Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-11-16, 22:00
Medlem
gOs är alltså operativsystemet som följer med en 200-dollarsdator som man kan köpa på Wallmart. Det bygger på Ubuntu och har Enlightenment som fönsterhanterare. Har provat det ett par gånger nu, och jag tycker det är ok. Jag gillar Ubuntu och jag gillar Enlightenment. Någon annan som provat?

Vad tror ni om själva affärsiden, att sälja skräpdator med gratis operativsystem till underklassen; är det nåt man skulle kunna göra här med? I Ullared? Går det att sälja Linux till människor som ställer såna här frågor?
Citera
2007-11-16, 22:06
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
Går det att sälja Linux till människor som ställer såna här frågor?
Mitt spontana svar: ja! De är ju helt oerfarna så för dem spelar det ingen roll vilket operativsystem de har. De fattar ju ändå inget. Det måste dock vara installerat vid köp.
Citera
2007-11-16, 22:12
Medlem
Snorlyktans avatar
1,5 GHz processor, 512 Mb RAM...

Skräpdator vete katten, den klarar det de flesta använder burken till; surfa, kolla enstaka filmer och ordbehandling.

Läste någon recension där det står att den ska vara rätt bra för uppgraderingar också.

Men absolut, tror att den går att sälja till folk. Det spelar ingen roll vad det är för operativsystem om man nästan aldrig använt en dator.

Funnes det en sån dator att köpa i Sverige hade jag köpt en till ungarna... ja, och till mig för att leka med Linuxdistar.
Citera
2007-11-16, 22:18
Medlem
meons avatar
Har inte provat gOS själv men varför inte? Billig dator med ett, antar jag, fungerande OS. Finns nog köpare även i Sverige.
Citera
2007-11-17, 17:45
Medlem
joppes avatar
Citat:
gOs är alltså operativsystemet som följer med en 200-dollarsdator som man kan köpa på Wallmart. Det bygger på Ubuntu och har Enlightenment som fönsterhanterare. Har provat det ett par gånger nu, och jag tycker det är ok. Jag gillar Ubuntu och jag gillar Enlightenment. Någon annan som provat?

Vad tror ni om själva affärsiden, att sälja skräpdator med gratis operativsystem till underklassen; är det nåt man skulle kunna göra här med? I Ullared? Går det att sälja Linux till människor som ställer såna här frågor?

Köper man en så billig dator så betyder priset allt. Så skiter man nog i vad datorn innehåller.
Citera
2007-11-17, 20:16
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meon
Har inte provat gOS själv men varför inte? Billig dator med ett, antar jag, fungerande OS. Finns nog köpare även i Sverige.

Tyvärr är väl det närmaste vi har kommit Medisons bluff-laptop.

Noterade förresten att Walmarts online-affär redan har sålt slut på datorerna. Verkar finnas en rätt stor efterfrågan; det tog en vecka.
Citera
2007-11-17, 21:41
Underklassen?

Citat:

Jag tar det ironiskt. Jag tror det är ren skit med tanke på att man kan få en skaplig dator för ordbehandling, webbsurf och en hel del andra för 4000:- spänn, tom ännu billigare om man kollar blocket eller Ebay. Jah visst skulle folk köpa om den börjar säljas på ullared, men jag i Sverige med dess välfärdssamhälle att man då införskaffar sig en billigare bärbar.
Citera
2007-11-20, 15:56
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag tar det ironiskt. Jag tror det är ren skit med tanke på att man kan få en skaplig dator för ordbehandling, webbsurf och en hel del andra för 4000:- spänn, tom ännu billigare om man kollar blocket eller Ebay. Jah visst skulle folk köpa om den börjar säljas på ullared, men jag i Sverige med dess välfärdssamhälle att man då införskaffar sig en billigare bärbar.
Va? Skillnaden mellan 4000 och 1300 spänn är väldigt stor. Fattar inte ens hur du tänker? Den datorn fungerar ju alldeles utmärkt till att surfa osv.
Citera
2007-11-20, 16:01
Medlem
ProfFXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Va? Skillnaden mellan 4000 och 1300 spänn är väldigt stor. Fattar inte ens hur du tänker? Den datorn fungerar ju alldeles utmärkt till att surfa osv.
Ja exakt! Särskillt för fattiga i USA. Jag menar det är ju faktiskt till dem som man tänker sälja till.
Citera
2007-11-21, 00:14
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfFX
Ja exakt! Särskillt för fattiga i USA. Jag menar det är ju faktiskt till dem som man tänker sälja till.

Och jag skulle t.ex köpa en till ungarna. Linux är säkrare för dem att använda (en aning färre vitus skrivna till linux, är det 17 mot windows 300000?), och jag slipper riskera att de raderar något viktigt på min burk. Skitbra upplärningsdator, helt enkelt.
Citera
2007-11-21, 00:44
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Och jag skulle t.ex köpa en till ungarna. Linux är säkrare för dem att använda (en aning färre vitus skrivna till linux, är det 17 mot windows 300000?), och jag slipper riskera att de raderar något viktigt på min burk. Skitbra upplärningsdator, helt enkelt.

Till slut tröttnar dom dock då de inte kan installera Windows Live Messenger och Steam som alla andra polare och vill genast köra Windows istället.

Citera
2007-11-21, 11:13
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Till slut tröttnar dom dock då de inte kan installera Windows Live Messenger och Steam som alla andra polare och vill genast köra Windows istället.

Live messenger? Nä, de kör pidgin... så kan de köra MSN, Yahoo, ICQ osv i ett smidigt program.

Steam går också att köra på linux. Via Wine eller Cedega. ;-)

Men jo, spel är en känslig punkt. Väldigt få av de "stora" spelen går att köra på Linux. Unreal Tournament-spelen och alla IDs är undantagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in