2007-11-16, 09:55
Medlem
pjtrs avatar
Jag har planerat att göra en bål till kvällen. Jag har följande ingeredienser:

2Lime, 1 ingefära, 350 ml sprit,massor av isbitar.

Jag hade tänkt att lägga ner en skalad ingefära i botten, fylla hela kannan med isbitar. Därefter hälla på vodkan och toppa med skivad lime.

Tror ni att det blir bra och snyggt eller kommer det bli åt helvete. Försöker goggla frenetiskt just nu för att se om någon annan gjort det tidigare.
Citera
2007-11-16, 09:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Jag har planerat att göra en bål till kvällen. Jag har följande ingeredienser:

2Lime, 1 ingefära, 350 ml sprit,massor av isbitar.

Jag hade tänkt att lägga ner en skalad ingefära i botten, fylla hela kannan med isbitar. Därefter hälla på vodkan och toppa med skivad lime.

Tror ni att det blir bra och snyggt eller kommer det bli åt helvete. Försöker goggla frenetiskt just nu för att se om någon annan gjort det tidigare.
Har du inget socker?

~Paul~
Citera
2007-11-16, 10:13
Medlem
pjtrs avatar
Har jag ju i skåpet men jag hade inte tänkt använda, kanske värt ändå. Lär ju bli ganska friskbittersmak som det är i grundreceptet.

Jag lägger upp den här tråden för att jag kan få tips hur jag kan göra en godare bål.

Hur mycket socker tror du jag kan ha använding av vill inte ha allt för sliskig smak? En sak jag tänkte på min kanna är max 1,3 liter. Med en 350 ml vodka blir det 8% kanske blir lite väl mycket fylledricka.
Citera
2007-11-16, 10:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Har jag ju i skåpet men jag hade inte tänkt använda, kanske värt ändå. Lär ju bli ganska friskbittersmak som det är i grundreceptet.

Jag lägger upp den här tråden för att jag kan få tips hur jag kan göra en godare bål.

Hur mycket socker tror du jag kan ha använding av vill inte ha allt för sliskig smak? En sak jag tänkte på min kanna är max 1,3 liter. Med en 350 ml vodka blir det 8% kanske blir lite väl mycket fylledricka.
Börja med en sockerlag. I drycksammanhang brukar man köra med 2 delar vatten och en del socker. En traditionell sockerlag är däremot lika delar vatten som socker. Det är bara att välja. Sjud upp vattnet och lös i sockret. Låt svalna.

Pressa ut 1½ lime, blanda sockerlag med lime och späd ut med vatten till rätt smak (sötsyrlig). Har du lite citronsyra hemma så kan du justera smaken med den också.

Blanda i alkoholen och släng i isbitarna strax innan servering. Betänk också att isen kommer att späda ut bålen. Garnera gärna med den sista biten lime i tunna skivor. Om du har lite bikarbonat så kan du lägga in några tsk.

~Paul~
Citera
2007-11-16, 10:28
Medlem
1,3 liter?? Det är ju ingen bål, det är en grogg...
Citera
2007-11-16, 11:02
Medlem
pjtrs avatar
Tack,men.

Så jag ska skippa ingefäran, är det bara en dålig idé?

Jo det är kanske mer åt grogghållet.
Citera
2007-11-16, 11:32
Medlem
Hardtails avatar
Har du testat att göra en minivariant? Testa att göra ett glas där du blandar i ingefäran.. Den skulle kunna rasera hela din vision om ett grymt bål, samtidigt som den har en jäkla potential.. Hur som haver bör du nog passa dig lite med ingefäran, även om den är bra för blodtrycket.. Kom ihåg sockret, annars blir det en jäkla sörja..
Citera
2007-11-16, 11:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack,men.

Så jag ska skippa ingefäran, är det bara en dålig idé?

Jo det är kanske mer åt grogghållet.
Ta ytterst lite, den har en väldigt potent smak. Skiva den och låt den ligga på botten. Rör om då och då.

~Paul~
Citera
2007-11-16, 12:53
Medlem
Boobie Gibsons avatar
Precis som de föregående två talarna vill jag varna lite för ingefära i dryck. Får den stå till sig och man har för mycket så är det inte många som gillar att det blir så pepprigt och starkt. Personligen älskar jag det, men inte många med mig.

Jag hade nog hävdat någon lime extra, och sockerlagen, samt en kanelstång och några nejlikor och sedan sjuda upp blannevannet innan du blandar ihop det hela. Ljummen bål med lite toner av jul brukar vara poppis såhär i vintertider. Gjorde något liknande själv för ett år sedan sans lime som funkade väldigt bra som isbrytare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in