2007-11-18, 19:59
Medlem
Skumfidusens avatar
Så sent som idag kastade jag faktiskt in en rostbiff i ugnen innan svärmor kom på besök. Enkelt när man har en termometer..allt sköter sig själv. Till detta blev det kokt potatis, smörslungade grönsaker, helstekt smålök samt en skysås. Måste säga att jag blev riktigt nöjd även om det var första gången jag lagade helt kött i ugnen
Skulle nästan kunna bjuda min kock till far på detta
Citera
2007-11-18, 20:06
Medlem
Andremasks avatar
Föredrar ju att äta kött, så ett antal olika stekar har det ju blivit genom åren. Bästa på senare tid var en 18 oz(454 g) T-bone steak, precis bara lagom brynt på utsidan och helt underbart mör! Kunde nästan tugga den med ögonbrynen
Anrättningen serverades på ett Holiday Inn utanför Houston, så något bra kan de göra i det landet i alla fall.
Citera
2007-11-18, 20:24
Medlem
skinner5000s avatar
Lammstekar av olika slag tillhör mina favoriter (men gillar iprincip alla typer av stekar). Idag tillagade jag en lammstek där jag tryckte in delade och skalade vitlöksklyftor lite överallt i köttet, sedan saltade jag och pepprade och stoppade in köttet i ungen. Till detta serverade jag hasselbackspotatis och whiskysås samt en simpel sallad med ruccola och crispsallad, avocado, röd paprika, fetaost och valnötskärnor.

Fantastiskt gott.
Citera
2007-11-18, 22:14
Medlem
Muppis avatar
Frestande tråd. Antar dock att det mesta som nämna kostar en hel del.

Förra julen bjöd jag iaf familjen på dovhjortsstek. Alltid nåt.
Citera
2007-11-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppi

En oxstek eller rostbiff på 1½kg hittar du för runt en hundring. Inte så farligt dyrt.
oxstek och rostbiff brukar väl kosta runt 69-89kr per kilol
Citera
2007-11-18, 22:40
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Detta låter som musik i mina öron! Pommes är också guldgott till kött. Jag får nog läsa på lite mera om att hänga köttet, man har ju hört talas om välhängt... (i andra sammanhang...)

Att hänga kött är enbarnlek, det som behövs, förutom köttet är en plats där det kan hänga. ett stort kylrum och en köttkrok, det är kanske det mest knepiga. sen ska det inte vara mer än 4+.
köttet ska vara marmorerat och ha kappan kvar, benet skyddar köttet. sen är det bara att hänga det. efter ca 10 dagar så skär jag loss fett från kappan och smälter, penslar sen alla delar där köttet är exponerat, köttet kapslas in och nu kan det hänga ett bra tag och bli mörare och smakrikare.

satan vad sugen jag är på T-ben och entrecote med ben!
Med pommes och så ett rejält glas med sval pilsner till
Citera
2007-11-18, 23:00
Medlem
barkeepers avatar
I somras...

..satt jag pa en restaurant i Canary Wharf i London, pa Gaucho Grill narmare bestamt. Den ligger alldeles vid Themsen, och har uteservering. Chefen hade varit lite nazi hela veckan men nu var det fredags lunch, och helgen lag framfor. Vadret var fantastiskt, solen sken, och vattnet glittrade. Den mycket vackra servitrisen hade just tagit bort mitt tomma pilsnerglas, och ersatt den med en ny, kall, med alldeles lagon skum pa toppen. Samtidigt satte hon forratten framfor mig, peruanska ceviches, olika seafood specialiteter. En med en scampi i nagot som liknade en tjock bloody mary, en pilgrimsmussla i lime och chili, och en vit fiskbit i en sas som jag an i dag inte kan placera. God var den i alla fall. Nar jag var klar med den kom samma servitris och tog bort glas och tom tallrik, och gav mig annu ett leende. Nazi chefen var som bortglomd.

Soumillieren kom ut med mitt vin, en Catena Alto Malbec, ett fylligt rodvin fran hog hojd i sydamerika, med mycket tanniner, och en fantastisk bouquet. Jag sippade lite, drig in luft mellan tanderna, och nickade till soumilieren. Han fyllde upp mitt glas, och flyttade sig at sidan for att slappa fram tva servitriser. En av dom hade med sig tillbehoren jag bestallt. Bearnaise sas, champignoner i vitlok, tomatsalad, shoestring pommes frites, och fransk senap. Dessutom serverar Gaucho nagot som jag inte kan namnet pa, det ar majs som ar mosat och lite kramigt, serverat i en smallkaramell liknande korg gjord av skalet till majsen. Sot och gott, bra kontrast till dijon senapen. Bakom henne stod den andra servitrisen, med min lon efter en tuff vecka. En tjock, varm tallrik med en kottbit pa. Inte vilken kottbit som helst, utan en sirloin, 300g. Tjock och saftig, stekt lite mer an bleu, men bara lite. Precis som jag vill ha det. Nar jag lat den onodigt skarpa kniven skara genom kotter sa rinner lite kottsaft ut pa tallriken, som jag forfarande inte lagt nagra tillbehor pa. 28 dagar hade kottet hangt, inte "upp till 28 dagar" utan 28 dagar. Argentinsk biff nar den ar som bast. Da fortjanar den att avsmakas utan tillbehoren, atminstone i borjan. Jag tar en lite storre mun av vinet, och later den sammetslena vatskan rulla runt i munnen, kanner varmen sprida sig i kroppen. Efter tva, tre tuggor av kottet borjar jag lugna ned mig lite, ata lite saktare, se mig omkring, titta pa folket vid borden bredvid, och andas. Kottet ar perfekt marmorerat, stekytan ar precis som den skall vara, och smaken ar gudomlig. Nar steaken var slut hade jag en tredjedel kvar av vinflaskan, alldeles lagom att sippa pa tills jag bestamt mig for efterratt, vafflor med chokladsas ochvaniljglass. Suck. Ibland saknar jag London.

Om ni aker till London, sa rekommenderar jag denna kedja, och speciellt den pa Canary Wharf. Oslagbart.
Citera
2007-11-19, 00:19
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
..En massa ljuvlig matporr...

Citera
2007-11-19, 00:31
Medlem
barkeepers avatar
Forlat...

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
..jag har en fran en fiskrestaurant i Grekland, och en fran Asia de Cuba i London...skall jag lata det vara?
Citera
2007-11-19, 01:04
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
..jag har en fran en fiskrestaurant i Grekland, och en fran Asia de Cuba i London...skall jag lata det vara?

Nejdå, det är helt ok. Jag ska ändå börja banta på nyårsdagen, tänkte jag
Citera
2007-11-19, 06:29
Medlem
En fruktpizzas avatar
...

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, det skulle vara en syn. Ett antal övergödda herrar med fett drypande om hakan och rödvinsfläckar på de vita förkläna krypandes ut med glåmiga ögon och rufsigt, oljigt hår .

~Paul~

Hahaha!!! Tala om "bra TV"... Jag skulle komma rullande lite försiktigt efter de nedfläckade herrarna och se helt färdig ut. Väl framför kamerorna så skulle jag halka i fettet som dröp från hakan ifrån de förklädesförsedda herrarna med glåmiga ögon och med smetigt hår...

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Och när ni rullar ur huset, står Du-är-vad-du-äter-Hitler på pass, hugger er i kragen och släpar bort er för en session på stampade morötter...

Edit: Jag vill också vara med...men jag tror inte ev övergödda damer får visas i rutan längre. Om de inte heter Babben...

Näää!!! Säg inte så!

Vilken syn va?

PS. Vi reserverar en plats i huset åt dig också - oavsett din förväntade viktökning...

Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Att hänga kött är enbarnlek, det som behövs, förutom köttet är en plats där det kan hänga. ett stort kylrum och en köttkrok, det är kanske det mest knepiga. sen ska det inte vara mer än 4+.
köttet ska vara marmorerat och ha kappan kvar, benet skyddar köttet. sen är det bara att hänga det. efter ca 10 dagar så skär jag loss fett från kappan och smälter, penslar sen alla delar där köttet är exponerat, köttet kapslas in och nu kan det hänga ett bra tag och bli mörare och smakrikare.

satan vad sugen jag är på T-ben och entrecote med ben!
Med pommes och så ett rejält glas med sval pilsner till

Okej, det gäller alltså att ha tillräckligt med utrymme - vilket just nu är lite svårt för min del... Saknar tyvärr utrymme för närvarande.

Intressant att man behåller såväl kappan som benet för att skydda köttet! (skydda mot att köttet skall oxidera - eller?)

Som sagt, fresta mig inte med kall öl och pommes med stek!

Citat:
Ursprungligen postat av Muppi

Har aldrig ätit någon stek från någon dov hjort (medveten särskrivning...)... Kan tänka mig att det köttet är mycket mört... Ahh!!!

Citat:
Underbar beskrivning av en utomjordlig matupplevelse!

Synd bara att det är skitflygbolaget Ryan Air som flyger dit så billigt. Har dessutom aldrig varit i just London... Detta är den första orgastiska matupplevelse jag läst - som är just engelsk! Tydligen så finns det trots allt en slags matkultur även på andra sidan vattnet trots allt!? Intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Lammstekar av olika slag tillhör mina favoriter (men gillar iprincip alla typer av stekar). Idag tillagade jag en lammstek där jag tryckte in delade och skalade vitlöksklyftor lite överallt i köttet, sedan saltade jag och pepprade och stoppade in köttet i ungen. Till detta serverade jag hasselbackspotatis och whiskysås samt en simpel sallad med ruccola och crispsallad, avocado, röd paprika, fetaost och valnötskärnor.

Fantastiskt gott.

Jag tror dig!

Spännande med nötterna, paprikan och fetaosten! Och, Hasselbackspotatisen skall vi inte tala om... Slurp!

Till Skumfidusen, Andremask och zoloth: Jag hör er! Och jag njuter av vad ni skrivit...

.
Citera
2007-11-19, 09:57
Medlem
barkeepers avatar
Joda...

...det finns mycket matkultur i England. Indiskt, Argentinskt, Kinesiskt, Japanskt, Fransks, Italienskt....ser ni monstret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in