Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Har jag ju i skåpet men jag hade inte tänkt använda, kanske värt ändå. Lär ju bli ganska friskbittersmak som det är i grundreceptet.
Jag lägger upp den här tråden för att jag kan få tips hur jag kan göra en godare bål.
Hur mycket socker tror du jag kan ha använding av vill inte ha allt för sliskig smak? En sak jag tänkte på min kanna är max 1,3 liter. Med en 350 ml vodka blir det 8% kanske blir lite väl mycket fylledricka.
Börja med en sockerlag. I drycksammanhang brukar man köra med 2 delar vatten och en del socker. En traditionell sockerlag är däremot lika delar vatten som socker. Det är bara att välja. Sjud upp vattnet och lös i sockret. Låt svalna.
Pressa ut 1½ lime, blanda sockerlag med lime och späd ut med vatten till rätt smak (sötsyrlig). Har du lite citronsyra hemma så kan du justera smaken med den också.
Blanda i alkoholen och släng i isbitarna strax innan servering. Betänk också att isen kommer att späda ut bålen. Garnera gärna med den sista biten lime i tunna skivor. Om du har lite bikarbonat så kan du lägga in några tsk.
~Paul~