2018-11-02, 18:54
Medlem
Väldigt spännande Ron Davis team är nära att hitta olika tester för att diagnosera Me/Cfs. Han och hans team lägger verkligen ned hela sin själ i Me/cfs forskning.

Där berättar han även om Metabolic trap som möjlig orsak till sjukdomen.

Jag blir lite orolig av okunskapen hos vissa här, måste vara väldigt tröttsamt för de med sjukdomen att behöva försvara sig.

https://youtu.be/WmI5Ri0V51U
Senast redigerad av frossten 2018-11-02 kl. 18:57.
Citera
2018-11-02, 19:19
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Inget jag känner igen som sagt vad, och hört så många säga annorlunda.
Men och andra sidan, de kanske ljuger, vad vet jag.
Depression är dock nått jag inte känner igen i mig, dock den som tittade mig i tarmarna såg nått där som fick han flagga för depression.
Men den storyn vet vi redan....

Men ska läsa det när tid ges.

Det är fullt möjligt att dina me/cfs-polare inte är deprimerade men studierna gör ju urval som är betydligt mer intressant än din personliga bekantskapskrets. Eller vad är det för uppgifter jag ska ta på allvar menar du?
Citera
2018-11-02, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Det är fullt möjligt att dina me/cfs-polare inte är deprimerade men studierna gör ju urval som är betydligt mer intressant än din personliga bekantskapskrets. Eller vad är det för uppgifter jag ska ta på allvar menar du?

Depression är säkert vanligt bland de med ME då livskvaliteten blir så begränsad, i vissa studier så är den upplevda livskvaliteten sämre hos ME än MS patienter.

Då PEM ställer till det och gör att majoriteten blir tvungen att isolera sig för att inte må sämre.

De läkemedel som rekommenderas för sömn brukar även ha någon form av antidepressiv egenskap. Sömn är för många ett stort gissel och sömnbristen kan leda till depression.

Men ja depression tillhör inte diagnoskriterierna och det är något vid sidan om sjukdomen, sjukdomen kan helt enkelt vara så begränsande att man börjar må psykiskt dålig.
Citera
2018-11-02, 19:57
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frossten
Depression är säkert vanligt bland de med ME då livskvaliteten blir så begränsad, i vissa studier så är den upplevda livskvaliteten sämre hos ME än MS patienter.

Då PEM ställer till det och gör att majoriteten blir tvungen att isolera sig för att inte må sämre.

De läkemedel som rekommenderas för sömn brukar även ha någon form av antidepressiv egenskap. Sömn är för många ett stort gissel och sömnbristen kan leda till depression.

Men ja depression tillhör inte diagnoskriterierna och det är något vid sidan om sjukdomen, sjukdomen kan helt enkelt vara så begränsande att man börjar må psykiskt dålig.

Ja......precis som med andra svårdefinierbara tillstånd som IBS.
Citera
2018-11-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Ja......precis som med andra svårdefinierbara tillstånd som IBS.

ME är inte svårdefinierat, det mest karaktäristiska är PEM. Däremot brukar det ta rätt lång tid innan de får rätt diagnos.

Däremot är sjukdomen väldigt komplex och spretar åt flera håll. Då den påverkar så mycket i hela kroppen.

Finns flertalet med sjukdomar som man använder uteslutningsmetoden för, inget ovanligt. Men när det gäller ME så är kanadakriterierna ganska snäva och man kan tydligt ställa en diagnos.
Citera
2018-11-02, 20:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Snarare tvärtom, depression ska uteslutas som orsak innan diagnos sätts.

Citat:
Väldigt spännande Ron Davis team är nära att hitta olika tester för att diagnosera Me/Cfs. Han och hans team lägger verkligen ned hela sin själ i Me/cfs forskning.

Där berättar han även om Metabolic trap som möjlig orsak till sjukdomen.

Jag blir lite orolig av okunskapen hos vissa här, måste vara väldigt tröttsamt för de med sjukdomen att behöva försvara sig.

https://youtu.be/WmI5Ri0V51U
metabolic trap? har det nåt med Q10 att göra?
Citera
2018-11-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Snarare tvärtom, depression ska uteslutas som orsak innan diagnos sätts.

metabolic trap? har det nåt med Q10 att göra?
Tack för rättelsen. Jag kan inte på något enkelt sätt summera det, har själv svårt att förstå hela processen, men lät logiskt när jag såg videon från konferensen. Fördelen med Metabolic trap är det i så fall är väldigt lätt att behandla, men det är just nu bara en hypotes som håller på att testas.

"Up popped a mutation that breaks or damages the ability of the ID02 gene to metabolize tryptophan. A single mutation (or another mutation in that gene, sometimes as many as 3) was found in all his ME/CFS"

Här är en förklaring
https://www.healthrising.org/blog/2018/10/18/the-metabolic-trap-shines-during-the-symposium-on-the-molecular-basis-of-me-cfs-at-stanford/
Citera
2018-11-10, 15:07
Avslutad
Jag tror att jag råkat ut för denna sjukdom. Jag insjuknade i en förkylning för två och en halv månad sedan, och blev väldigt trött och orkeslös i samband med detta. Men när snuvan lade sig så lade sig inte tröttheten, utan ända sedan dess har det känts som att jag har influensa i kroppen, oerhört trött, huvudet och ansiktet känns jättetungt. De har tagit massa prover på mig och ingenting visar på infektioner av olika slag. Men två av mina symptom stämmer på sjukdomsbilden för ME, nämligen influensakänsla (trots ingen feber eller så) och omänsklig trötthet. Jag vet inte vad som väntar nu, men det hela känns för jävligt.
Citera
2018-11-11, 00:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag tror att jag råkat ut för denna sjukdom. Jag insjuknade i en förkylning för två och en halv månad sedan, och blev väldigt trött och orkeslös i samband med detta. Men när snuvan lade sig så lade sig inte tröttheten, utan ända sedan dess har det känts som att jag har influensa i kroppen, oerhört trött, huvudet och ansiktet känns jättetungt. De har tagit massa prover på mig och ingenting visar på infektioner av olika slag. Men två av mina symptom stämmer på sjukdomsbilden för ME, nämligen influensakänsla (trots ingen feber eller så) och omänsklig trötthet. Jag vet inte vad som väntar nu, men det hela känns för jävligt.
Ingen seriös läkare i världen skulle sätta en ME-diagnos på dig, 2½ månad är för kort tid , minst 6 månader måste du haft besvären.
Citera
2018-11-11, 02:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ingen seriös läkare i världen skulle sätta en ME-diagnos på dig, 2½ månad är för kort tid , minst 6 månader måste du haft besvären.

Visst, men även om ingen skulle ställa diagnosen på mig nu kan det ju ändå vara det jag har. Men jag hoppas ju inte på det förstås...
Citera
2018-11-14, 07:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
2½ månader är inte tillräckligt för nått, ett diagnostisering är ju man ska haft en trötthet som inte går vila bort i minst 6 månader.
Min erfarenhet säger detta tar oftast år att få en diagnos av denna arten.
Så efter 6 månader kanske du kan få en preliminär diagnos.

Jag har själv dessa förkylningar som vägrar ge sig, har nu en som legat och grott sedan i mars i år.
Och såna här perioder brukar oftast avsluta med en rejäl feberinfluensa och mot 40 grader i par dagar.
Citera
2018-12-11, 19:01
Medlem
klybans avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngKGxd/forskarna-narmar-sig-en-losning-pa-me-gatan
Det vore ju intressant om de lyckas hitta ett blodprov som kan påvisa detta, men de tär långt kvar.
Dock intressant att vi pratar nu om fysiska problem och inte psykosomatiska här.
Även berättar man hur efter man är på sjukdomen, och det vet vi sedan innan och den extrema okunskap och bara inbilla sig det handlar om lathet.

Norge verkar ta sjukdomen på allvar, det är bra, så kanske vi kan hitta nått där och spinna vidare på.
Hur gick det med cellgifterna, blev det en framgång eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in