2009-10-18, 07:01
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En sak som inte går att komma ifrån är att just almagan är nått som flitigt dras upp i ME/CFS även i de Amerikanska sidorna.

Vad man ska dra för slutsats det vet jag inte, men man undrar varför givetvis.
hade jag haft kraften att plöja igen massa tunga sidor om detta så hade jag gjort det och berättat hur dom ser på det och tror det fungerar.

Kanske det är så att gemene man inte blir det minsta påverkad av den lilla mängd tänder avger i kvicksilver.
Men det finns alltid de som är överkänsliga för olika saker, så varför inte att en del är överkänsliga för kvicksilver från almagan.
Och då påvisar symptomer som är likvärdiga mot riktig kvicksilver påverkan.

För ser man på det så går det väl inte bestrida som så, att man säger att personen är antagligen överkänslig mot kvicksilver, hur man bevisar sånt har jag itne en aning om.

För dra liknelse i "överkänslighets" tanken, är typ med nickel där de allra flesta inte får någon reaktion förhuvudtaget, men så har vi dom som är överkänsliga.
Och dessa kan får milda till mycket kraftiga reaktioner av nickel.
Det finns naturligtvis en orsak till att kvicksilver nämns i debatten om CFS. För det första är Hg tvivelsutan en neurotoxin, för det andra har detta gifitga material används hänsynslöst av dental-vården utan hänsynstagande till hälsa. Från någon gång på miten av trettio-talet, fram till 1977 om jag inte missminner mig, erbjöds gratis tandvård från Folktandvården till gravida och nyblivna mödrar.

Vi vet att amalgam via placentan läcker Hg till fostret. Hur många barn har genom detta blivit förgiftade från fosterstadiet? Hur många har fått ”diagnosen” Downs syndrom? Hur många har, likt min egen son, vars föräldrar bägge hade flera gram ständigt läckande kvicksilver i sina munhålor, inte bara fått diagnosen CFS, men även diffusa suspekta diagnoser som ”Borderline”?

Bara det faktum att psykiatrin hävdar att de kan diagnosticera över fyra hundra (400!) symtom i hjärnan gör att deras trovärdighet bör ifrågasättas.
Citera
2009-10-18, 07:11
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrewish
Pja. Är nu orsaken till ME kvicksilver, som vår papphatt (vid närmare eftertanke skyr han nog folie) här ovan påstår? Eller är det en "hypotyreos som inte syns i prover", som annan hågad spekulant bidrog med? Beror ME på virus? På en genetisk känslighet för stress? På b12-brist som inte heller kan ses i blodprov? På en pressad psykosocial situation?

Allt är bara mer eller mindre kvalificerade gissningar. Tills någon hittar något mer konkret än så, ska du göra det du mår bättre av. Tror du verkligen att det handlar om metallallergi: ta upp det med din läkare.
Papphatt?
Gulledej!

Sannolikt är det så att CFS-patienter har brist på B-12 i hjärnan. Men för att bekräfta detta krävs ryggmärgsprov då B-12halten i blod inte kan säkerställa brist i hjärnan.

Så fort jag drog upp amalgam och kvicksilver som tänkbar orsak till min CFS för min läkare på ME-kliniken på Huddinge sjukhus så blev jag mer eller mindre utslängd. Varför har skolmedicinen så svårt att anamma ny forskning?
Citera
2009-10-18, 07:56
Medlem
Ronaldinhos avatar
Du har inte funderat på om din kroniska trötthet kan ha andra orsaker än dina amalgamfyllningar? Det känns som om du låst dig lite vid det orsakssambandet. Det kan inte vara följdverkan av någon annan åkomma du lidit? Hur ser din medicinska historia ut?
Citera
2009-10-18, 13:01
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
"På vilket sätt har du ..." - Jag bad dig lista de farliga toxinerna. Du svarade med att omdefinera kvicksilvers toxicitet och inte svara på frågan.

"Intressant att du hänvisar till ..." - Om du verkligen tror att 2000-talets vetenskap kan användas som vetenskaplig källa så finns det inget jag kan svara här. Man kan lika gärna citera "En Ding Ding Värld."

"Märklig kommentar. Spikklubba ..." - Diuretika, antiparatsitmedel och amalgam är exempel på användning av kvicksilver där man har kunnat undvika förgiftning. Att få kvicksilver innebär inte omedelbar förgiftning, det handlar om doser. Vilket jag nu har skrivit flera ggr.

"Jag har bett doktorn i tråden att redogöra ..." - Jag har redan skrivit att mina inlägg om amalgam och vetenskap finns i de trådar som avhandlar just amalgam. Jag tänker inte skriva om materialet här för att du kapar en tråd. Bara att söka så hittar du. Men du kan få en sammanfattning: man har forskat på amalgam i minst 40 år och inte kopplat en enda sjukdom till lagningsmaterialet. Vi vet att kvicksilver kan vara farligt, vi vet att amalgam innehåller kvicksilver, vi vet att viss erosion av amalgam förekommer men vi vet framför allt att ingen blir sjuk av amalgam.

För att underlätta din "forskning" bifogar jag ett citat från uppslagsboken Nordisk Familjebok ... - Att kvicksilver i tillräckliga doser är toxiskt är inte vad vi avhandlar. Syre i tillräckliga doser är toxiskt, blir jag tydligen tvungen att skriva igen. Som om några amalgamfyllningar skulle kunna likställas med arbete i gruvor eller kemiska laboratorier.

Citat:
Vi vet att amalgam via placentan läcker Hg till fostret. Hur många barn har genom detta blivit förgiftade från fosterstadiet? Hur många har fått ”diagnosen” Downs syndrom? Hur många har, likt min egen son, vars föräldrar bägge hade flera gram ständigt läckande kvicksilver i sina munhålor, inte bara fått diagnosen CFS, men även diffusa suspekta diagnoser som ”Borderline”?

Bara det faktum att psykiatrin hävdar att de kan diagnosticera över fyra hundra (400!) symtom i hjärnan gör att deras trovärdighet bör ifrågasättas.
Vad är det för 400 symtom du pratar om nu? Var har du läst det?

Så du och din partner har båda haft amalgam. Du har CFS och din son har CFS, borderline och några andra icke angivna diagnoser. Jag blir först nyfiken på om din partner har något liknande. Det tycks mig som att det föreligger en helt annan problematik i familjen. Kanske finns en ärftlig komponent, men mest undrar man över familjedynamiken. Jag antar att läkare tidigare har antytt en sådan problematik vilket du antagligen inte velat kännas vid och delvis därför jagar du nu amalgamhypotesen.
Citera
2009-10-18, 13:13
Medlem
Shrewishs avatar
Citat:
Att du inte tycks vara det skarpaste kunskapsprismat i denna tråd torde vara ställt utom allt rimligt tvivel. Utöver det så skriver du att ditt intresse är nära noll vilket gör dina påståenden, likt kvicksilver, till lättflyktiga (av)gaser.

Den här tråden handlar om ME. Inte om amalgam. Jag är tämligen ointresserad av amalgam, eftersom det är ställt bortom rimlig tvivel att amalgam inte är en orsak till sjukdom. Men precis som scientologerna förr eller senare alltid kraschar trådar om psykiatri, dyker självklart amalgamstollar upp när en sjukdom utan fastställd genes ska diskuteras.

Citat:
Jag har med faktaunderlag redovisat att kvicksilver läcker ur amalgamfyllningar och sannolikt orsakar sjukdomssymptom. I Jaro Plevas undersökning har han dessutom dokumenterat det med foton:

http://www.kvicksilver.org/0211/dental_en.shtml

Hur kan du förneka detta utan faktabaserat underlag?

Ditt "faktaunderlag" kan diskuteras.

Amalgamfyllningar frisätter små, icke signifikanta mängder oorganiskt kvicksilver, det har jag inte bestridit. Det som sväljs ned passerar genom mag-tarmkanalen och kommer ut i andra änden. En liten mängd kapslas in av proteiner i saliven och andas ut.

Citat:
Att skolmedicinen inte är intresserade av orsaken bakom de sjukdomar de ”behandlar” tyder på ointresse. Läkemedelsindustrin är aktiebolag och alla vet vad aktiebolags primära mål är, att generera avkastning till aktieägarna. Då blir hälsa per automatik sekundärt.

Är medicinen inte intresserad av orsaken till sjukdomar? Var i helvete får du alla dina dumheter ifrån? Du lever inte på samma planet som resten av oss, så mycket är säkert. Är du kanske en v-ödla från jordens mitt, en sån som din själafrände "Död o återfödd" här på fb tycker sig se överallt?

Citat:
Metaanalys eller ej. FDA’s analys är ’flawed’, dvs. förfalskad, precis som den undersökning jag tidigare i tråden hänvisat till.

Ah, FDA:s rapport är förfalskad. Så klart. Alla studier som utförts inom området "amalgamfyllningar" de senaste 15 åren är väl också förfalskade då, eftersom de entydigt visar att det inte finns något samband mellan amalgamfyllningar, halter av kvicksilver i kroppen och subjektiva symtom.

Citat:
Att du uppenbarligen saknar förmågan att läsa och ta del av det faktiska underlag jag presenterat – till skillnad mot din FDA-artikel – är ditt stora problem, inte mitt.

http://art-bin.com/art/hanson_sw.html

Jodå, jag har läst det du länkat till. Jag har också gått igenom källförteckningen kopplad till just den "artikeln" (ej att förväxla med vetenskaplig artikel). Uppskattningvis två tredjedelar av "studierna" författaren hänvisar till är äldre än 30 år. Den äldsta är från 1844. Jag har slagit efter 20 slumpvis utvalda artiklar publicerade efter -80 och hittade två på pubmed; den ena handlar om degenerativa förändringar i hjärnan på råttor utsatta för höga halter av kvicksilver (utan referens till motsvarande studier på människa) och den andra fastslog att små halter oorganiskt kvicksilver frisätts från amalgam (ingen nyhet). Ingen av dem stöder din tes.

Citat:
Vi vet att amalgam via placentan läcker Hg till fostret. Hur många barn har genom detta blivit förgiftade från fosterstadiet?

Nej, det vet vi inte alls. Vänligen hänvisa till en statistiskt signifikant studie som visar att amalgamfyllningar hos modern leder till att fostret tar upp och anrikar kvicksilver, och vilka konsekvenser man anser att detta i sådana fall får.

Citat:
Hur många har fått ”diagnosen” Downs syndrom? Hur många har, likt min egen son, vars föräldrar bägge hade flera gram ständigt läckande kvicksilver i sina munhålor, inte bara fått diagnosen CFS, men även diffusa suspekta diagnoser som ”Borderline”?

Du kan inte på allvar mena att en kromosomstörning av typen trisomi 21 beror på amalgamfyllningar hos föräldrarna? Vad gäller personlighetsstörningen borderline är den allmänna uppfattningen inom psykiatrin, att de som "drabbas" framförallt är psykiskt sårbara individer som under uppväxten utsätts för ogynnsamma förhållanden (här lägger jag inte någon värdering i hur det kan tänkas vara att växa upp med två amalgamstollar till föräldrar).

Citat:
Så fort jag drog upp amalgam och kvicksilver som tänkbar orsak till min CFS för min läkare på ME-kliniken på Huddinge sjukhus så blev jag mer eller mindre utslängd. Varför har skolmedicinen så svårt att anamma ny forskning?

Ny forskning inom detta område visar på att det inte finns något samband mellan amalgam och ohälsa och det har anammats, som du märkte.

Att diskutera med dig känns lite som att stuka huvudet.
Citera
2009-10-18, 13:57
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
"På vilket sätt har du ..." - Jag bad dig lista de farliga toxinerna. Du svarade med att omdefinera kvicksilvers toxicitet och inte svara på frågan.
Jag omdefinierade inte Hgs toxocitet. Det är en lögn du använder dig av för att smutskasta din motdebattör.
Citat:
"Intressant att du hänvisar till ..." - Om du verkligen tror att 2000-talets vetenskap kan användas som vetenskaplig källa så finns det inget jag kan svara här. Man kan lika gärna citera "En Ding Ding Värld."
Så kan man inte resonera om man samtidigt försvarar ”vetenskap och beprövad erfarenhet”. Vänligen visa vilka artiklar som inte håller för en djupare analys.
Citat:
"Märklig kommentar. Spikklubba ..." - Diuretika, antiparatsitmedel och amalgam är exempel på användning av kvicksilver där man har kunnat undvika förgiftning. Att få kvicksilver innebär inte omedelbar förgiftning, det handlar om doser. Vilket jag nu har skrivit flera ggr.
Varför vidhåller du en lögn som motbevisats? Att amalgam läcker Hg som tas upp av kroppen är ställt utom allt rimligt tvivel och vän av ordning undrar varför du så rabiat försvarar ett ohälsosamt medel?
Citat:
"Jag har bett doktorn i tråden att redogöra ..." - Jag har redan skrivit att mina inlägg om amalgam och vetenskap finns i de trådar som avhandlar just amalgam. Jag tänker inte skriva om materialet här för att du kapar en tråd. Bara att söka så hittar du. Men du kan få en sammanfattning: man har forskat på amalgam i minst 40 år och inte kopplat en enda sjukdom till lagningsmaterialet. Vi vet att kvicksilver kan vara farligt, vi vet att amalgam innehåller kvicksilver, vi vet att viss erosion av amalgam förekommer men vi vet framför allt att ingen blir sjuk av amalgam.
Jag skiter fullständigt i hur mycket lögner du skrivit om amalgamets ofarlighet. Det bevisar bara att du är jävig i frågan och inte har i tråden att göra. Kvicksilver påverkar människors hälsa negativt, det har alla utom du och doktor ragata insett.
Citat:
För att underlätta din "forskning" bifogar jag ett citat från uppslagsboken Nordisk Familjebok ... - Att kvicksilver i tillräckliga doser är toxiskt är inte vad vi avhandlar. Syre i tillräckliga doser är toxiskt, blir jag tydligen tvungen att skriva igen. Som om några amalgamfyllningar skulle kunna likställas med arbete i gruvor eller kemiska laboratorier.
Din jämförelse med syre är bara ett sätt att blanda bort korten. Kvicksilver är och förblir en toxin, vare sig det sitter i munnen eller på annan plats.
Citat:
Vad är det för 400 symtom du pratar om nu? Var har du läst det?

Så du och din partner har båda haft amalgam. Du har CFS och din son har CFS, borderline och några andra icke angivna diagnoser. Jag blir först nyfiken på om din partner har något liknande. Det tycks mig som att det föreligger en helt annan problematik i familjen. Kanske finns en ärftlig komponent, men mest undrar man över familjedynamiken. Jag antar att läkare tidigare har antytt en sådan problematik vilket du antagligen inte velat kännas vid och delvis därför jagar du nu amalgamhypotesen.
Så typiskt att du utan att ens ha träffat mig hänvisar till psykosomatiska problem. Säger det mesta om dig som person.
Citera
2009-10-18, 14:20
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Jag omdefinierade inte Hgs toxocitet. Det är en lögn du använder dig av för att smutskasta din motdebattör.

Så kan man inte resonera om man samtidigt försvarar ”vetenskap och beprövad erfarenhet”. Vänligen visa vilka artiklar som inte håller för en djupare analys.

Varför vidhåller du en lögn som motbevisats? Att amalgam läcker Hg som tas upp av kroppen är ställt utom allt rimligt tvivel och vän av ordning undrar varför du så rabiat försvarar ett ohälsosamt medel?

Jag skiter fullständigt i hur mycket lögner du skrivit om amalgamets ofarlighet. Det bevisar bara att du är jävig i frågan och inte har i tråden att göra. Kvicksilver påverkar människors hälsa negativt, det har alla utom du och doktor ragata insett.

Din jämförelse med syre är bara ett sätt att blanda bort korten. Kvicksilver är och förblir en toxin, vare sig det sitter i munnen eller på annan plats.

Så typiskt att du utan att ens ha träffat mig hänvisar till psykosomatiska problem. Säger det mesta om dig som person.
Jag tror debatten är över. Vidhåller du att "2000-talets vetenskap" är en seriös vetenskaplig källa saknar du uppenbarligen skolning och kritiskt tänkande. Du använder amalgam och kvicksilver som utbytbara termer vilket förvirrar frågan grundligt. Du menar att jag måste vara jävisk för att jag inte håller med dig utan väljer att tro den publicerade vetenskap som finns. Du påstår att jag menar att kvicksilver är oskadligt, vilket inte stämmer. Eftersom att du konskvent avfärdar sunda invändningar och anklagar alla antagonister för att vara jäviska finns det inget jag kan skriva här. Du har bestämt dig och struntar fullständigt i vad man vet från forskningens sida. Så jag kan knappast skriva mer till dig, men jag kan i fortsättningen kritisera de stolligheter du skriver.
Citera
2009-10-18, 14:31
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrewish
Den här tråden handlar om ME. Inte om amalgam. Jag är tämligen ointresserad av amalgam, eftersom det är ställt bortom rimlig tvivel att amalgam inte är en orsak till sjukdom. Men precis som scientologerna förr eller senare alltid kraschar trådar om psykiatri, dyker självklart amalgamstollar upp när en sjukdom utan fastställd genes ska diskuteras.
Men varför fortsätter du då att lovorda amalgam och prisa dess ofarlighet om du inte är intresserad? Vems ärenden går du egentligen?

Amalgam läcker Hg som bevisligen orsakar förgiftning av akut-, subakut eller kronisk form och kan mycket väl vara en orsak bakom CFS.
Citat:
Ditt "faktaunderlag" kan diskuteras.

Amalgamfyllningar frisätter små, icke signifikanta mängder oorganiskt kvicksilver, det har jag inte bestridit. Det som sväljs ned passerar genom mag-tarmkanalen och kommer ut i andra änden. En liten mängd kapslas in av proteiner i saliven och andas ut.
Det är snarare din lögnaktiga propaganda som ”kan diskuteras”. Jag har i tråden påvisat hur Hg frisätts från amalgamet och tas upp av kroppen. Du spottar dig själv i ansiktet när du ljuger dig blå.
Citat:
Är medicinen inte intresserad av orsaken till sjukdomar? Var i helvete får du alla dina dumheter ifrån? Du lever inte på samma planet som resten av oss, så mycket är säkert. Är du kanske en v-ödla från jordens mitt, en sån som din själafrände "Död o återfödd" här på fb tycker sig se överallt?
Vilket debilt nonsens du producerar. Allt för att skjuta budbärare enär du inga hållbara argument har. Skolmedicinen forskar i första hand på att bota symptom, inte att avlägsna orsaken.
Citat:
Ah, FDA:s rapport är förfalskad. Så klart. Alla studier som utförts inom området "amalgamfyllningar" de senaste 15 åren är väl också förfalskade då, eftersom de entydigt visar att det inte finns något samband mellan amalgamfyllningar, halter av kvicksilver i kroppen och subjektiva symtom.
Tvärtom visar hederliga rapporter att Hg sannolikt orsakar sjukdomssymptom. Jag har exemplifierat det i tråden.
Citat:
Jodå, jag har läst det du länkat till. Jag har också gått igenom källförteckningen kopplad till just den "artikeln" (ej att förväxla med vetenskaplig artikel). Uppskattningvis två tredjedelar av "studierna" författaren hänvisar till är äldre än 30 år. Den äldsta är från 1844. Jag har slagit efter 20 slumpvis utvalda artiklar publicerade efter -80 och hittade två på pubmed; den ena handlar om degenerativa förändringar i hjärnan på råttor utsatta för höga halter av kvicksilver (utan referens till motsvarande studier på människa) och den andra fastslog att små halter oorganiskt kvicksilver frisätts från amalgam (ingen nyhet). Ingen av dem stöder din tes.
Det är ju just äldre forskning som är roten till faktan annars kan du inte tryggt luta dig tillbaka på ”vetenskap och beprövad erfarenhet”.
Citat:
Nej, det vet vi inte alls. Vänligen hänvisa till en statistiskt signifikant studie som visar att amalgamfyllningar hos modern leder till att fostret tar upp och anrikar kvicksilver, och vilka konsekvenser man anser att detta i sådana fall får.
Jag har redan länkat till studier som påvisar detta. Foster tar via placentan upp frisatt Hg från amalgam.
Citat:
Du kan inte på allvar mena att en kromosomstörning av typen trisomi 21 beror på amalgamfyllningar hos föräldrarna? Vad gäller personlighetsstörningen borderline är den allmänna uppfattningen inom psykiatrin, att de som "drabbas" framförallt är psykiskt sårbara individer som under uppväxten utsätts för ogynnsamma förhållanden (här lägger jag inte någon värdering i hur det kan tänkas vara att växa upp med två amalgamstollar till föräldrar).
Hahaha. Dina försök att förringa amalgamets skadeverkningar är patetiska. Sök hjälp för tusan bövlar.
Citat:
Ny forskning inom detta område visar på att det inte finns något samband mellan amalgam och ohälsa och det har anammats, som du märkte.

Att diskutera med dig känns lite som att stuka huvudet.
Tvärtom. Nyare forskning verifierar det som Stock et al kom fram till under tidigt 1900-tal:

http://art-bin.com/art/hanson_sw.html
Citat:
"Intellektuell utmattning och depression, brist på energi och arbetsförmåga, speciellt för intellektuellt arbete, ökat sömnbehov... För en person med intellektuellt arbete var förlusten av minnet det mest besvärande. Speciellt var förmågan att räkna och tänka matematiskt, även att spela schack, svårt påverkad. Den försämrade förmågan att komma ihåg och svårigheten att räkna tycks vara ett speciellt tecken på smygande förgiftning med kvicksilverånga. Den intellektuella förmågan var försämrad även på andra sätt, dock inte så mycket som minnet. Dessutom fanns psykisk depression och en plågsam inre oro, som med tiden orsakade störd sömn. Av naturen sällskaplig och full av livsglädje, drog jag mig deprimerad tillbaka inom mig själv, undvek offentligheten, folk och sociala kontakter. Jag förlorade kärleken till konst och natur. Humorn rostade inne. Svårigheter som jag tidigare lätt klarat (och idag igen klarar) verkade oöverstigliga. Vetenskapligt arbete fordrade avsevärd ansträngning. Jag tvingade mig in i laboratoriet men kunde inte producera något av värde, trots alla ansträngningar. Tankarna blev tunga och pedantiska. Jag fick ge upp deltagande i allt som inte var av omedelbar vikt. Föreläsningarna, tidigare något jag tyckte om, blev tortyr. Förberedelserna för en föreläsning, skrivandet av ett vetenskapligt arbete, till och med ett enkelt brev, fordrade oändlig ansträngning för att hantera innehållet och språket. Inte sällan skrev jag ord i fel ordning eller glömde bokstäver. Att vara medveten om dessa brister utan att veta orsaken, att inte kunna se något sätt att bli fri från dem, att förvänta ytterligare försämring - det var inte trevligt!"
Ljuger Stock här?
Citera
2009-10-18, 14:39
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Jag tror debatten är över. Vidhåller du att "2000-talets vetenskap" är en seriös vetenskaplig källa saknar du uppenbarligen skolning och kritiskt tänkande. Du använder amalgam och kvicksilver som utbytbara termer vilket förvirrar frågan grundligt. Du menar att jag måste vara jävisk för att jag inte håller med dig utan väljer att tro den publicerade vetenskap som finns. Du påstår att jag menar att kvicksilver är oskadligt, vilket inte stämmer. Eftersom att du konskvent avfärdar sunda invändningar och anklagar alla antagonister för att vara jäviska finns det inget jag kan skriva här. Du har bestämt dig och struntar fullständigt i vad man vet från forskningens sida. Så jag kan knappast skriva mer till dig, men jag kan i fortsättningen kritisera de stolligheter du skriver.
Ja, det vore jävligt skönt om lögnare och desinformationsspridare som dig försvann från tråden. 2000-talets vetenskap är en tidning som inte följer etablissemangets doktriner därför kan den kanske vara en aning svårsmält för bedragare som dig.

Det är ställt utom allt rimligt tvivel att Hg från amalgam kan orsaka kroniska sjukdomar, som exempelvis CFS. Det är märkligt att du förnekar den äldre forskning som klart påvisar detta, samtidigt som du försvarar ”vetenskap och beprövad erfarenhet”. Det är ologiskt.
Citera
2009-10-18, 16:01
Medlem
Citat:
Ja, det vore jävligt skönt om lögnare och desinformationsspridare som dig försvann från tråden. 2000-talets vetenskap är en tidning som inte följer etablissemangets doktriner därför kan den kanske vara en aning svårsmält för bedragare som dig.

Det är ställt utom allt rimligt tvivel att Hg från amalgam kan orsaka kroniska sjukdomar, som exempelvis CFS. Det är märkligt att du förnekar den äldre forskning som klart påvisar detta, samtidigt som du försvarar ”vetenskap och beprövad erfarenhet”. Det är ologiskt.

Vad som är ologiskt är att du hävdar att sjukdomen består av psykiska besvär, men förnekar att dessa kan innebära psykosomatiska.

Varför är du så rädd för det? Skit samma vad det kallas, det viktiga är ju tillfrisknande, inte sjukdomsidentifierande.
Citera
2009-10-18, 20:12
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
En nyazeeländsk retrospektiv kohortstudie (den största i sitt slag) publicerad 2004 i International Journal of Epidemiology tittade på 20 000 personer med amalgam under en 20 års-period för att se om det gick att hitta ökad sjuklighet.* Amalgam-belackare hävdar gärna att man bör se njur- och CNS-skador varför dessa studerades noggrannast. Studien säger, utan minsta tvekan, att amalgam inte orsakar CFS. Det studien med denna slutsats gör är att sammanfatta decenniers forskning som konsekvent visat att amalgam är ofarligt. Det är alltså ställt bortom rimligt tvivel att amalgam inte orsakar CFS.

2000-talets vetenskap och liknande pseudovetenskapliga skrifter har en del att säga om amalgam. Men det finns ingen vetenskaplig debatt om amalgam och hälsa, man har bevisen för legeringens säkerhet.

______
* Bates et al. International Journal of Epidemiology. 2004.
Citera
2009-10-18, 21:17
Medlem
Shrewishs avatar
Citat:
Men varför fortsätter du då att lovorda amalgam och prisa dess ofarlighet om du inte är intresserad? Vems ärenden går du egentligen?

Du måste gått i scientologernas debattskola.

Citat:
Amalgam läcker Hg som bevisligen orsakar förgiftning av akut-, subakut eller kronisk form och kan mycket väl vara en orsak bakom CFS.

Det är snarare din lögnaktiga propaganda som ”kan diskuteras”. Jag har i tråden påvisat hur Hg frisätts från amalgamet och tas upp av kroppen. Du spottar dig själv i ansiktet när du ljuger dig blå.

Nej, det har du inte. Alla inser det förutom du. För enkelhets skull: välj ut en studie där du tycker det framgår att amalgamfyllningar orsakar ME, och posta länken här.

Citat:
Vilket debilt nonsens du producerar. Allt för att skjuta budbärare enär du inga hållbara argument har. Skolmedicinen forskar i första hand på att bota symptom, inte att avlägsna orsaken.

Nej, det gör den inte. Ett helt ogrundat påstående, vars låga sanningshalt motbevisas dagligen av alla människor som överlever svåra sjukdomar.

Citat:
Tvärtom visar hederliga rapporter att Hg sannolikt orsakar sjukdomssymptom. Jag har exemplifierat det i tråden.

Nej, det har du inte. Du har inte visat något, inte exemplifierat något. Du länkar hela tiden till samma lilla historia en annan amalgamstolle påtat ihop på kammaren. Källförteckningen går inte att verifiera efterom de inkluderade studierna är för gamla för att få tag på.

Citat:
Det är ju just äldre forskning som är roten till faktan annars kan du inte tryggt luta dig tillbaka på ”vetenskap och beprövad erfarenhet”.

Jag utgår här ifrån att du bara är väldigt okunnig och inte, vilket jag egentligen misstänker, korkad.

Vi kan ju börja med att definiera begreppet forskning. Forskning är strävan efter ny kunskap, genom ett kritiskt förhållningssätt och ett systematiskt - metodiskt utprövande av trovärdighet och tillförlitlighet i nya teorier. Vad som är vetenskap avgörs vid varje tidpunkt av den vetenskapligt dokumenterade forskningen.

Den vetenskapligt dokumenterade forskningen inom området amalgam och ohälsa har till dags dato inte visat något samband mellan dessa två faktorer.

Beprövad erfarenhet beskrivs ibland som insikter vilka vunnits genom praktisk erfarenhet, och som kunskap som ännu inte är vetenskapligt belagd. Om en vetenskaplig utvärdering saknas helt kan en metod inte anses tillhöra beprövad erfarenhet om det bara finns goda erfarenheter på ett fåtal ställen. Metoden ska, i avsaknad av vetenskapliga belägg, vara väl spridd och accepterad inom stora delar av vården.

Att amalgam skulle orsaka ohälsa omfattas inte på något sätt av den beprövade erfarenheten.

Citat:
Jag har redan länkat till studier som påvisar detta. Foster tar via placentan upp frisatt Hg från amalgam.

Nej, det har du inte.

Citat:
Hahaha. Dina försök att förringa amalgamets skadeverkningar är patetiska. Sök hjälp för tusan bövlar.

Lustigt, jag tänkte nästan föreslå dig att göra just det.

Citat:
Tvärtom. Nyare forskning verifierar det som Stock et al kom fram till under tidigt 1900-tal.

Nej, det gör den inte. Den "nyaste" forskningen din amalgamstolle-polare refererade till publicerades dessutom 1997, och just den studien (om råtthjärnor) stärkte som sagt inte något av dina påståenden. Den forskning av mer aktuellt datum som jag hänvisat till har du uppenbarligen inte tagit del av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in