• 1
  • 2
2007-11-15, 00:42
Medlem
filofaxs avatar
Jag ska blåsa om datorn men tänkte dra en backup på musiken.. nu till problemet - Det är galet osorterat. Jag gillar ordning men att sitta och gå igenom varenda filjävel som inte redan ligger i rätt mapp ter sig övermäktigt.

Finns det nåt bra program?
"Samla ihop bibliotek" i itunes - är det en vettig åtgärd?

Hur gör ni?
Citera
2007-11-15, 00:48
Medlem
Ondkvists avatar
Själv har jag mina strikt i artist/gruppordning, med albumen (inkl. årtal) som underkataloger och eventuella extra kataloger för strölåtar, singlar osv.

Emellanåt använder jag "Tag&Rename" för att få lite fason på främst filnamn vs. tags, om det är många filer som ska fixas till samtidigt.
Citera
2007-11-15, 00:52
Medlem
Andvaris avatar
MediaMonkey är ett annat trevligt alternativ om man har fått för sig att man ska ändra filnamn och så vidare.
Citera
2007-11-15, 01:00
Medlem
Owes avatar
Jag kör Winamps Media Libary och jag tycker att det funkar bra.
Citera
2007-11-15, 08:09
Medlem
miklons avatar
Jag kör iTunes (på Mac) och tycker att det fungerar bra, men då har jag inte överjävligt med låtar heller, så jag vet inte hur det blir om man sitter med ett jättebibliotek som är helt osorterat.
Citera
2007-11-15, 15:18
Medlem
Akademikerns avatar
Jag har en hyfsat ordnad mappstruktur när det gäller mp3. Har en mapp med strölåtar också.

Kör iTunes med coverflow för album och har en egen playlist för strölåtarna.
Citera
2007-11-15, 15:20
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Jag har gett upp och använder Vistas sökfunktion för att hitta enskilda låtar. Den kollar ju hela ID3-taggen, så sökningarna hittar även info om album, artist osv.
Citera
2007-11-15, 15:20
Medlem
filofaxs avatar
Ondkvist och Andvari: tack för förslagen.

Tror att ni andra har missuppfattat mig lite, att ha ordning i musikprogrammen är ju rätt lätt.. eller i alla fall inte prioriterat (där finns ju en sökfunktion när man är sugen på nåt speciellt). Jag tänkte snarare på att det ser fint och ordnat ut i utforskaren!

Men tack i alla fall för förslagen..
Citera
2007-11-15, 15:27
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Ondkvist och Andvari: tack för förslagen.

Tror att ni andra har missuppfattat mig lite, att ha ordning i musikprogrammen är ju rätt lätt.. eller i alla fall inte prioriterat (där finns ju en sökfunktion när man är sugen på nåt speciellt). Jag tänkte snarare på att det ser fint och ordnat ut i utforskaren!

Men tack i alla fall för förslagen..
Jag har sorterat enligt följande principer

Svenska Album - Artist/Grupp - Skivor
Utländska Album - Artist/Grupp - Skivor
Samlingsskivor - Skivor
MP3 - alla lösa låtar

Ska tillägga att det är ca 300 Gig och enda sättet att få ordning på det var att börja sortera noggrant. Som du skriver är det inget problem i Winamp eller iTunes, men jag vill kunna hitta en specifik skiva i utforskaren också.
Citera
2007-11-15, 15:41
Bannlyst
Har alla album i en enda mapp. Har ingen monstersamling som vissa andra, typ 60GB, men tycker det funkar än så länge.
Citera
2007-11-15, 15:48
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Ska tillägga att det är ca 300 Gig och enda sättet att få ordning på det var att börja sortera noggrant. Som du skriver är det inget problem i Winamp eller iTunes, men jag vill kunna hitta en specifik skiva i utforskaren också.

Satan i gatan, har du suttit och pillat med filnamnen manuellt då alltså? För jag började igår.. Jag orkade två artister på A (Ani DiFranco och A Perfect Circle) sen pallade jag inte mer. Kommer ju ta tre år innan jag blir klar i den takten..
Citera
2007-11-15, 15:52
Medlem
8-bits avatar
Har alla mp3album på en extern hd. Fin fin ordning med en mapp för varje skiva med årtal och även vilket bolag på vissa grymma realeser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in