2007-11-14, 18:18
Medlem
Hur hårda är de på att kontrollera att de som hyr studentlägenheter verkligen studerar? Kan jag ex. komma undan med att bli antagen på någon 7.5p blajjkurs och hyra en studentlägenhet som jag kan bo i låt säga 1 år? Blir man vräkt med 3 månaders uppsägningstid om de kommer på en?
Citera
2007-11-14, 18:29
Medlem
Tjippmunks avatar
studentlägenheter brukar vara dyrare än vanliga. har jag för mig. nåt å tänka på
Citera
2007-11-14, 19:00
Medlem
Bobby Knights avatar
Nej de är inte dyrare.

Who cares om man blir vräkt. Värt ett försök. Tror inte de har sådan organisation att de detekterar sånt här på min skola iaf.
Citera
2007-11-14, 22:58
Medlem
Vardons avatar
Kolla hur stora kraven är för att få hyra lägenhet. första året brukar inte vara något problem, sen kan man alltid brevväxla med dem, sen har du 3 månaders uppsägningstid och vips så har det gått mer än ett år. Men det brukar kontrolleras
Citera
2007-11-15, 11:00
Medlem
Cruella de Vils avatar
De flesta brukar kräva ett intyg från skolan att du blivit antagen på utbildningen eller kursen. Å du lär knappast kunna bo kvar ett helt år med tanke på att en 7,5p kurs inte sträcker sig över ett helt år. I så fall måste du söka någon ny kurs eller utbildning efter första terminen vilket gör att du måste uppvisa ett nytt studieintyg från skolan osv. Dessutom är studentlägenheter många gånger dyrare än vanliga, iaf där jag bor.
Citera
2007-11-15, 11:16
Medlem
Bobby Knights avatar
Kan ju även infoga att det vissa kurser som är väldigt oansträngade att gå, distanskurser...

Ekonomiskt är det vinstmässigt rätt bra: jag bodde i 40 kvm för 1850 inkl el och internet. Det var dock ca 20 min utanför stan. Du får även 2 hyresfria månader på sommaren (tror de är standard överallt).
Citera
2007-11-15, 11:22
Medlem
Cruella de Vils avatar
Jag har inte hyresfritt under sommaren. Bor i centrum och betalar 3350kr för 26kvm. El, värme och vatten ingår.
Citera
2007-11-15, 12:19
Bor mitt mellan centrum och högskolan i en 33kvm med balkong, el, internet och tv ingår men sen kostar det därefter (4200:-, sänkt till 3000:- på sommaren). Skulle nog inte få för mig att försöka bo kvar här efter studierna då det finns både tvåor och treor som är billigare (och givetvis större) än min nuvarande lägenhet. Enda felet med dessa lägenheter är att de ligger längre ifrån centrum och kanske inte i det mest attraktiva området.

Brorsan har iallafall lyckats bo kvar i sin studentlägenhet i snart 1.5 år utan att någon sagt till, fast han har å andra sidan en 2a på 50-55kvm som kostar 3-3.5k i månaden så jag förstår ifall han vill bo kvar.
Citera
2007-11-15, 12:22
Medlem
Sartres avatar
läs 10.5 poäng så har du garanterad plats ett år till i göteborg iaf. Lär inte vara någon skillnad i stockholm med flera städer.
Citera
2007-11-15, 23:07
Medlem
/bin/ladens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
läs 10.5 poäng så har du garanterad plats ett år till i göteborg...

Vidare så verkar det som om åtminstone SGS inte har resurser till att kontrollera mer än 1/3 av sina boenden per år. Detta grundar sig på vad jag hört ryktesvägen, en bekants granne ska tydligen lyckats bo kvar i två år efter examen.
Citera
2007-11-16, 00:28
Medlem
itchys avatar
Skriv bara in dig på kursen så borde det fungera. Om du sedan går den är en annan fråga. Själv bodde jag något år i studentlägenhet utan att plugga. Skrev dock in mig varje termin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in