2013-03-10, 00:00
Medlem
vonOlofs avatar
Det största varuvärdet jag har haft på en enskild order/försändelse var drygt 80 USD. Den landade utan åtgärd på mitt lokala utlämningsställe.

Ett par gånger har paket tagits in för öppning/klarering, men har sedan bara förslutits igen med post/tull-tape och skickats vidare för avhämtning.

Samtidigt finns det ju åtskilliga vittnesmål om hur prylar för 20 spänn kan plockas in och åsättas moms på några enkronor, men framförallt tillkommande klareringsavgift 100 kr.
2013-03-10, 03:33
Medlem
Min högsta order har legat på 165$ och det var inga problem med den och det har det inte varit med några andra heller. Snabbfrakt verkar vara lättare för tullen att kolla än det vanliga flygpaketen.

Ett tips är att se att du får rätt spårningsnummer har varit med om att det har skickats fel nummer och de är inte roligt.

/Kungen1982
2013-03-10, 05:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Samtidigt finns det ju åtskilliga vittnesmål om hur prylar för 20 spänn kan plockas in och åsättas moms på några enkronor, men framförallt tillkommande klareringsavgift 100 kr.
Behövs det piska eller morot för att få upp en omröstning om hur vanligt det är med tullavgifter och för vilka värden?
2013-03-10, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Behövs det piska eller morot för att få upp en omröstning om hur vanligt det är med tullavgifter och för vilka värden?
Värdet har inget med det att göra. EMS går med andra speditörer än posten, speditörer som tullklarerar allt. Posten däremot låter mycket glida igenom och tar närmast slumpvis ut saker för kontroll. Man ryker på avgiften för hanteringen, om de fingrar på paketet, och sen är det moms. Tull slipper man generellt upp till 1300:-, vissa varuslag tullas dock från första kronan. Gåvor verkar man ha ett undantag på nu igen, momsfritt upp till 400:-.

Tull
Tullfri gåva
B!
2013-03-10, 08:36
Medlem
lulz123s avatar
Betalar man 100 kr klareringsavgift på 20kr prylar? Lär det inte bara vara att säga att "Jag har inte beställt något". Sen beställa grejen på nytt och hoppas på att man slipper avgift den gången?
2013-03-11, 00:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Värdet har inget med det att göra. EMS går med andra speditörer än posten
Och? ems är inte ett krav för att åka på tullavgift.
2013-03-11, 01:23
Medlem
Citat:
Och? ems är inte ett krav för att åka på tullavgift.
Jag tror du behöver läsa inlägget igen. EMS är i det närmaste en garanti för att man åker på avgifterna, i fallet av vanlig postfrakt handlar det enbart om slump. I båda fallen är värdet fullständigt ointressant.
B!
2013-03-11, 01:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Jaha är det så det heter nu
2013-03-11, 02:18
Medlem
Citat:
Jaha är det så det heter nu
Ja, och så hette det från början med. Är det något i inlägget som verkar oklart är du välkommen att peka på det, för så vitt jag kan se står följande klart och tydligt i inlägget:
Citat:
Posten däremot låter mycket glida igenom och tar närmast slumpvis ut saker för kontroll.
Så vitt jag kan se är det otvetydigt att saker skickade med annat än EMS kan komma att kontrolleras, och att så sker, slumpvis, men att det inte, som med privata speditörer, är en närmast 100%'ig kontroll. Skillnaden är helt enkelt vem som ska kontrollera försändelsen. EMS = Speditören. (Värt att nämna, även posten hanterar självklart EMS, och i det fallet är det posten som klarerar, varför EMS hanterade av posten också har närmast 100%'ig kontroll, och avgift, medan "vanlig" post / postpaket är tullens eget problem.
EMS innebär helt enkelt att speditören gör det åt dig/tullen, för att det ska gå fortare. Föga förvånande att man sällan eller aldrig sliper avgifterna...
B!
2013-03-11, 03:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ja, och så hette det från början med.
Skitsnack du har tidigare skrivit att värdet påverkar hur stor risk det är att ett paket åker på tullavgifter och dylikt...
2013-03-11, 11:56
Medlem
Ja, värdet påverkar hur stor chans det är att ett kontrollerat paket faktiskt drabbas av avgifterna, som tidigare nämnts, det finns folk som är mänskliga och låtsas som om de aldrig hanterat paketen om de konstaterar att värdet på försändelsen är mycket lägre än avgifterna. Paketet har fortfarande blivit kontrollerat, och det helt slumpvis.

Det är dock härligt att du bestämt dig för vad det du inte håller med mig om. Du får tramsa vidare på egen hand.
B!
2013-03-11, 16:26
Medlem
Såja nu kom mitt paket ifrån aliexpress, beställde den 17 Feb o idag kom den.

Beställde en datormus o allt var schysst paketerat med bubbelplast o de där, skyddplast på musen o låda som ser ok ut.

Blir nog fler beställningar i framtiden!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in