Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-18, 10:23
Medlem
Varje år efter familjens kräftskiva tar jag hand om alla skal och kokar fond till framtida kräft- eller -skaldjurssoppor...

Nu tänkte jag bjuda hem lite folk som var med på någon av höstens kräftskivor och ska då bjuda på kräftsoppa till förrätt. Men jag har ohyggligt svårt att välja fortsättningen. Jag var inne på någon mustig gryta på vilt, men soppan tenderar att bli ganska "matig" eftersom jag använder ganska mycket riktig grädde i den så en gryta kanske blir för kraftig?

Vad tycker ni man ska fortsätta med? Jag har inget "tema" eller liknande utan bara god vällagad mat.

Även tips på drycker välkomnas. Själv är jag nykterist så jag har lite svårt att ha full koll på bra viner till soppan och den ännu okända varmrätten.

/Tommy
Citera
2007-11-18, 10:45
Medlem
barkeepers avatar
Kan foresla...

Citat:
Ursprungligen postat av toru
Varje år efter familjens kräftskiva tar jag hand om alla skal och kokar fond till framtida kräft- eller -skaldjurssoppor...

Nu tänkte jag bjuda hem lite folk som var med på någon av höstens kräftskivor och ska då bjuda på kräftsoppa till förrätt. Men jag har ohyggligt svårt att välja fortsättningen. Jag var inne på någon mustig gryta på vilt, men soppan tenderar att bli ganska "matig" eftersom jag använder ganska mycket riktig grädde i den så en gryta kanske blir för kraftig?

Vad tycker ni man ska fortsätta med? Jag har inget "tema" eller liknande utan bara god vällagad mat.

Även tips på drycker välkomnas. Själv är jag nykterist så jag har lite svårt att ha full koll på bra viner till soppan och den ännu okända varmrätten.

/Tommy

...en petit chablis till forratten.

Till varmratt kanske en kottratt med lattare sas till skulle fungera, till exempel en entrecote med rodvinsky och hemmagjorda pommes? Med ett fylligt rott till, kanste en Altos Hormigas Malbec, eller om du vill kosta pa lite mer kan du ta deras Riserva.

Eller varfor inte en flask karre med applen, potatis och skysas? Med en Terreno Chianti Classico till, eller om du vill kosta pa lite mer, en Terreno Chianti Classico Riserva.

Eller sa kan du ju gora en puttanesca, med en bra Barolo till, det brukar alltid ga hem. Skulle foresla en Barolo Bussia fran 2001 eller 2003, aven om dom kostar runt 500 kronor, den ar fantastisk.
Citera
2007-11-18, 10:46
Medlem
w84funs avatar
Jag skulle välja att göra kyckling- eller köttgrillspett som serveras med olika såser, sallader och små ugnsbakade potatisar. På så sätt kan var och en äta gott men själva välja tillbehören efter hur hungrig man är. Men det är min personliga smak. Antagligen får du mer kunniga råd av andra som vet mer här.
Citera
2007-11-18, 11:56
Medlem
philosopherkings avatar
Jag testade att laga ugnsstekt kyckling haromdagen. Det var en otrolig hit. Och valdigt latt att laga till flera personer. Kopte 2 st medelstora kycklingar som jag stoppade med lite fyllning, och korde dom i ugnen i ca 2 o en halv timme.
Under tiden dom var i ugnen sa hade jag tid att laga lite Mos, sas, gronsaker och efterratt..
Det blev en riktig hit.. Alltid kul med en stor fagel pa bordet. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in