Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-11-14, 17:51
Medlem
Skolan har gett mig den besynnerliga uppgiften att skriva ner en middag som ska vara en så stor ''energibov'' som möjligt, dvs. bestå av specifika varor som åkt kors och tvärs över världen innan den når våra tallrikar, skapar försurningar och spridning av miljögifter osv.

Om någon känner till några ''energibov'' varor/märken skulle det vara tacksamt om ni nämnde dom, själv är jag ett stort frågetecken inför denhär uppgiften =p
Citera
2007-11-14, 18:01
Medlem
tältpinnes avatar
En googling på klimatsmart mat borde ta dig i rätt riktning!
Citera
2007-11-14, 18:41
Medlem
ageblasters avatar
exotiska frukter har nog i dom flesta fallen rest långt, diverse fisk/kött som inte finns i Europa.
Citera
2007-11-14, 18:49
Medlem
gittos avatar
Jag rekommenderar ryggbiff (kor är energikrävande och stora metanutsläpp) med mango (influgna från sydamerika) och färsk koriander (växthusuppdriven), kokta färska sugar snaps (influgna från gambia el dylikt), gärna smörslungade (smör från energikrävande kossor) tillsammans med en sallad på späda blad (tex växthusuppdriven ruccola) och holländsk tomat (dito växthusuppdriven).
Citera
2007-11-14, 18:52
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanggud02
Skolan har gett mig den besynnerliga uppgiften att skriva ner en middag som ska vara en så stor ''energibov'' som möjligt, dvs. bestå av specifika varor som åkt kors och tvärs över världen innan den når våra tallrikar, skapar försurningar och spridning av miljögifter osv.

Om någon känner till några ''energibov'' varor/märken skulle det vara tacksamt om ni nämnde dom, själv är jag ett stort frågetecken inför denhär uppgiften =p

Det finns ett japanskt nötkött som kostar 1200-1300 kr/kg. Det lär ju kosta endel att frakta det ifråga om utsläpp. Sen lite importerade jordgubbar och potatis från Cypern? Allt flygs väl in antar jag?
Citera
2007-11-14, 19:14
Medlem
gittos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Det finns ett japanskt nötkött som kostar 1200-1300 kr/kg. ?
Aah, kobebiff ja...http://en.wikipedia.org/wiki/Kobe_beef

Dessvärre är det helst sjukt gott! Tur att det inte går att få tag på, annars hade jag varit klimatbov i spökplumpenklass!
Citera
2007-11-14, 19:50
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Det finns ett japanskt nötkött som kostar 1200-1300 kr/kg. Det lär ju kosta endel att frakta det ifråga om utsläpp. Sen lite importerade jordgubbar och potatis från Cypern? Allt flygs väl in antar jag?
I princip allt åker lastbil om det kommer från södra europa. Italien, Spanien, etc. Därför är det mindre miljöpåverkan att köpa frukt från t.ex. Centralamerika som åkt båt. Jordgubbar är kanske extra känsligt och får flygas, jag vet inte...

I övrigt så tycker jag att snorungen kan göra sina läxor själv.
Citera
2007-11-15, 07:25
Medlem
korvgobbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitto
Aah, kobebiff ja...http://en.wikipedia.org/wiki/Kobe_beef

Dessvärre är det helst sjukt gott! Tur att det inte går att få tag på, annars hade jag varit klimatbov i spökplumpenklass!

Nä Kobebiff är riktigt gott....!! Frågan är om det är riktig kobebiff gitto fått tag på...12-1500kr/kg låter extremt billigt... dessutom får man inte föra ut kobebiff ur landet...!! Käkade det när jag var i Japan senast. Som tur var betalade inte jag. Det kostade nämligen 32000 yen för en 130grams bit vilket bör bli 1800 kr....!! Däremot har dom biff som är som kobebiff, tillverkas på samma sätt men får inte heta kobe biff....liksom "champagne" som inte tillverkas i distriktet inte får heta champagne...!! I vilket fall som hellst så var det gudomligt gott....!!
Citera
2007-11-15, 14:03
Medlem
gittos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvgobben
Nä Kobebiff är riktigt gott....!! Frågan är om det är riktig kobebiff gitto fått tag på...12-1500kr/kg låter extremt billigt... dessutom får man inte föra ut kobebiff ur landet...!! Käkade det när jag var i Japan senast. Som tur var betalade inte jag. Det kostade nämligen 32000 yen för en 130grams bit vilket bör bli 1800 kr....!! Däremot har dom biff som är som kobebiff, tillverkas på samma sätt men får inte heta kobe biff....liksom "champagne" som inte tillverkas i distriktet inte får heta champagne...!! I vilket fall som hellst så var det gudomligt gott....!!

Jag smakade det i London, och du har säkert rätt angående att den inte var äkta. Rasande gott var det i alla fall!
Citera
2007-11-15, 14:17
Medlem
Som de andra nämnt är det ett säkert kort att satsa på kött, då det kräver mycket energi. Allt grönt skall vara exotiskt och helst odlats på f.d regnskog.

När det gäller kolhydrater tror jag att ris är en större "energibov" än det mesta andra,delvis pga transporter (välj något obskyrt japonicaris eller nån specialbasmati som odlas på hög höjd), samtidigt som oldingen av ris släpper ut gigantiska mängder metangas, och kräver mer vatten än andra grödor (rice paddies är i princip dränkta i vatten under de första månaderna för att växten är vattenresistent samtidigt som man slipper skadedjur)

Primörer som är odlade i växthus på norra breddgrader är också ett säkert kort.
Citera
2007-11-15, 14:29
Medlem
korvgobbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitto
Jag smakade det i London, och du har säkert rätt angående att den inte var äkta. Rasande gott var det i alla fall!

Nä, då lär det inte varit äkta....!! Eller alltså jag kan ju inte sitta här å säga säkert att det inte exporteras...men jag träffade Stefan karlsson (Restaurang Fond) för rett tag sedan å vi började prata om allt möjligt...å så kom vi in på just kobebiff...det var ahn som sa att det inte fick föras ut ur landet...!!!
F.Ö. så är visst nötkött en stor miljöbov...då kor avger metangas när de idisslar....vilket skall vara 20 ggr värre än koldioxid....!!!
Citera
2007-11-15, 14:32
Medlem
tetZIXs avatar
Såg ett reportage för inte så länge sedan om ett känt kycklingmärke, vars produkter först skeppades från Sverige till kinesiska fabriker för styckning, sedan tillbaka till Sverige för märkning. Efter det gick tydligen en del på export som svensk kyckling.

Hönsfarmer och deras massuppfödning är säkerligen relativt "miljövänlig" (?) men resor som dessa borde iallafall vara värda att nämna.

Detaljer har jag tyvärr inte, en ytlig googling visar tyvärr inget relevant heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in