• 3
  • 4
2007-11-19, 09:57
Medlem
barkeepers avatar
Da skall jag...

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Nejdå, det är helt ok. Jag ska ändå börja banta på nyårsdagen, tänkte jag
...hitta ett bra forum for fiskupplevelsen. Den gar utanpa det mesta.
Citera
2007-11-19, 17:01
Medlem
poojks avatar
depaul

ang bigbrother grejen så kan vi ju styra lite mer GI inriktade måltider med kött och feta såser haha klockren ide :P om det finns bira så kan man ju överväga att ställa upp
Citera
2007-11-19, 17:07
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Intressant att man behåller såväl kappan som benet för att skydda köttet! (skydda mot att köttet skall oxidera - eller?)

ja det är för att skydda köttet. jag har testat att hänga en biffstock upp till snudd på 2 månader, det gjorde att köttet blev mört som oxfilé, samt att det smakade underbart gott.
Citera
2007-11-19, 17:21
Medlem
barkeepers avatar
Nar jag bodde...

...pa landet hangde vi ut en hel rack of ribs, lindade in den i kokshanddukar, och lat den hanga i 4 veckor. Fick skara bort lite mould fran kanterna, sen var den kanon. Smaken var fantastisk. men da maste man ha bra kvalitet pa kottet.
Citera
2007-11-19, 21:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
ang bigbrother grejen så kan vi ju styra lite mer GI inriktade måltider med kött och feta såser haha klockren ide :P om det finns bira så kan man ju överväga att ställa upp
OK, du är med i gänget .

~Paul~
Citera
2007-11-19, 23:09
Medlem
barkeepers avatar
Schlachter borsse i Hamburg

Jag och en affarskollega stamde traff i Hamburg, jag flog in fran London, och han ifran Kopenhamn. Det var en stor arlig fest som kallas Eisbein Essen pa gang dar. Varken jag eller kollegan hade lust att sitta i en hall med 2000 fulla manniskor som hade matkrig, sa vi traffades pa en restaurang som jag fatt rekommenderad, kallad Schlachter Borsse.

Nar jag kom in i restaurangen sa var det som att komma in i nagons vardagsrum. Det fanns nagra bord, en liten bar, och en salig rora av manniskor. Men det var nagot speciellt med folket som var dar. Alla verkade sa avlsappnade. Aven fast lokalen var full, sa var ljudnivan ganska dampad. Jag hade fatt hora att hit gick folk som hade ett genuint intresse i kott och vin, inget stalle att posera pa. Jag insag snabbt att slipsen passade battre i fickan, an som en snara runt halsen, sa dit forpassade jag den innan nagon upptackte mig.

Agaren kom fram och halsade valkommen, en stor rodbrusig karl som definitivt sag ut som om han njot av maten lika mycket som hans gaster. En vanskaplig dunk i ryggen, och en nyfiken fraga om hur jag hade hittat dom. Valdigt snabt hade jag en dry martini i handen, inte en favorit drink for mig, men just nu var den faktiskt helt ratt. Ingen tittade at mitt hall, alla hade fullt upp med att njuta av maten.

Nar mitt sallskap kom efter 10-15 minuter, satte vi oss ned och bestallde maten. Vi hade blivit varnade att portionerna var enorma, sa vi hoppade over forratten. Vi bestallde en chateau briand, med bearnaise sas och stekt potatis. Agaren log hemloghetsfullt, och forsvann ut i koket, utan att ens fraga vad vi ville ha att dricka. Snart kommer han tillaks, med ett finurligt leende pa lapparna. "Mit unsere Chateau Briand mussen Sie Barolo trinken", och sa stod det en flaska Barolo fran -95 pa bordet. Efter dekantering kunde vi bada kanna doften av vinet sprida sig i runt bordet. Det vattnades i munnen. Forsta sippen, rulla runt i munnen, dra in lite luft...aaahh...himmelrike...en klunk till, kanna pa sammansattningen..battre och battre. Lapparna fastnade pa tanderna, mycket tanniner, och stora glas dar man far ned nasan ordentligt. Jag bara flinade som en idiot, det har vra verkligen ett bra vin. Sa blev det plotsligt alldeles tyst i restaurangen. Dorren till koket oppnades, och agarens fru kom ut med maten. Da upptacker jag att alla stirrar pa oss. Med van hand skar agaren upp kottet i lagom tjocka skivor, och jag kanner lukten av bra mat nar den ar som bast. Jag tog min forsta tugga, och blev helt tyst. Den bara smalte i munnen! Flinet blev bredare och bredare, och till slut maste jag bara skratta. Da brots tystnaden i rummet, och vara bordsgrannar stamde in i skrattet. Det visade sig att alla var stamgaster, och de var valdigt stolta over maten pa deras kvarterskrog. De hade sett den har reaktionen forut, och tyckte det var lika kul var gang.

Med stekt potatis med sma bitar saltat och rokt flask i, bearnaise sas med lagom mycket dragon, och en frasch gronsallad pa sidan kunde jag inte be om battre middag. Dofterna, smakerna, konsistensen pa kottet, de fantastiska vinet, och det genuina gemytet bidrog till en kanonkvall.

Vi var alldeles for matta for att ata efterratt, till agarens fortret och hans frus fortvivlan, men vi tog en dubbel espresso och var sitt glas Ceur de Lion 1968, en av mina favorit calvadoser.

Sa, om ni nagon gang befinner er i Hamburg, prova denna parla. Men ta med stora planboken, for nar agaren bestammer vinet kan det bli hur dyrt som helst. Speciellt om man dricker tre flaskor utan att kolla priset...
Citera
2007-11-21, 11:29
Medlem
barkeepers avatar
Mer matporr.

Vet inte om detta var vad tradstartaren menade...men jag har en berattelse till, dar maten egentligen bara spelade en av huvudrollerna, men jag tankte dela med mig anda.

Nar det har hande var jag runt 20 ar gammal, och var nyinflyttad till Stockholm. Genom jobbet hade jag fatt kontakt med en tjej fran Curacao, som bodde i Oslo. Vi pratade mycket pa telefon, emailade, och sa vidare. Hon lat kanontrevlig, och hon berattade om maten hon lagade. Pa den har tiden begransades mitt matintresse till att laga lite, och ata mycket. Hennes beskrivningar vackte verkligen min nyfikenhet. Att hon dessutom for tva ar sedan vunnit "Miss Beach" och "Miss Legs" i Miss Curacao tavlingen hjalpte ju ocksa for en som just blivit utslappt fran tva ar pa ubat.

Sa bjod hon slutligen hem mig till sig, i Oslo. Jag tog bussen, och kom fram vid 11 tiden pa en fredag. Hon hade sagt att hon skulle fylla kylen med mat och ol, och skamma bort mig hela helgen, sa detta sag jag fram emot. Hon kom och hamtade mig i taxi vid busscentralen, och wow. Vilken tjej. Stora morka ogon, smal midja, och varje gram satt dar det skulle. Vi akte hem till henne, och jag gick for att inspektera kylen, men dar tog det stopp. "Get out of da kitchen boy, before I snap ya!". Har var det hon som bestamde, ingen tvekan om det. Jag fick order om att ga och satta mig och titta pa TV, medans hon fixade lite mat at mig. Jag gjorde som hon ha, och fick igang TV:n. Formel 1, perfekt. Sa kommer hon in, och ger mig en flaska red stripe, ler, och gar tillbaks till koket. "Bra borjan" tanker jag. Sa kommer hon tillbaks med en skal nachos, men den har gangen har hon tagit av sig jansen, sa hon har bara en string och en troja pa sig. Annu battre. Andra gangen hono kommer tillbaks, men dip till mina nachos, har aven trojan akt av. Sa BH och string ar allt hon har pa sig..."Oj oj oj" tanker jag "detta blir farligt". Nasta vanda hon kom hade hon tagit av sig BH:n ocksa. Hon hade vackra former, valdigt vackra. Fina runda brost, platt mage och...Men vanta! Vad var det hon hade i handen? REVBENSSPJALL! Brost, ben, rumpa och platt mage blev helt ointressant. Jag var hungrig! Sa jag strackte mig efter maten, och borjade ata. Jag har ingen aning om vad hon hade gjort med dom, med det var det basta spjall jag atit.Lagom spicy, med en smak av nagon tropisk frukt, skulle gissa pa mango. Inte speciellt salt, mer at det sota hallet. Och sa mora sa kottet ramlade av benet..jag var i himlen. Dar sitter jag med en ol i ena handen, och ett spjall i den andra, och om jag hade haft en arm till hade jag haft fjarrkontrollen dar, med en fantastiskt vacker flicka i enbart stringtrosor. Det later otroligt, men det skall tillaggas att vi hade haft en ganska intensiv mail-vaxling innan vi traffades forsta gangen, och nu gled hon ned och gjorde det som helt enkelt var en typisk fjantig machodrom, men berattelsen om det passar inte in i detta forum.

Sa, om nagon vet hur damerna i Curacao tillreder revbensspjall, sa far ni garna ge mig receptet....
Citera
2007-11-23, 19:30
Medlem
barkeepers avatar
Bump

Vill ha mer matporr.
Citera
2007-11-26, 07:47
Medlem
En fruktpizzas avatar
...

Med andra ord så får jag utöka min kulinariska repertoar med hängning av köttet...

Som barkeeper säger: Mera matporr önskas! Det är ju trådens främsta skäl till att den uppkom överhuvudtaget...

Lycka till nu!

.
Citera
2008-06-13, 20:13
Medlem
barkeepers avatar
Bumpar igen...

....mer matporr. Ar det ingen som kan beskriva en Wayu-Teppanyaki pa ett bra satt? Eller en thailands restaurant som gjort nagot alldeles extra? Vill dregla lite ikvall.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in