Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-19, 17:44
Medlem
Jo jag börjar bli trött på dessa överhettningsproblem på mitt X1950XTX och vill göra något åt det. Idle så ligger kortet på ca 80 grader, i load har jag inte lyckats mäta så bra ännu men det lär väl gå uppåt 110-120 grader säkert.
Just nu sitter originalkylningen på kortet. Det jag funderar över är om det skulle göra stor nytta om jag satte dit ett Thermaltake kopparkylfläns som väger ca 400g? På det tänkte jag använda en 80mm fläkt.

Sen en andra fråga, Gpun kanske inte mår så jättebra av att ha en 400g metallbit hängandes under sig utan något stöd? Som kylpasta har jag tänkt använda nån Arctic silver värmeledande lim. Men av egen erfarenhet vet jag att jag kommer inte ha en enda chans att få loss kylflänset efter det har torkat Vore trist om korten skulle hamna på 100 grader idle eller om flänset skulle vara för tungt för kortet när jag väl "limmat" fast det.
Citera
2007-11-19, 17:51
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Jo jag börjar bli trött på dessa överhettningsproblem på mitt X1950XTX och vill göra något åt det. Idle så ligger kortet på ca 80 grader, i load har jag inte lyckats mäta så bra ännu men det lär väl gå uppåt 110-120 grader säkert.
Just nu sitter originalkylningen på kortet. Det jag funderar över är om det skulle göra stor nytta om jag satte dit ett Thermaltake kopparkylfläns som väger ca 400g? På det tänkte jag använda en 80mm fläkt.

Sen en andra fråga, Gpun kanske inte mår så jättebra av att ha en 400g metallbit hängandes under sig utan något stöd? Som kylpasta har jag tänkt använda nån Arctic silver värmeledande lim. Men av egen erfarenhet vet jag att jag kommer inte ha en enda chans att få loss kylflänset efter det har torkat Vore trist om korten skulle hamna på 100 grader idle eller om flänset skulle vara för tungt för kortet när jag väl "limmat" fast det.
Problemet är inte att kylaren väger för mycket för kortet, problemet är att moderna grafikkort har mycket som vill kylas.
Själv satte jag på processorkylare på ett 9800pro, tyst, bra och billig kylning var det.
Det blir lite tight med minneschippen som också behöver kylning och en rad andra komponenter, men nog går det om man letar rätt på en passande kylare, planerar lite och tar till lite manliga verktyg.

edit: läste inte det sista du skrev, du kan absolut INTE limma fast kylaren i GPU'n
Kortet är ju dock fullt av monteringshål så varför inte använda dom?
Citera
2007-11-19, 18:06
Medlem
nivamans avatar
har du kikat på dessa?
http://prisjakt.se/kategori.php?k=58...ms=k=s11669107
Citera
2007-11-19, 23:30
Bannlyst
Gör ett manuellt fläktschema med ATI tool eller eventuellt rivatuner.

Gör så att fläkten går på (egen uppskattning)...
~20% när GPUn är upp till ~60 grader varm.
~40% när GPUn är upp till ~70 grader varm.
~60% när GPUn är upp till ~80 grader varm.
~80% när GPUn är upp till ~90-95 grader varm.
~100% när GPUn är varmare än 90-95 grader celsius.

Förhoppningsvis behöver fläkten aldrig gå på 100% med ett sådant fläktchema. Förhoppningsvis går den på 20%, 40%, 60% vid normal användnig och i allra värsta fall 80% korta stunder. Om den låter för mycket kan det vara värt att titta på vad jag skriver i nästa stycke.

Det kan hjälpa att bättra på chassiventilationen med bättre luftgenomströmning. Suger grafikkortsfläkten in 25 gradig luft är det bättre än att den tar in 30+ grader varm luft. Det kan man göra antingen med bättre kabeldragning, öka fläkthastigheten på utblåsfläkt, skaffa en tyst insugsfläkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in