2007-11-16, 23:20
Medlem
micke_hs avatar
Jag köpte ett Haupage DVB-S2 Tv reciverkort igår. Och jag har ett Viasat "hela huset abbonemang" eller vad det nu hette. Man skulle enligt viasats säljare kunna ha två tv apparater på en box. Och kunna titta på olika kanaler samtidigt.

Jag har nu dragit en extra antennkabel till min HTPC som jag monterat kortet i. Men jag får inte in några kanaler. Hur fan ska detta gå till? Har jag köpt fel kort eller gör jag något annat fel? Jag har testat att ringa viasat men dom verkar inte kunna hjälpa mig heller.
Citera
2007-11-16, 23:33
Medlem
Ondkvists avatar
Först måste du ha twin- eller quadro-LNB, beroende på hur många satellitmottagare som ska anslutas till skålen, annars måste du se på exakt samma kanal samtidigt på varje ansluten mottagare, eller rättare sagt kanaler med samma typ av polarisation H eller V.

Dessutom behöver du en adekvat CAM och ett abonnemangskort i varje mottagare. Vad jag som hastigast såg på specifikationerna för Hauppauge DVB-S2 saknar den CI-slot överhuvudtaget och kan bara ta emot okodade kanaler, om det är Hauppauge WinTV NOVA-HD-S2-PCI som avses.

Okodade kanaler finns det inte särskilt gott om på "Viasatpositionen" 5 grader öst, några religiösa samt några öststatskanaler bara.
Citera
2007-11-16, 23:39
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
Först måste du ha twin- eller quadro-LNB, beroende på hur många satellitmottagare som ska anslutas till skålen, annars måste du se på exakt samma kanal samtidigt på varje ansluten mottagare, eller rättare sagt kanaler med samma typ av polarisation H eller V.

Dessutom behöver du en adekvat CAM och ett abonnemangskort i varje mottagare. Vad jag som hastigast såg på specifikationerna för Hauppauge DVB-S2 saknar den CI-slot överhuvudtaget och kan bara ta emot okodade kanaler, om det är Hauppauge WinTV NOVA-HD-S2-PCI som avses.

Okodade kanaler finns det inte särskilt gott om på "Viasatpositionen" 5 grader öst, några religiösa samt några öststatskanaler bara.

Jag har quadro-LNB. Och alltså jag har redan viasat som jag betalar för. Jag vill kunna få in det kodade utbudet i min HTPC. Kan jag inte göra det med mitt kort menar du? Eller är det bara för okodade signaler? På min sattelitmottagare så finns det 3 RF-utgångar som kan ska kunna koppla till fler TV-apparater. I mitt fall så är det en HTPC med tvtunerkort.

Edit: Läste på kartongen till mitt kort nu. Det är tydligen "free-to-air High definitions satellite TV" som gäller för detta kort. Går skiten att använda alls i mitt projekt? Kan man köpa nån grunka till som gör att det funkar eller vad?
Citera
2007-11-16, 23:44
Medlem
Ondkvists avatar
Ja, men har du någon Conditional Access Module för NDS Videoguard-kryptering samt ett extra Viasat-abonnemangskort till Hauppauge-kortet? Fick som sagt uppfattningen av specarna att kortet inte är av den konstruktionen att det klarar av annat än okodade kanaler.

Utgångarna på din "vanliga" satellitmottagare har inget med det hela att göra utan du ska dra egen kabel från en av utgångarna på quadro-LNB:n direkt till Hauppaugekortet.

Egen edit: Såg din edit efter att jag sparat ovanstående. Free-to-air (FTA) bekräftar att kortet inte klarar av kodade satellitsändningar.
Citera
2007-11-16, 23:52
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ja, men har du någon Conditional Access Module för NDS Videoguard-kryptering samt ett extra Viasat-abonnemangskort till Hauppauge-kortet? Fick som sagt uppfattningen av specarna att kortet inte är av den konstruktionen att det klarar av annat än okodade kanaler.

Utgångarna på din "vanliga" satellitmottagare har inget med det hela att göra utan du ska dra egen kabel från en av utgångarna på quadro-LNB:n direkt till Hauppaugekortet.

Egen edit: Såg din edit efter att jag sparat ovanstående. Free-to-air (FTA) bekräftar att kortet inte klarar av kodade satellitsändningar.

Vadfan!?!? Jävla skitkort! Fan vad less jag blir! Jaja tack för hjälpen iallafall! Annars hade jag suttit med detta projekt hela helgen och försökt att hitta kanaler!
Citera
2007-11-16, 23:57
Medlem
Ondkvists avatar
Om du vill ha lite tidsfördriv under helgen, innan du returnerar kortet till försäljaren, så kan du ändå passa på att träna lite på själva inkopplingsprincipen, alltså dra en helt egen kabel från en ledig utgång på quadro-LNB:n till kortet, samt söka in några av gratiskanalerna.

Därefter har du ju kabeln på plats när du har fått hem ett mer adekvat kort för ditt projekt, samt kanske även kunnat trimma uppspelningsapplikationerna i din HTPC.

Frekvenserna hittar du här, de "gula kanalerna" är okodade:

http://www.lyngsat.com/sirius.html
Citera
2007-11-17, 16:18
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Om du vill ha lite tidsfördriv under helgen, innan du returnerar kortet till försäljaren, så kan du ändå passa på att träna lite på själva inkopplingsprincipen, alltså dra en helt egen kabel från en ledig utgång på quadro-LNB:n till kortet, samt söka in några av gratiskanalerna.

Därefter har du ju kabeln på plats när du har fått hem ett mer adekvat kort för ditt projekt, samt kanske även kunnat trimma uppspelningsapplikationerna i din HTPC.

Frekvenserna hittar du här, de "gula kanalerna" är okodade:

http://www.lyngsat.com/sirius.html

Hmm tackar!...fast jag måste ju dra en kabel från parabolen då..och det har jag inga planer på att göra i nuläget..eftersom det sitter en utgång till en andra tv på min sattelitbox...fast kabeln ska i allafall dras snyggare än nu. Den ligger rätt över villan på golvet ned i källaren.
Citera
2007-11-17, 19:52
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
fast jag måste ju dra en kabel från parabolen då..och det har jag inga planer på att göra i nuläget.

Du är dessvärre tvungen, annars kör de anslutna mottagarna på en och samma utgång på LNB:n. Funkar icke.

Vitsen med en dual/quadro-LNB är att alla mottagare ska matas individuellt, som om man hade en separat LNB till varje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in