• 1
  • 2
2007-11-22, 09:16
Medlem
barkeepers avatar
Haha...

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Alltså, avsaknaden av prickar över ö gör verkligen rubriken en smula avtändande...
...ja, førlåt.
Citera
2007-11-22, 10:28
Medlem
PaintSpots avatar
Chili-fisksoppa

Okej, jag är ingen kulinarisk mästerkock men hoppas ni hajjar ändå för den blir förjävla god.

400g fisk. Köp frysta fiskbitar eller fixa till stora bitar själv. Finns en bra påse på hemköp/konsum och sånt med fryst sej/torsk/lax i stora munsbitar.

1 påse norsk fisksoppa från knorr.

Koka fisken i salt enligt påsjäveln tills den är klar.

Under tiden så kokar du upp soppmixen enligt påsen, ha i mjölk enligt påsen och dessutom 1dl grädde i slutfasen så det inte blir för tjockt och kladdigt. Men ändå fylligt och rinnigt.

Ha i ordentligt med samba olek för att ge soppan lite smakstyrka, krydda även med chilikrydda. Smaka av, gör det så starkt som möjligt.

Släng i fiskbitarna i soppan, du kan även ha räkor.
Klart.

Fixa vitlöksbröd också. Eller vanliga baguetter med någon schysst ajole(stavning).

Mitt recept suger, beskrivningar för tider och mängder finns på påsarna och det är dundergott ;o.
Citera
2008-01-25, 00:04
Medlem
meehLarssons avatar
BROCCOLISOPPA (vegetarisk)
6 Portioner.

Ingredienser
1kg potatis, mjöliga
2 morötter
4pkt broccoli
4-5 grönsaksbuljongtärningar
½liter grädde
2liter vatten
peppar och ev salt.
1 dl vetemjöl, ev

Tillagning
Koka upp vatten, lägg i buljongtärningar
2)Skala potatis tärna dem och lägg dem i buljongvätska.
3)Rensa broccoli och dela de i fina "buketter", resterande rives sönder. Lägg i buljongen. Passa broccolin och ta ut den önskade mängd som Du vill ha sedan som dekoration och smakförhöjare. Resterande soppa mixas med stavmixer försiktigt då det stänker kolosalt varmt ifrån det.
4)Man kan reda soppa med ett par matskedar vetemjöl utblandat med vatten: glöm ej att rör kraftigt i soppa nedan Du häller i redningen så sliper Du klumpar i soppa.
5)häll i grädde
6)smaksätt med pepparn och tillsätt de förut utplockade broccolibuketter.
Citera
2008-01-25, 08:09
Medlem
klybans avatar
Mina soppor har en tendens att bli lite för matiga ibland, eftersom jag oftast gör soppa som lunch, för att senare intaga en lite större middag.

Brukar bli kyckling,lök,lite rotfrukter och böner ev en eller flera sorter.
Sen inte så himla mycket vätska förhållande till det andra = matig.
Men jag gillar det så, så man ska väl inte klaga
Citera
2008-01-25, 14:10
Medlem
Citat:
Alltså, avsaknaden av prickar över ö gör verkligen rubriken en smula avtändande...
Tänkte detsamma, fast å andra sidan hade det varit värre om han stavat med ett p istället.
Citera
2008-01-25, 15:02
Medlem
Citat:

Jag blev faktiskt såå nyfiken på rubriken...
Blev lite besviken sedan jag fått upp texten
Har inte haft så mycket till övers för soppor ,
men nyligen upptäckte jag faktiskt att
Bortsj(stavn?),(rödbetsoppa av rysk härkomst) är VÄLDIGT gott..åtminstone den varianten jag fick den i...
Jag har inget bra recept att bjuda,men man kan väl alltid fråga farbror Google antar jag...
Citera
2008-01-25, 20:00
Medlem
Minestrone

2 l Hönsbuljong
300 g Rimmat fläsk
3 dl Gröna ärtor
3 dl Risoni (alt spagetti bruten i små bitar)
2 st Potatisar
1 st Morot
1 st Gul lök
1 st Purjolök
1 bit Rotselleri
2 msk Tomatpure
ca 3 st Vitlöksklyftor
Salt och peppar

Körvel, finhackad
Bladpersilja, finhackad
Riven parmesanost (färsk)

1: Skala och ansa rotsakerna. Skär dem och fläsket i strimlor.

2: Fräs (svetta) fläsket utan att det tar färg. Tillsätt tomatpuren och krydda med körvel, peppar och pressad (eller mosad och finhackad) vitlök.

3: Slå på buljongen och koka upp. Tillsätt lök, purjo, morot, potatis, selleri samt risoni efter respektives koktid och låt sjuda på svag värme. När allt är genomkokt tillsätter du ärtorna.

4: Smaka av med lite salt samt eventuellt lite mer peppar, körvel och om det behagas några droppar vinäger eller citronsaft för lite syra.

4: Ge soppan ett uppkok och servera rykande het, överströdd med persilja och fint riven parmesanost. Eller i ditt fall slå upp soppan i en termos och ta med dig lite parmesan och persilja separat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in