2007-11-14, 22:52
Medlem
Hej!
Jag håller på att göra en film och behöver lite hjälp och tips på hur man gör vissa saker i Sony vegas 8..
Jag vet att vissa saker inte är bra, tex inzoomningen i slutet. Sådana saker behöver ni inte kommentera om ni inte vet hur man kan fixa det på ett bra sätt Jag vill veta hur jag kan göra introt lite mer proffsigt. Någon ide? Hur jag jag lösa de saker som är dåliga i introt?
Ni kan gärna länka till ett bra och aktivt redigeringsforum om ni vet något?

http://<br /> http://www.youtube.co...?v=S0dqSwQHORo

Mvh
Robin
Citera
2007-11-15, 01:11
Medlem
Ondkvists avatar
Var lite mer specifik på vad det är du vill ha hjälp med.

Om det är själva tekniken kring introt du menar, så kan du ju testa att tona upp från helsvart samt lägga in någon upp/nertonad textruta om vad budskapet förväntas vara med själva moviesnutten, typ "Kollo 2005 i Årjäng" eller vad det nu ska handla om.

Att någon iklädd hojmundering träder in genom en dörr kanske är en bra början som den är, kanske inte. Vi vet ju som sagt inte vad du vill förmedla med filmen.
Citera
2007-11-15, 17:29
Medlem
Jag ska göra ett intro till filmen, motof.tk the movie. Den ska handla om motocrossklipp som medlemmarna skickar in. Det jag vill ha hjälp med är egentligen allt. Jag vill veta om iden funkar, hur man fixar youtubeklippet så det ser snyggt ut, om kameravinklarna fungerar och även dina egna personliga tankar om introt.

Mvh
Robin
Citera
2007-11-15, 18:02
Medlem
Ondkvists avatar
Kanske lite fel forum för sådant, va?

Möjligt att folk i forumen Digital bildbehandling eller Bildhantering och grafisk formgivning har tid att diskutera och tipsa om kamera/redigeringsteknik.
Citera
2007-11-15, 18:04
Medlem
NOiDs avatar
som redan sagts; Tona upp lite längre i början och lägg gärna in en text med transparent bakgrund.

Sen för att det ska se lite mer pro ut så skulle jag lägga till lite "Brightness & contrast" = göra bilden lite skarpare och mer intensiv. (du kan även prova att pilla lite med "levels")

Sen om du klickar på fyrkanten i högra hörnet av klippet på timelinen som heter "pan/crop" så håller du nere CTRL och drar ihop bilden lite för att få lite widescreenkänsla, eller bara välja "16:9" i rullmenyn.

Citera
2007-11-15, 18:50
Medlem
Pjosks avatar
Istället för att filma skärmen externt, ladda ner ett program som filmar skrivbordet (fraps t ex), kör lite inzoomningar/hopp/klipp i takt med basen i musiken, kan bli riktigt bra tror jag.
Citera
2007-11-16, 08:50
Medlem
Okej, tack för förslagen Jag har testat att ladda ner ett program som filmar skrivbordet, men det sög. Det laggade hela tiden, hade allderles för lite fps. Någon som har något program som har bra fps?

Jag testade det där med kontrast. Tyvärr så blev resultatet jättedåligt. Tror jag får filma om och se till att ha jävligt bra ljus när jag filmar så det inte blir så pixligt

Om tråden ligger fel så kan inte någon flytta?
Citera
2007-11-16, 14:17
Medlem
Pjosks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suonvieri
Okej, tack för förslagen Jag har testat att ladda ner ett program som filmar skrivbordet, men det sög. Det laggade hela tiden, hade allderles för lite fps. Någon som har något program som har bra fps?

Jag testade det där med kontrast. Tyvärr så blev resultatet jättedåligt. Tror jag får filma om och se till att ha jävligt bra ljus när jag filmar så det inte blir så pixligt

Om tråden ligger fel så kan inte någon flytta?

Du vet att du kan ställa in vilken fps du ska ha när du filmar. Vissa versioner av fraps har buggar också som gör att du inte kan få mer än 1 bild per sekund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in