2007-11-16, 16:52
Medlem
Jag vill ha C: under Windows på en partition som jag har skapat för den, men windows inbyggda partitions system vägrar göra den till C: när man installerar XP, och jag vill inte deleta den nuvrande C: som windows döper den till, för den ligger det mycke filer på :S så hur gör ja för att få windows att fatta att jag vill ha just den partitionen till C:?
Citera
2007-11-16, 21:24
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znorken
Jag vill ha C: under Windows på en partition som jag har skapat för den, men windows inbyggda partitions system vägrar göra den till C: när man installerar XP, och jag vill inte deleta den nuvrande C: som windows döper den till, för den ligger det mycke filer på :S så hur gör ja för att få windows att fatta att jag vill ha just den partitionen till C:?

Flytta partition som du vill ska bli C:\ längst övererst bland partitionerna med t ex Gparted LiveCD http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
det borde funka.

Gparted är för övrigt lika enkelt att hantera som partition magic
Citera
2007-11-22, 12:50
Medlem
Högerklicka på Den här datorn -> Hantera -> Diskhantering.
Där kan du leka med dina partioner.
Citera
2007-11-22, 14:49
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niksu97
Högerklicka på Den här datorn -> Hantera -> Diskhantering.
Där kan du leka med dina partioner.

Gäller det XP, så går det inte att ändra enhetsbokstav för systempartitionen, det "går" att göra med diverse trixande, men det är betydligt bättre att formatera om hela systempartitionen i så fall
Citera
2007-11-22, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Gäller det XP, så går det inte att ändra enhetsbokstav för systempartitionen, det "går" att göra med diverse trixande, men det är betydligt bättre att formatera om hela systempartitionen i så fall

Ok, hade inte koll på det.
Citera
2008-03-06, 23:31
Medlem
riXs avatar
Inte värst trixigt att ändra enhetsbokstav för systempartitionen, problemet är bara om man har installerat en massa program som hänvisar till den gamla sökvägen.

Info finns på http://support.microsoft.com/kb/223188
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in