• 1
  • 2
2007-11-14, 18:56
Medlem
Kawlis avatar
För ungefär 2 månader sedan så skiftade min avföring färg och har haft en gulaktig nyans. Det började i samband med att magen svullnade tillsammans med ett ihållande illmående.

Dom symptomen har försvunnit men avföringen har fortfarande samma gula nyans. Kosten är samma som innan symptomen började.

Någon som kan spekulera kring orsakerna till detta udda problem?
Citera
2007-11-14, 19:09
Medlem
Sökte på din rubrik och hittade detta:

" Karaktäristiskt för Crohns är vad jag förstår diarré och buksmärtor. Men om man har ett nästan konstant illamående, snarare förstoppad än normal avföring, och dessutom ofta gul avföring? Jag har otroligt mycket acne som inte blir bättre med behandling. Vad är det då symtom på?
Peter Unge, gastroenterolog, svarar:

Hej abbe!
Dina symptom i form av illamående och eventuell förstoppningstendens är mest troligt orsakade av det vi kallar för "irritabel tarm". Det är snarast ett tillstånd och inte en sjukdom. Någon organisk förändring som orsak till besvären finns inte att finna hos de som har irritabel tarm. Avföringsfärger är nästan aldrig något särskilt tecken på någon sjukdom förutom färgerna svart, resp vit eller grå samt röd (blod). Acne förekommer oftast som ett helt isolerat fenomen
".
http://crohns.se/fragor/arkiv_13
_________
Hur ser dina kostvanor ut då? Vad äter du regelbundet? Mycket fet mat, mycket snabbmat? Näringsfattig mat, kanske?
Citera
2007-11-14, 19:21
Medlem
pictorhayess avatar
Att du upplever feces som ljusare än tidigare beror normalt på snabbare tarmpassage, som kan bero på många olika saker, varav det mesta är ofarligt.
Går du oftare på toa efter din incident?
Flyter avföringen?
Citera
2007-11-14, 19:25
Medlem
Kawlis avatar
Jag var först inne på att det kanske hade något att göra med glutenintolerans, eftersom jag har gått ner en del i vikt trots att mitt näringintag är högre än förbrukningen. Men att matvanorna inte ändrats tyder mer på att det kan vara irritabel tarm som du nämnde.

Jag äter ganska varierat [enligt tallriksmodellen] och undviker att köpa färdigrätter. Frukosten består oftast av fullkornsbröd och havregrynsgröt. Kanske överdrivet fiberintag? men samtidigt så har jag haft samma matvanor i flera år.

En sak som är lite oroande är att mitt BMI har krypit ner till 17.1 trots att jag äter äter minst lika bra som tidigare. Kan tillägga att jag alltid har varit väldigt smal, men med väldigt liten variation av vikten.
Citera
2007-11-14, 19:27
Medlem
Kawlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pictorhayes
Att du upplever feces som ljusare än tidigare beror normalt på snabbare tarmpassage, som kan bero på många olika saker, varav det mesta är ofarligt.
Går du oftare på toa efter din incident?
Flyter avföringen?

Nej. Toalettrutinerna är oförändrade, 1 gång om dagen. Oftast så sjunker avföringen.
Citera
2007-11-15, 01:15
Bannlyst
Har du kollat dina levervärden? Jag hade dåliga levervärden för många år sedan, hade väldigt gul avföring då samt ofta ont i magen.
Äter du mycket smärtstillande tabletter med paracetamol eller dricker du mycket alkohol? (Jag menar inte att vara oförskämd, men sådant kan påverka!)
Citera
2007-11-15, 01:18
Medlem
Svimfärdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawli
För ungefär 2 månader sedan så skiftade min avföring färg och har haft en gulaktig nyans. Det började i samband med att magen svullnade tillsammans med ett ihållande illmående.

Dom symptomen har försvunnit men avföringen har fortfarande samma gula nyans. Kosten är samma som innan symptomen började.

Hård eller lös i magen?
Kollat upp med läkare? Ta lite prover och se vad det kan komma sig av.
Det enda jag kommer på såhär på rak arm är gallan. Bajset kan bli gult om man har för hög genomströmning av galla. Eller nåt sånt...galla iaf.
Citera
2007-11-15, 01:33
Medlem
Kawlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svimfärdig
Hård eller lös i magen?
Kollat upp med läkare? Ta lite prover och se vad det kan komma sig av.
Det enda jag kommer på såhär på rak arm är gallan. Bajset kan bli gult om man har för hög genomströmning av galla. Eller nåt sånt...galla iaf.

När det gäller magen så lutar det mer åt att vara hård, men oftast så är det varken eller. Ska försöka boka tid hos vårdcentralen.
Citera
2007-11-15, 01:40
Medlem
Kawlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Har du kollat dina levervärden? Jag hade dåliga levervärden för många år sedan, hade väldigt gul avföring då samt ofta ont i magen.
Äter du mycket smärtstillande tabletter med paracetamol eller dricker du mycket alkohol? (Jag menar inte att vara oförskämd, men sådant kan påverka!)

Senast jag testade lever/blodvärden var innan det här besynnerliga problemet började, och då såg allt bra ut, men jag tog ganska mycket panodil i våras pga ihållande förkylningssymptom [Smärta i bihålor, halsont mm som nu har försvunnit].

Om jag nu skulle ha dåliga levervärden, vad brukar proceduren då vara för att motverka det?
Citera
2007-11-15, 03:14
Medlem
Svimfärdigs avatar
Citat:
Senast jag testade lever/blodvärden var innan det här besynnerliga problemet började, och då såg allt bra ut, men jag tog ganska mycket panodil i våras pga ihållande förkylningssymptom [Smärta i bihålor, halsont mm som nu har försvunnit].

Om jag nu skulle ha dåliga levervärden, vad brukar proceduren då vara för att motverka det?

Att låta levern vila helt enkelt. Låta bli allt som påverkar levern. Sprit, panodil...ja you name it. Finns säkert någon som kan utveckla svaret mycket mer än vad jag gjort. Har inte så mycket att komma med dessvärre.

Bra att du tar en koll på Vårdcentralen tycker jag. Lycka till och keep us posted.
Citera
2010-06-11, 14:00
Bannlyst
Den gula avföringen kallas "kiss"
Citera
2010-08-31, 10:08
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:

Det är för att du har överdoserat mjukosten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in