, dra i en msk vatten, fortsätt vispa i smör. Har du fått fram en bra smörsmak och är nöjd med konstistensen så är det dags för uppsmakning.
Ett par stänk med worchestershiresås och tabasco, rejält me hackad dragon, salt och vitpeppar.
saknas syra? dra i lite finhakad syrad schalloten.
Om jag får bidra med mina egna tips och erfarenhet av en god bea
När jag kokar reduktionen har jag i några skivor citron med skalet kvar.
Jag häller i lite ren vinäger i gulorna för att döda ev. salmonella, inte för smaken. När jag haft i ca: 75% av smöret så kryddar jag med reduktionen och extra lökpulver, vitpeppar, salt, lite worchestershiresås, citronsaft och ganska mycket cayennepeppar faktiskt. Ibland blandat med tabasco.
När bean är klar har jag i hackad dragon och persilja.
Cayennepeppar speciellt, men även tabascon binder smakerna fantastiskt. Det är inte till för att få chilismak. Men en bea utan detta gör att smakerna inte binder sig och 2 sekunder efter det man svalt såsen kommer en stark kick av vinäger som man slipper med chilin.
Nästa gång ska jag även testa att ha i lite rå lök som Mannerström har i sin bea.
Och OM såsen skulle vara för lös när smöret är slut (vilket nästan aldrig händer) häller jag i lite rapsolja tills den får rätt konsistens. (pizza bea

)