2007-11-21, 00:19
Medlem
BennyGass avatar
Snart är det ju Jul, jag och min släkting tänkte "damma av" den gamla utrustningen, vi har tröttnat på att åka till Tyskland

Förr i världen (läs innan Tyskland) använde vi alltid Alcotec 3 (numera 6? http://www.turbo-yeast.biz/Svenska/Alcotec_6.htm) brun papperspåse

Var väldigt nöjd med denna jäst...inte för att mäsken blev klar på 2-3 dagar, för det blev den ju aldrig MEN slutresultatet blev helt utan bismak med endast EN kolning (12L. genom en påse Norrlandskol)

Vi provade lite andra sorter ibland som skulle jäsa "SNABBARE" och "Starkare mäsk 16-17% utlovades, tyckte att varenda gång smakade resultatet hjorthornssalt eller nån annan äcklig bismak

Så nu till min fråga>>>>>>>>>

Har det hänt något revulotionerande med TurboJästerna på siståne

Dela med er av era erfarenheter av "De nya fantastiska Turbojästerna"
Citera
2007-11-21, 02:21
Medlem
Den populäraste 24h jästen är nog cobra.

Och den populäraste 'vanliga' är nog willes 8kg turbo.

Citera
2007-11-28, 14:20
Medlem
RallyHarrys avatar
Alcotec 48 Pure Turbo finns att köpa på www.turbojast.se Har väldigt bra erfarenheter av den jästen. Jäser förhållandevis snabbt, men framförallt rent och jäser alltid ut tillskillnad från många andra skitjäster på marknaden...
Citera
2007-11-28, 15:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyHarry
Alcotec 48 Pure Turbo finns att köpa på www.turbojast.se Har väldigt bra erfarenheter av den jästen. Jäser förhållandevis snabbt, men framförallt rent och jäser alltid ut tillskillnad från många andra skitjäster på marknaden...
Jag har inte testat så himla många sorter men denna turbojäst har aldrig gjort mig besviken hittentills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in