2025-01-27, 17:52
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Så länge man inte pumpar den mättad med dragon går det väl ner.
Men den kommer för alltid vara en äcklig fettbomb som smakar sunk

Litegrann att doppa pommes i, ok.
En slev på biffen? Stick
Citera
2025-01-27, 18:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Så länge man inte pumpar den mättad med dragon går det väl ner.
Men den kommer för alltid vara en äcklig fettbomb som smakar sunk

Litegrann att doppa pommes i, ok.
En slev på biffen? Stick

Trots allt så säljs den som "smör i solsken" som liten dippbägare på diverse burgerkedjor till vad man nu vill dippa i tex pommes ;-)

Och kanske det rullar på ganska bra ochså med gatukökens pizzeriornas enkla "alacarte meny"
med pepparbiff och fläskfile och annat med den där jäkla bea såsen..

Jag tänker så här att konsistensen avgör mycket för man ska kunna få ner en bea strupen. Det ska va så trög och smetig att den är nästan bredbar tycker jag. Oavsett så är emulgeringssåser feta och känns övermäktiga och sliskiga smöriga för många kanske och att man upplever det så..

Varför gillar då folk bea på de enklaste ställena som mc donalds.. Den är inte alls fet men ändå fyllig ;-) Se de fetade. Men det finns redan en tråd om fyllig smakrik bea utan massor med smält smör

Dipsås, Bearnaise
Rapsolja, vatten, äggula, ättiksprit, socker, salt (1,3%*), modifierad majsstärkelse, torkade örter (körvel, persilja, dragon), senapsmjöl, konserveringsmedel (E202), förtjockningsmedel (E415), citronsaftkoncentrat.

Min poäng är att nog folk älskar streetfood bean men när de står hemma i köket med den äkta bean säger de.. nämen fy fanken va mastigt det är och fettigt och smörigt och inte alls som på mc donalds hehe .. ;-)
Senast redigerad av Sladdaren 2025-01-27 kl. 18:20.
Citera
2025-01-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Trots allt så säljs den som "smör i solsken" som liten dippbägare på diverse burgerkedjor till vad man nu vill dippa i tex pommes ;-)

Och kanske det rullar på ganska bra ochså med gatukökens pizzeriornas enkla "alacarte meny"
med pepparbiff och fläskfile och annat med den där jäkla bea såsen..

Jag tänker så här att konsistensen avgör mycket för man ska kunna få ner en bea strupen. Det ska va så trög och smetig att den är nästan bredbar tycker jag. Oavsett så är emulgeringssåser feta och känns övermäktiga och sliskiga smöriga för många kanske och att man upplever det så..

Varför gillar då folk bea på de enklaste ställena som mc donalds.. Den är inte alls fet men ändå fyllig ;-) Se de fetade. Men det finns redan en tråd om fyllig smakrik bea utan massor med smält smör

Dipsås, Bearnaise
Rapsolja, vatten, äggula, ättiksprit, socker, salt (1,3%*), modifierad majsstärkelse, torkade örter (körvel, persilja, dragon), senapsmjöl, konserveringsmedel (E202), förtjockningsmedel (E415), citronsaftkoncentrat.

Den har naturligtvis en bra smak.
Men för mig är även ”de fina” övermäktiga.
Det är slibbigt, slabbigt och fett.

Jag ska prova att göra en sån där fast tunn, både konsistens och smakmässigt.

Sen ska jag sälja den svindyrt

Men de som beställer in en biff well done med en skopa dragonsörja på kommer jag aldrig förlåta
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2025-01-27 kl. 18:25.
Citera
2025-01-27, 18:27
Medlem
persona.von.gratas avatar
Snubblade över ett recept som heter Falsk Bearnaisesås. Har inte hunnit testa själv men ska tydligen vara gott.

Falsk Bearnaisesås
2 dl creme fraiche
1 grönsaksbuljongtärning
2 äggulor
torkad dragon

1) Ta fram en kastrull, häll i creme fraiche i den. Hacka buljontärningen ordentligt och ha i den också. Låt creme fraichen koka upp och puttra så länge så hela buljongtärningen kokat in.

2) Ta av kastrullen från plattan, knäck i de 2 gulorna och rör om. Ha också i valfri mängd dragon. Tillbaka upp på plattan och koka upp tills det tjocknar. Servera med köttet och strips. KLART!

Från https://www.niiinis.se/2019/09/18/fa...k-bearnaisesas
Citera
2025-01-27, 18:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Citat:
Min poäng är att nog folk älskar streetfood bean men när de står hemma i köket med den äkta bean säger de.. nämen fy fanken va mastigt det är och fettigt och smörigt och inte alls som på mc donalds hehe .. ;-)

Jo precis, han skriva ett sista stycke innan du citerade på mitt inlägg.
Dvs att det där med förtjockningsmedel osv gör mycket för känslan av en
bea-sås fast den är väldigt lightprodukt på donken, och misstänker att folk är helt tokiga i just det formaten av bea sås, men knappt så det görs hemmavid eller att det ens finns recept för det som är genomtänkta och smakar annorlunda fettit, görs på ett helt annorlunda sätt men ändå väldigt angenämnt relativt en klassisk beasås

Kanske är dax för folk att göra beasås med förtjockninsgmetoder och olja istället ?
Knappast så att folk ogillar det på donken, jag tror tom folk gillar det ännu mer än klassisk beasås
Vem vet ?
Citera
2025-01-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Snubblade över ett recept som heter Falsk Bearnaisesås. Har inte hunnit testa själv men ska tydligen vara gott.

Falsk Bearnaisesås
2 dl creme fraiche
1 grönsaksbuljongtärning
2 äggulor
torkad dragon

1) Ta fram en kastrull, häll i creme fraiche i den. Hacka buljontärningen ordentligt och ha i den också. Låt creme fraichen koka upp och puttra så länge så hela buljongtärningen kokat in.

2) Ta av kastrullen från plattan, knäck i de 2 gulorna och rör om. Ha också i valfri mängd dragon. Tillbaka upp på plattan och koka upp tills det tjocknar. Servera med köttet och strips. KLART!

Från https://www.niiinis.se/2019/09/18/fa...k-bearnaisesas

Eller köp majonnäs och häll i lite dragon
Citera
2025-01-29, 00:06
Medlem
Vem0ths avatar
Det råder en väldigt inhemsk myt att bearnaisesås ska serveras varm eftersom många upplevde varm pulverbea som små. En bearnaise är som bäst 2-3 dagar efter den gjorts då dragonen och andra örter får chansen att sätta smak. En nygjord bea smakar bara smörbaserad majonnäs, vinäger och lök. Dragonen behöver tid för att komma in.

Egentligen så kanske man bara vill ha majo på smör med lök och vinäger i. Det är i o för sig en bra combo, men dragonen för mig är viktig.
Citera
2025-01-29, 07:00
Medlem
klybans avatar
Citat:

Men de som beställer in en biff well done med en skopa dragonsörja på kommer jag aldrig förlåta
Är det dragonen du är så emot?
För annars finns ju det gott om av dessa emulsionssåser/röror, eller vad man nu ska kalla dom olika sorterna.
Citera
2025-01-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Är det dragonen du är så emot?
För annars finns ju det gott om av dessa emulsionssåser/röror, eller vad man nu ska kalla dom olika sorterna.

Inte emot, men som vanligt när det gäller vissa kryddor så är det finlir som gäller.
Vitpeppar är en. Dragon är en annan - för mig alltså
Det kan lika gärna vara mina smaklökar som är off.
Men som sagt, jag tycker all bea, från mannerströms och uppåt, tar över. Så som den normalt serveras
Men det beror ju på hur den används, ska den in i nått bröd eller liknande måste ju smaken vara mer mättad
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2025-01-29 kl. 20:34.
Citera
2025-01-30, 07:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Inte emot, men som vanligt när det gäller vissa kryddor så är det finlir som gäller.
Vitpeppar är en. Dragon är en annan - för mig alltså
Det kan lika gärna vara mina smaklökar som är off.
Men som sagt, jag tycker all bea, från mannerströms och uppåt, tar över. Så som den normalt serveras
Men det beror ju på hur den används, ska den in i nått bröd eller liknande måste ju smaken vara mer mättad
Gillar bägge, dock använder jag inte dragon till speciellt mycket.
Vitpeppar är mer flitigt används istället, och gärna till stekt kött och fisk, som jag finner den mycket viktig.

Smaken är som baken, och varför jag frågade var för att du argumentera dess konsistens, men mest såg utfallen mot dragon.
Avser detta även färsk dragon?
För torkad har ju en lite speciell smak mot färsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in