• 1
  • 2
2007-11-16, 10:25
Medlem
gunbunnys avatar
Nu börjar dom bli lite förjävliga.

Från 50 gram till 45, skatten höjs ännu en gång..
Det börjar bli lite jobbigt att vara nikotinslav, hoppas ni lyckas sluta också snart.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=716066
Citera
2007-11-16, 11:58
Medlem
snafflebits avatar
Swedish Match har lite för stor marknadsandel tycker jag. Vilka är konkurrenternas märken, dags att byta leverantör. Alternativt odla lite själv.

Kanske dags att testa FB:s kraft lite. Om alla slutar köpa SMs produkter och köper konkurrerande fabrikat så får vi testa vad konsumentmakt har för verkan.
Citera
2007-11-16, 12:15
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Swedish Match har lite för stor marknadsandel tycker jag. Vilka är konkurrenternas märken, dags att byta leverantör. Alternativt odla lite själv.

Kanske dags att testa FB:s kraft lite. Om alla slutar köpa SMs produkter och köper konkurrerande fabrikat så får vi testa vad konsumentmakt har för verkan.

Vore ju värt ett försök :P Dock så måste ju alla göra det om det ska ge någon statitisk effekt.
Citera
2007-11-16, 13:09
Medlem
pluten86s avatar
Varför inte ta o skicka ett brev till dom där alla FB har har skrivit under som en protest!.. Något måste hända, vaf går j inte att köpa smuggel. Mög EU! Sverige! Regering!
Citera
2007-11-16, 13:25
Medlem
snafflebits avatar
EU har iofs närmat sig snusfrågan lite och på allvar börjat tänka tanken att det kanske trots allt är mindre farligt än röktobak. Kommer det igång lite tillverkning i andra länder så löser sig ju allt av sig självt.

Men tills dess så tycker jag att ett allmänt upprop att bojkotta Swedish Matchs produkter är på sin plats. Vi behöver ju inte det så märkvärdigt, bara sluta köpa deras snus och sprida det även utanför FB. Dags att visa prov på konsumentmakt.

Vilka är konkurrenterna? Gustavus? Skruf? Vad finns det mer?
Citera
2007-11-16, 15:25
Medlem
Megalomanias avatar
Problemet är att det inte finns några vettiga alternativ till Grovsnus. Inget av konkurenternas fabrikat kommer ens nära rätt smak.

Nu får smaklökara helt enkelt vänja sig dock eftersom mindre dosor till högre pris inte är acceptabelt. Åt helvete med Swedish Match.
Citera
2007-11-16, 15:31
Medlem
pluten86s avatar
Det enda jag tycker är helt acceptabelt att snusa förutom Grov är Skruf stark portion, inte ens i närheten av varandra men det funkar. Men man blir väll snart en all snusare där man skiter i smaken bara där finns nikotin o priset är billigt så snusar man möget
Citera
2007-11-16, 15:35
Medlem
gugglianos avatar
tur att man slutat snusa
Citera
2007-11-16, 17:14
Medlem
antonfs avatar
Citat:
EU har iofs närmat sig snusfrågan lite och på allvar börjat tänka tanken att det kanske trots allt är mindre farligt än röktobak. Kommer det igång lite tillverkning i andra länder så löser sig ju allt av sig självt.

Men tills dess så tycker jag att ett allmänt upprop att bojkotta Swedish Matchs produkter är på sin plats. Vi behöver ju inte det så märkvärdigt, bara sluta köpa deras snus och sprida det även utanför FB. Dags att visa prov på konsumentmakt.

Problemet är att SM:s snus är godast, jag kan inte klara mig utan Grov för länge, det är himmelskt.
Citera
2007-11-16, 17:36
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:

Är kronan SM? Det är ju iofs papp dosor så antar det. Annars är väll F&L som gör granit och mocka(stavning?) inte SM heller. Skruf smakar ju riktigt bra, stör mig lite på att det är plast dosor dock men vafan

EDIT: jag hade ju massa gammla kronor här, det är SM, LD värkar dock inte vara det, står iaf swedishquality.se på ld dosan, vet dock inte om det finns i lös.
Citera
2007-11-16, 17:58
Medlem
snafflebits avatar
Jag är själv en inbiten snusare av Rapé och tyvärr finns inget alternativ till det. Men jag är definitivt beredd att avstå det och istället köra med t ex Granit som säkert går att hyfsa till lite själv med enbärsarom. Så här gör man inte med gamla trogna kunder. Jag köpte min första snusdosa 1974 och den kostade 1,65, Ljunglöfs Ettan, det var den enda sort jag kände till då så när nu SM har för avsikt att ändra både dosstorlek och priset frågar man sig om det verkligen står så illa till med ekonomin i SM att det är nödvändigt. Är aktieägarna eller kunderna viktigast? Hur ser långtidsstrategin ut? Vill man testa oss och se hur värdefullt snuset är för oss?

Låt oss då visa SM vad vi tycker om deras maktposition och vinststrategi genom att byta fabrikat.
Citera
2007-11-16, 19:15
Bannlyst
Vad menar de med det här?

"Att askarna krymper beror på att tillverkaren vill minska prischocken.

– Eftersom skatten slår så hårt på lössnus vill vi se till att konsumenten får mindre kontantutlägg. Därför minskas innehållet i dosorna lössnus till 45 gram."

Jag förstår ingenting.
Mindre kontantutlägg ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här